Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice

Sylabus przedmiotu Okrętowe urządzenia chłodnicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Okrętowe urządzenia chłodnicze
Specjalność Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Owsicki <Adam.Owsicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,67egzamin
laboratoriaL1 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie podstaw chłodnictwa oraz budowy okrętowych urządzeń chłodniczych.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy i oceny sposobu funkcjonowania okrętowego urządzenia chłodniczego oraz analizy termodynamicznej realizowanego w nim obiegu chłodniczego.
C-3Ukształtowanie umiejętności dokumentowania zadań realizowanych na laboratoriach oraz werbalnej prezentacji ich wyników.
C-4Nabycie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związana z nim odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
C-5Ukształtowanie kompetencji współdziałania i pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Komputerowa symulacja pracy sprężarkowego okrętowego urządzenia chłodniczego, w tym badanie wpływu warunków chłodzenia skraplacza na jego działanie.4
T-L-3Badanie energetyczne sprężarkowego urządzenia chłodniczego oraz identyfikacja realizowanego w nim obiegu chłodniczego.3
T-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego.2
T-L-5Wykorzystanie wspomagania komputerowego w analizie obiegu chłodniczego.3
T-L-6Zaliczenie laboratoriów.2
15
wykłady
T-W-1Podstawy teoretyczne chłodzenia sztucznego. Obiegi lewobieżne. Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.10
T-W-2Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju. Statek jako ogniwo łańcuchu chłodniczego. Światowa flota chłodniowców. Systemy chłodzenia ładowni okrętowej. Sposoby rozprowadzenia powietrza w ładowni. Izolacja zimnochronna i parochronna, konstrukcje przegród okrętowych. Urządzenie chłodnicze chłodniowców.4
T-W-3Magazyn żywności na statku. Bilans cieplny komory chłodniczej.4
T-W-4Kontenery izotermiczne. Urządzenia chłodnicze kontenerowców. Obsługa kontenerów chłodniczych w porcie.5
T-W-5Jednostki rybackie: zamrażanie ryb, obieg główny statku rybackiego, urządzenia do wstępnego schładzania i zamrażania ryb.4
T-W-6Urządzenia chłodnicze statków do transportu gazów skroplonych. Wybrane problemu transportu ładunków LNG i LPG.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i opracowanie sprawozdań.6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów.4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody eksponujace: film
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem programu komputerowego.
M-5Metody podające: objaśnienie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdań.
S-2Ocena formująca: Ocena zachowań studenta pod kątem sprawdzenia jego umiejętności pracy w grupie.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne w postaci zadań i pytań problemowych, mające na celu sprawdzenie czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
S-5Ocena podsumowująca: Test, składajacy sie z 11 pytan, z propozycja wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawna odpowiedz przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przezstudenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-06_W01
Ma wiedzę w zakresie podstaw chłodnictwa oraz budowy okrętowych urządzeń chłodniczych
O_2A_W17C-4, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-06_U01
Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonych pomiarów oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
O_2A_U04, O_2A_U05C-3T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-6M-5, M-3S-1, S-3
O_2A_D3-06_U02
Student potrafi dokonać analizy i oceny działania okrętowego urządzenia chłodniczego oraz przeprowadzić analizę termodynamiczną obiegu chłodniczego.
O_2A_U13, O_2A_U11, O_2A_U24C-2T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-6M-4, M-5, M-3S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-06_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związana z nim odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
O_2A_K02C-4T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-5
O_2A_D3-06_K02
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.
O_2A_K03, O_2A_K04C-5T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1M-5, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-06_W01
Ma wiedzę w zakresie podstaw chłodnictwa oraz budowy okrętowych urządzeń chłodniczych
2,0Mniej niz 5,5 uzyskanych punktów
3,0Od 5,5 do 6,4 uzyskanych punktów
3,5Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów
4,0Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów
4,5Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów
5,0Powyzej 9,4 uzyskanych punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-06_U01
Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonych pomiarów oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
2,0Student nie potrafi opracować sprawozdania zgodnie z przedstawionymi wymaganiami lub przedstawić w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
3,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz umie przedstawić w formie werbalnej jedynie wyniki zrealizowanego zadania, bez ich dalszej analizy.
