Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice
Sylabus przedmiotu Instytucje i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Przedmiot humanistyczno-społeczny | ||
Przedmiot | Instytucje i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z instytucjami i mechanizmami funkcjonowania Unii Europejskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i klasyfikacje: system polityczny, organizacje międzynarodowe, integracja międzynarodowa, Unia Europejska (UE). | 3 |
T-W-2 | Teoria międzynarodowej integracji gospodarczej: istota międzynarodowej integracji gospodarczej, mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej, formy integracji. | 3 |
T-W-3 | Historyczna ewolucja integracji europejskiej: pierwsze traktaty, karta praw podstawowych. Cele i zadania Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej, członkostwo w UE, jednolity rynek wewnętrzny UE. | 6 |
T-W-4 | Źródła i zakres prawa Unii Europejskiej: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie. | 3 |
T-W-5 | Instytucje Unii Europejskiej: definicje, typologia, funkcje, prawne podstawy działania, skład i organizacja, zadania i kompetencje, mechanizm działania. | 6 |
T-W-6 | Organizacja i funkcjonowanie organów głównych UE: Rada Europejska, Parlament Europejski, Rada, Komisja Europejska, Trybunał Sprawiedliwości, Sąd Pierwszej Instancji i izby sądowe, Trybunał Obrachunkowy. | 12 |
T-W-7 | Funkcjonowanie i uprawnienia organów pomocniczych i doradczych: Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Komitet Regionów, agencje UE, instytucje finansowe. | 6 |
T-W-8 | Podejmowanie decyzji w Unii Europejskiej. Międzynarodowe procedury decyzyjne. | 3 |
T-W-9 | Kolokwia zaliczeniowe | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach oraz kolokwia zaliczeniowe | 45 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwiów okresowych | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie się i napisanie pracy zaliczeniowej | 10 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę studenta z danego bloku tematycznego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Średnia ocen uzyskanych z kolokwiów sprawdzających wiedzę studenta z danych bloków tematycznych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_A05-2_W03 Student zna rodzaje instytucji i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej. | O_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_A05-2_U03 Student ma umiejętność samokształcenia się, potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi przygotowując pracę zaliczeniową obejmującą zagadnienia odnoszące się do funkcjonowania Unii Europejskiej. | O_2A_U07, O_2A_U11, O_2A_U04, O_2A_U01, O_2A_U02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-2 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_A05-2_K03 Student ma swiadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi przekazać informacje w sposób profesjonalny i zrozumiały. | O_2A_K05, O_2A_K08, O_2A_K06, O_2A_K04, O_2A_K03, O_2A_K07, O_2A_K02, O_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_A05-2_W03 Student zna rodzaje instytucji i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełna wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_A05-2_U03 Student ma umiejętność samokształcenia się, potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi przygotowując pracę zaliczeniową obejmującą zagadnienia odnoszące się do funkcjonowania Unii Europejskiej. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a takze proponuje modyfikację rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_A05-2_K03 Student ma swiadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi przekazać informacje w sposób profesjonalny i zrozumiały. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Barcik J., Wentkowska A., Prawo Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2008
- Barcz J., Kawecka-Wyrzykowska E., Michałowska- Gorywoda K., Integracja europejska, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2012
- red. Barcz J., Górki M., Wyrozumska A., Instytucje i prawo Unii Europejskiej, Lexis Nexis, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Domagała A., Integracja Polski z Unią Europejską, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008
- Wysokińska Z., Witkowska J., Integracja europejska. Europeizacja polityki ekonomiczno- społecznej w Unii Europejskiej i umiędzynarodowienie rynków Nowych Krajów Członkowskich Europy Środkowej i Wschodniej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2012