Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Socjologiczne aspekty ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologiczne aspekty ochrony środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu socjologii i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy w zakresie podstawowych zagadnień związanych z socjologicznym kontekstem ochrony środowiska i idei ekorozwoju.
C-2Ukazanie wzajemnych zależności człowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-ekologicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Socjologia jako nauka o społeczeństwie, kierunki i teorie w socjologii środowiska, środowisko we wspłóczesnych teoriach socjologicznych, środowisko człowieka jako system społeczno-kulturowy i przyrodniczy.6
T-W-2Relacje między światem społecznym, a środowiskiem przyrodniczym, historyczne zależności społeczeństwo-środowisko, znaczenie kryzysów i katastrof ekologicznych w dziejach ludzkości i ich wpływ na rozwój cywilizacji, degradacja środowiska przyrodniczego-wpływ na demografię, gospodarkę i kulturę.6
T-W-3Głowne zagrożenia środowiska, źrodła zagrożeń, skażenie środowiska i odpady, wyczerpywanie się zasobów, wzrost demograficzny, a kryzys ekologiczny, globalne ocieplenie-wpływ na zmianę klimatu.6
T-W-4Dylematy i konflikty związane z ochroną przyrody, dylematy społeczne-dospodarcze.5
T-W-5Zagrożenia ekologiczne, pojęcie konfliktu ekologicznego, uwarunkowania powstawania konfliktów ekologicznych, sposoby ich rozwiązywania, zasady dialogu społecznego i rola mediacji w ich rozwiązywaniu.6
T-W-6Znaczenie informowania społeczeństwa o stanie środowiska naturalnego, rola konsultacji społecznych, społeczne rozwiązywanie problemów ekologicznych.5
T-W-7Współczesne koncepcje rozwoju społeczno-gospodarczego świata; ekorozwój i rozwój zrównoważony.5
T-W-8Świadomość ekologiczna i edukacja ekologiczna, społeczne aspekty ochrony środowiska, odpowiedzialnośc społeczna w ochronie srodowiska przyrodniczego, wzory zachowań ekologicznych, rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej, kształtowanie świadomości ekologicznej wśród społeczeństwa, instrumenty wpływania na zachowania proekoloczne.6
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do dyskusji na wykładach5
A-W-4Zbieranie materiałów do prezentacji5
A-W-5Wykonanie prezentacji10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach i udział w dyskusjach problemowych
S-2Ocena formująca: Wykonanie prezentacji na określony temat wykładowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_A03-1_W01
Student definiuje podstwowe pojęcia związane z socjologicznym kontekstem zagadnień związanych z ochroną środowiska, potrafi wskazać wzajemne zależności człowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współceczsnej sytuacji społeczno-gospodarczej
LO_2A_W13C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_A03-1_U01
Student rozumie problemy ochrony srodowiska i wzajemne relacje człowieka i środowiska, posiada umięjętności oceny problemów ochrony środowiska w aspekcie ich interdyscyplinarnego charakteru i rożnych plaszczyzn funkcjonowania człowieka w przyrodzie.
LO_2A_U10C-1, C-2T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_A03-1_K01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, analizować je, dokonywać ich interpretacji, formułowac wnioski i opinie oraz wskazywać możliwości indywidualnych działań na rzecz ochrony środowiska.
LO_2A_K01, LO_2A_K03C-1T-W-8M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_A03-1_W01
Student definiuje podstwowe pojęcia związane z socjologicznym kontekstem zagadnień związanych z ochroną środowiska, potrafi wskazać wzajemne zależności człowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współceczsnej sytuacji społeczno-gospodarczej
2,0Student nie potrafi w minimalnym zakresie zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_A03-1_U01
Student rozumie problemy ochrony srodowiska i wzajemne relacje człowieka i środowiska, posiada umięjętności oceny problemów ochrony środowiska w aspekcie ich interdyscyplinarnego charakteru i rożnych plaszczyzn funkcjonowania człowieka w przyrodzie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_A03-1_K01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, analizować je, dokonywać ich interpretacji, formułowac wnioski i opinie oraz wskazywać możliwości indywidualnych działań na rzecz ochrony środowiska.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli

Literatura podstawowa

  1. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
  2. Matczak P., Problemy ekologiczne jako problemy społeczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
  3. Kozłowski S., Ekorozwój-wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Domka L., Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju, PWN, Warszawa, 2001
  2. Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu, Warszawa, 2020