3,5Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela.
4,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie.
4,5Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z prawidłową analizą niepewności pomiarowych oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy.
5,0Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z prawidłową analizą niepewności pomiarowych oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy i właściwej oceny obiektu badań.
O_2A_D3-06_U02
Student potrafi dokonać analizy i oceny działania okrętowego urządzenia chłodniczego oraz przeprowadzić analizę termodynamiczną obiegu chłodniczego.
2,0Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać analizy działania okrętowego urządzenia chłodniczego lub przeprowadzić analizy termodynamicznej obiegu chłodniczego.
3,0Student prezentuje dostateczne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, jednak korzysta przy tym z dodatkowych wskazówek nauczyciela i popełnia szereg błędów merytorycznych.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, popełniając szereg błędów merytorycznych.
4,0Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej analizy i oceny działania okrętowego urządzenia chłodniczego oraz przeprowadzić poprawną analizę termodynamiczną obiegu chłodniczego, bez istotnego błędu merytorycznego.
4,5Student prezentuje znakomite umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej analizy i właściwej oceny działania okrętowego urządzenia chłodniczego oraz przeprowadzić bezbłędną analizę termodynamiczną obiegu chłodniczego.
5,0Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać efektywnej analizy i oceny działania okrętowego urządzenia chłodniczego oraz przeprowadzić bezbłędną analizę termodynamiczną obiegu chłodniczego, a także zaproponować odpowiednią modyfikację w jego realizacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-06_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związana z nim odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
O_2A_D3-06_K02
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.
2,0Student nie potrafi współdziałać lub pracować w grupie.
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak nie jest w niej aktywny i ogranicza się do realizacji poleceń wydawanych przez pozostałych członków zespołu.
3,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej wystarczającą aktywność, jednak nie potrafi kierować zespołem.
4,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej odpowiednią aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Potrafi również sprostać roli kierownika zespołu.
4,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Wykazuje również zdolności do kierowania zespołem.
5,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i realizując w stopniu wyróżniającym stojące przed nim zadania. Potrafi również doskonale kierować zespołem.

Literatura podstawowa

  1. Piotrowski I., Okrętowe urządzenie chłodnicze, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1994
  2. Bonca Z., Dziubek R., Budowa i eksploatacja kontenerów chłodniczych, Wyd. WSM, Gdynia, 1994
  3. Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich, Wyd. PS, Szczecin, 1987
  4. Швецов Г.М., Ладин Н.В., Судовые холодильные установки, Транспорт, Москва, 1986
  5. Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2000
  6. Bonca Z., Chłodnictwo okrętowe, Wydawnictwo Akademii Morskiej, Gdynia, 2006
  7. Bohdal T., Charun H., Czapp M., Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe: podstawy teoretyczne i obliczenia, Wydaw. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Czumak I.G., Transportirowka i chranienie tropiczeskich plodow, Refprintinfo, Odessa, 2004
  2. Materiały sympozjum ”Lokalizacja gazoportu LNG w Świnoujściu", WTM PS, Szczecin, 2006
  3. Szydłowski H., Niepewności w pomiarach: międzynarodowe standardy w praktyce, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Komputerowa symulacja pracy sprężarkowego okrętowego urządzenia chłodniczego, w tym badanie wpływu warunków chłodzenia skraplacza na jego działanie.4
T-L-3Badanie energetyczne sprężarkowego urządzenia chłodniczego oraz identyfikacja realizowanego w nim obiegu chłodniczego.3
T-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego.2
T-L-5Wykorzystanie wspomagania komputerowego w analizie obiegu chłodniczego.3
T-L-6Zaliczenie laboratoriów.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy teoretyczne chłodzenia sztucznego. Obiegi lewobieżne. Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.10
T-W-2Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju. Statek jako ogniwo łańcuchu chłodniczego. Światowa flota chłodniowców. Systemy chłodzenia ładowni okrętowej. Sposoby rozprowadzenia powietrza w ładowni. Izolacja zimnochronna i parochronna, konstrukcje przegród okrętowych. Urządzenie chłodnicze chłodniowców.4
T-W-3Magazyn żywności na statku. Bilans cieplny komory chłodniczej.4
T-W-4Kontenery izotermiczne. Urządzenia chłodnicze kontenerowców. Obsługa kontenerów chłodniczych w porcie.5
T-W-5Jednostki rybackie: zamrażanie ryb, obieg główny statku rybackiego, urządzenia do wstępnego schładzania i zamrażania ryb.4
T-W-6Urządzenia chłodnicze statków do transportu gazów skroplonych. Wybrane problemu transportu ładunków LNG i LPG.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i opracowanie sprawozdań.6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-06_W01Ma wiedzę w zakresie podstaw chłodnictwa oraz budowy okrętowych urządzeń chłodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W17ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i instalacji chłodniczych i klimatyzacyjnych wykorzystywanych w obiektach oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-4Nabycie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związana z nim odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie podstaw chłodnictwa oraz budowy okrętowych urządzeń chłodniczych.
Treści programoweT-W-4Kontenery izotermiczne. Urządzenia chłodnicze kontenerowców. Obsługa kontenerów chłodniczych w porcie.
T-W-1Podstawy teoretyczne chłodzenia sztucznego. Obiegi lewobieżne. Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.
T-W-5Jednostki rybackie: zamrażanie ryb, obieg główny statku rybackiego, urządzenia do wstępnego schładzania i zamrażania ryb.
T-W-2Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju. Statek jako ogniwo łańcuchu chłodniczego. Światowa flota chłodniowców. Systemy chłodzenia ładowni okrętowej. Sposoby rozprowadzenia powietrza w ładowni. Izolacja zimnochronna i parochronna, konstrukcje przegród okrętowych. Urządzenie chłodnicze chłodniowców.
T-W-3Magazyn żywności na statku. Bilans cieplny komory chłodniczej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody eksponujace: film
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Test, składajacy sie z 11 pytan, z propozycja wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawna odpowiedz przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przezstudenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Mniej niz 5,5 uzyskanych punktów
3,0Od 5,5 do 6,4 uzyskanych punktów
3,5Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów
4,0Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów
4,5Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów
5,0Powyzej 9,4 uzyskanych punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-06_U01Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonych pomiarów oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
O_2A_U05potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności dokumentowania zadań realizowanych na laboratoriach oraz werbalnej prezentacji ich wyników.
Treści programoweT-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego.
T-L-3Badanie energetyczne sprężarkowego urządzenia chłodniczego oraz identyfikacja realizowanego w nim obiegu chłodniczego.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.
T-L-6Zaliczenie laboratoriów.
Metody nauczaniaM-5Metody podające: objaśnienie.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdań.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować sprawozdania zgodnie z przedstawionymi wymaganiami lub przedstawić w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
3,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz umie przedstawić w formie werbalnej jedynie wyniki zrealizowanego zadania, bez ich dalszej analizy.
3,5Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela.
4,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie.
4,5Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z prawidłową analizą niepewności pomiarowych oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy.
5,0Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z prawidłową analizą niepewności pomiarowych oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy i właściwej oceny obiektu badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-06_U02Student potrafi dokonać analizy i oceny działania okrętowego urządzenia chłodniczego oraz przeprowadzić analizę termodynamiczną obiegu chłodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U13potrafi dokonać analizy budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych obiektów oceanotechnicznych oraz ich elementów, jak również zaproponować możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U24potrafi przeprowadzić analizę termodynamiczną procesów cieplnych, wykonać model cieplny procesu i wykonać obliczenia inżynierskie dotyczące procesów cieplnych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy i oceny sposobu funkcjonowania okrętowego urządzenia chłodniczego oraz analizy termodynamicznej realizowanego w nim obiegu chłodniczego.
Treści programoweT-L-2Komputerowa symulacja pracy sprężarkowego okrętowego urządzenia chłodniczego, w tym badanie wpływu warunków chłodzenia skraplacza na jego działanie.
T-L-5Wykorzystanie wspomagania komputerowego w analizie obiegu chłodniczego.
T-L-3Badanie energetyczne sprężarkowego urządzenia chłodniczego oraz identyfikacja realizowanego w nim obiegu chłodniczego.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.
T-L-6Zaliczenie laboratoriów.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem programu komputerowego.
M-5Metody podające: objaśnienie.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdań.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne w postaci zadań i pytań problemowych, mające na celu sprawdzenie czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać analizy działania okrętowego urządzenia chłodniczego lub przeprowadzić analizy termodynamicznej obiegu chłodniczego.
3,0Student prezentuje dostateczne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, jednak korzysta przy tym z dodatkowych wskazówek nauczyciela i popełnia szereg błędów merytorycznych.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, popełniając szereg błędów merytorycznych.
4,0Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej analizy i oceny działania okrętowego urządzenia chłodniczego oraz przeprowadzić poprawną analizę termodynamiczną obiegu chłodniczego, bez istotnego błędu merytorycznego.
4,5Student prezentuje znakomite umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej analizy i właściwej oceny działania okrętowego urządzenia chłodniczego oraz przeprowadzić bezbłędną analizę termodynamiczną obiegu chłodniczego.
5,0Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać efektywnej analizy i oceny działania okrętowego urządzenia chłodniczego oraz przeprowadzić bezbłędną analizę termodynamiczną obiegu chłodniczego, a także zaproponować odpowiednią modyfikację w jego realizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-06_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związana z nim odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-4Nabycie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związana z nim odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Treści programoweT-W-4Kontenery izotermiczne. Urządzenia chłodnicze kontenerowców. Obsługa kontenerów chłodniczych w porcie.
T-W-1Podstawy teoretyczne chłodzenia sztucznego. Obiegi lewobieżne. Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.
T-W-5Jednostki rybackie: zamrażanie ryb, obieg główny statku rybackiego, urządzenia do wstępnego schładzania i zamrażania ryb.
T-W-2Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju. Statek jako ogniwo łańcuchu chłodniczego. Światowa flota chłodniowców. Systemy chłodzenia ładowni okrętowej. Sposoby rozprowadzenia powietrza w ładowni. Izolacja zimnochronna i parochronna, konstrukcje przegród okrętowych. Urządzenie chłodnicze chłodniowców.
T-W-3Magazyn żywności na statku. Bilans cieplny komory chłodniczej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody eksponujace: film
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Test, składajacy sie z 11 pytan, z propozycja wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawna odpowiedz przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przezstudenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-06_K02Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K03potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
O_2A_K04rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie kompetencji współdziałania i pracy w grupie.
Treści programoweT-L-2Komputerowa symulacja pracy sprężarkowego okrętowego urządzenia chłodniczego, w tym badanie wpływu warunków chłodzenia skraplacza na jego działanie.
T-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego.
T-L-5Wykorzystanie wspomagania komputerowego w analizie obiegu chłodniczego.
T-L-3Badanie energetyczne sprężarkowego urządzenia chłodniczego oraz identyfikacja realizowanego w nim obiegu chłodniczego.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.
Metody nauczaniaM-5Metody podające: objaśnienie.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zachowań studenta pod kątem sprawdzenia jego umiejętności pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współdziałać lub pracować w grupie.
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak nie jest w niej aktywny i ogranicza się do realizacji poleceń wydawanych przez pozostałych członków zespołu.
3,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej wystarczającą aktywność, jednak nie potrafi kierować zespołem.
4,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej odpowiednią aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Potrafi również sprostać roli kierownika zespołu.
4,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Wykazuje również zdolności do kierowania zespołem.
5,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i realizując w stopniu wyróżniającym stojące przed nim zadania. Potrafi również doskonale kierować zespołem.