Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice
Sylabus przedmiotu Technologie rozwojowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie rozwojowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy algebry i analizy matematycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z mechanizmem rozwoju technologii wraz z postępem cywilizacyjnym, aktualnymi trendami i ich uwarunkowaniami ekonomiczno-społecznymi. Przekazanie wiedzy na temat obecnie wykorzystywanych technologii w budownictwie obiektów oceanotechnicznych. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności analizy technologii pod kątem ich przydatności produkcyjnej oraz organizowania wiedzy w technologicznych bazach danych. |
C-3 | Uświadomienie studentom wpływu odpowiedzialnego zarządzania wiedzą technologiczną na poziom życia społeczeństwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza dokumentacji technicznej statków pod kątem różnorodności konstrukcyjnej detali, stosowanych technik obróbki i montażu oraz podziału prefabrykacyjnego. | 4 |
T-A-2 | Projektowanie technologii grupowych na podstawie zadanych marszrut technologicznych produktów. | 5 |
T-A-3 | Określanie technologiczności zadanych produktów w określonych systemach produkcyjnych. | 4 |
T-A-4 | Dyskusja wyników zadań domowych. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rys historyczny postępu technicznego, rozwoju technologii i metod organizacji produkcji. Historia budownictwa okrętowego. Technologie szkutnicze. | 3 |
T-W-2 | Współczesne technologie obróbcze i montażowe - charakterystyka, przykłady przemysłowe, wykorzystywane materiały, źródła energii, stopień automatyzacji. Tendencje rozwojowe technologii. Rozwój robotyzacji i technik sztucznej inteligencji. Zagadnienia inwestycji. Wdrażanie innowacji technologicznych. | 4 |
T-W-3 | Metody klasyfikacji technologii i procesów produkcyjnych ze względu na zakres stosowania i wydajność. Analiza klastrowa. Technologie grupowe. | 5 |
T-W-4 | Technologiczność produktu. Miary technologiczności. | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie pisemne. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Praca własna studenta. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - aktywność podczas zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - zadania domowe. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - ocena końcowa na podstawie ocen z zadań domowych i za aktywność na zajęciach. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Wykłady - zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C02_W01 Student zna mechanizmy rozwoju technologii w kontekście postępu cywilizacyjnego, potrafi scharakteryzować aktualne trendy i ich uwarunkowania ekonomiczno-społeczne. Student zna technologie obecnie wykorzystywane w budownictwie obiektów oceanotechnicznych. | O_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C02_U01 Student potrafi dokonać analizy standardowych i innowacyjnych technologii pod kątem ich przydatności produkcyjnej oraz zorganizować wiedzę w postaci technologicznej bazy danych. | O_2A_U12, O_2A_U13, O_2A_U14, O_2A_U08 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C02_K01 Student jest świadom wpływu odpowiedzialnego zarządzania wiedzą technologiczną na poziom życia społeczeństwa. | O_2A_K07, O_2A_K02 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-1, M-2 | S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C02_W01 Student zna mechanizmy rozwoju technologii w kontekście postępu cywilizacyjnego, potrafi scharakteryzować aktualne trendy i ich uwarunkowania ekonomiczno-społeczne. Student zna technologie obecnie wykorzystywane w budownictwie obiektów oceanotechnicznych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C02_U01 Student potrafi dokonać analizy standardowych i innowacyjnych technologii pod kątem ich przydatności produkcyjnej oraz zorganizować wiedzę w postaci technologicznej bazy danych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C02_K01 Student jest świadom wpływu odpowiedzialnego zarządzania wiedzą technologiczną na poziom życia społeczeństwa. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Literatura podstawowa
- Doerffer J., Technologia budowy kadłubów okrętowych, WM, Gdynia, 1971
- Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn, WNT, Warszawa, 2003
- Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing, John Willey & Sons, 2010, 4
- Karpiński T., Inżynieria produkcji, WNT, Warszawa, 2004
- Mikulczyński T., Automatyzacja procesów produkcyjnych. Metody modelowania procesów, WNT, Warszawa, 2006
- Sobczak W., Malina W., Metody selekcji i redukcji i informacji, WNT, Warszawa, 1985
- Zdanowicz R., Robotyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011
Literatura dodatkowa
- Allen R. D. G., Ekonomia matematyczna, PWN, Warszawa, 1961
- Bertalanffy L., Ogólna teoria systemów, PWN, Warszawa, 1984
- Clark W., Wykresy Gantta, Fundusz Wydawniczy Komitetu Wykonawczego Zrzeszeń N.O.P., Warszawa, 1925
- Doerffer J., Organizacja produkcji w stoczni, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1971
- Gajdzik B., Wyciślik A., Jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracy w zarzązaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
- Karczewski J. T., System zarządzania bezpieczeństwem pracy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., 2000
- Lem S., Summa technologiae, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin, 1984, 4
- Lilley S., Ludzie, maszyny, historia, PWN, Warszawa, 1958
- Pawłowski O., Brewka M., Majewski W., Siatki czynności i ich analiza, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1967
- Zbichorski Z., Wykresy Gantta, Ministerstwo Przemysłu - Biblioteka Gospodarcza, Warszawa, 1947