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Socjologia jako nauka o społeczeństwie, kierunki i teorie w socjologii środowiska, środowisko we wspłóczesnych teoriach socjologicznych, środowisko człowieka jako system społeczno-kulturowy i przyrodniczy.6
T-W-2Relacje między światem społecznym, a środowiskiem przyrodniczym, historyczne zależności społeczeństwo-środowisko, znaczenie kryzysów i katastrof ekologicznych w dziejach ludzkości i ich wpływ na rozwój cywilizacji, degradacja środowiska przyrodniczego-wpływ na demografię, gospodarkę i kulturę.6
T-W-3Głowne zagrożenia środowiska, źrodła zagrożeń, skażenie środowiska i odpady, wyczerpywanie się zasobów, wzrost demograficzny, a kryzys ekologiczny, globalne ocieplenie-wpływ na zmianę klimatu.6
T-W-4Dylematy i konflikty związane z ochroną przyrody, dylematy społeczne-dospodarcze.5
T-W-5Zagrożenia ekologiczne, pojęcie konfliktu ekologicznego, uwarunkowania powstawania konfliktów ekologicznych, sposoby ich rozwiązywania, zasady dialogu społecznego i rola mediacji w ich rozwiązywaniu.6
T-W-6Znaczenie informowania społeczeństwa o stanie środowiska naturalnego, rola konsultacji społecznych, społeczne rozwiązywanie problemów ekologicznych.5
T-W-7Współczesne koncepcje rozwoju społeczno-gospodarczego świata; ekorozwój i rozwój zrównoważony.5
T-W-8Świadomość ekologiczna i edukacja ekologiczna, społeczne aspekty ochrony środowiska, odpowiedzialnośc społeczna w ochronie srodowiska przyrodniczego, wzory zachowań ekologicznych, rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej, kształtowanie świadomości ekologicznej wśród społeczeństwa, instrumenty wpływania na zachowania proekoloczne.6
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do dyskusji na wykładach5
A-W-4Zbieranie materiałów do prezentacji5
A-W-5Wykonanie prezentacji10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_A03-1_W01Student definiuje podstwowe pojęcia związane z socjologicznym kontekstem zagadnień związanych z ochroną środowiska, potrafi wskazać wzajemne zależności człowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współceczsnej sytuacji społeczno-gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W13ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie podstawowych zagadnień związanych z socjologicznym kontekstem ochrony środowiska i idei ekorozwoju.
Treści programoweT-W-1Socjologia jako nauka o społeczeństwie, kierunki i teorie w socjologii środowiska, środowisko we wspłóczesnych teoriach socjologicznych, środowisko człowieka jako system społeczno-kulturowy i przyrodniczy.
T-W-3Głowne zagrożenia środowiska, źrodła zagrożeń, skażenie środowiska i odpady, wyczerpywanie się zasobów, wzrost demograficzny, a kryzys ekologiczny, globalne ocieplenie-wpływ na zmianę klimatu.
T-W-5Zagrożenia ekologiczne, pojęcie konfliktu ekologicznego, uwarunkowania powstawania konfliktów ekologicznych, sposoby ich rozwiązywania, zasady dialogu społecznego i rola mediacji w ich rozwiązywaniu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykonanie prezentacji na określony temat wykładowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w minimalnym zakresie zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_A03-1_U01Student rozumie problemy ochrony srodowiska i wzajemne relacje człowieka i środowiska, posiada umięjętności oceny problemów ochrony środowiska w aspekcie ich interdyscyplinarnego charakteru i rożnych plaszczyzn funkcjonowania człowieka w przyrodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U10potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu logistyki
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie podstawowych zagadnień związanych z socjologicznym kontekstem ochrony środowiska i idei ekorozwoju.
C-2Ukazanie wzajemnych zależności człowieka i środowiska przyrodniczego w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-ekologicznej.
Treści programoweT-W-2Relacje między światem społecznym, a środowiskiem przyrodniczym, historyczne zależności społeczeństwo-środowisko, znaczenie kryzysów i katastrof ekologicznych w dziejach ludzkości i ich wpływ na rozwój cywilizacji, degradacja środowiska przyrodniczego-wpływ na demografię, gospodarkę i kulturę.
T-W-4Dylematy i konflikty związane z ochroną przyrody, dylematy społeczne-dospodarcze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykonanie prezentacji na określony temat wykładowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_A03-1_K01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, analizować je, dokonywać ich interpretacji, formułowac wnioski i opinie oraz wskazywać możliwości indywidualnych działań na rzecz ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_K01potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę, pozyskiwane informacje oraz kierunki podejmowanych działań z zakresu logistyki
LO_2A_K03ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę przekazywania informacji i opinii dotyczących osiągnięć z zakresu logistyki, a także inicjowania, inspirowania i organizacji działań na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie podstawowych zagadnień związanych z socjologicznym kontekstem ochrony środowiska i idei ekorozwoju.
Treści programoweT-W-8Świadomość ekologiczna i edukacja ekologiczna, społeczne aspekty ochrony środowiska, odpowiedzialnośc społeczna w ochronie srodowiska przyrodniczego, wzory zachowań ekologicznych, rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej, kształtowanie świadomości ekologicznej wśród społeczeństwa, instrumenty wpływania na zachowania proekoloczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykonanie prezentacji na określony temat wykładowy
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach i udział w dyskusjach problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli