Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa systemów energetycznych
Sylabus przedmiotu Konstrukcje specjalne obiektów oceanotechnicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcje specjalne obiektów oceanotechnicznych | ||
Specjalność | Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elementy matematyki, mechaniki ogólnej, rysunku technicznego, wytrzymałości materiałów, metaloznawstwa z poprzedzających semestrów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności czytania ze zrozumieniem dokumentacji konstrukcyjnej oraz projektowania konstrukcyjnego typowych węzłów konstrukcyjnych różnych typów konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych w oparciu o wymagania towarzystw klasyfikacyjnych i zasady wiedzy inżynierskiej. |
C-2 | Umiejętność formułowania podstawowych cech konstrukcyjnych specjalnych obiektów oceanotechnicznych. |
C-3 | Znajomość podstawowych dokumentów normatywnych dotyczących projektowania konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z normami i przepisami klasyfikacyjnymi. | 4 |
T-L-2 | Zapoznanie z dokumentacją konstrukcyjną konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | 4 |
T-L-3 | Rysowanie szczegółów i węzłów konstrukcyjnych konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | 4 |
T-L-4 | Projekt konstrukcji wybranego rejonu konstrukcyjnego statku morskiego w oparciu o wymagania towarzystwa klasyfikacyjnego. | 4 |
T-L-5 | Projektowanie i wymiarowanie wybranych węzłów konstrukcyjnych specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | 8 |
T-L-6 | Sporządzanie elementów dokumentacji konstrukcyjnej specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | 4 |
T-L-7 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Określenie i klasyfikacja specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | 2 |
T-W-2 | Określenie i klasyfikacja konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | 2 |
T-W-3 | Normy i przepisy, krajowe i międzynarodowe, dotyczące konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | 4 |
T-W-4 | Środowiskowe obciążenia i narażenia konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | 2 |
T-W-5 | Wynikające z pełnionej funkcji obciążenia i narażenia konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | 4 |
T-W-6 | Materiały konstrukcyjne i wyroby fabryczne na konstrukcje specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | 2 |
T-W-7 | Ogólny układ konstrukcyjny oraz specyficzne szczegóły konstrukcyjne wybranych konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | 14 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Ćwiczenia w laboratorium komputerowym. | 30 |
A-L-2 | Praca własna studenta nad zadanymi problemami. | 17 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. | 3 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Własne studia literaturowe. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu. | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, objasnianie i wyjasnianie. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ocena ćwiczeń wykonywanych samodzielnie przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D1-07_W01 Absolwent posiada wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | O_2A_W11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1, S-3 |
O_2A_D1-07_W02 Absolwent ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | O_2A_W13, O_2A_W15 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D1-07_U01 Absolwent potrafi dokonać analizy budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych oraz ich elementów, jak również zaproponować możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji | O_2A_U13 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1, S-2 |
O_2A_D1-07_U02 Absolwent potrafi zaprojektować konstrukcję specjalnego obiektu oceanotechnicznego z uwzględnieniem zadanej specyfikacji i aspektów pozatechnicznych oraz wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia | O_2A_U25 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-7, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D1-07_K01 Absolwent potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | O_2A_K03 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1, S-2 |
O_2A_D1-07_K02 Absolwent potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji w trakcie projektowania konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań. | O_2A_K05 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D1-07_W01 Absolwent posiada wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | 2,0 | Nie posiada wystarczającej wiedzy na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. |
3,0 | Posiada bardzo powierzchowną i z wielomam brakami wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | |
3,5 | Posiada powierzchowną i z brakami wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | |
4,0 | Posiada znaczną wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | |
4,5 | Posiada szeroką wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | |
5,0 | Posiada bardzo szeroką i wnikliwą wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | |
O_2A_D1-07_W02 Absolwent ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | 2,0 | Nie ma wystarczającej wiedzy w zakresie projektowania i eksploatacji konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. |
3,0 | Absolwent ma pewną powierzchowną i nieuporządkowaną wiedzę wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | |
3,5 | Absolwent ma powierzchowną i nieuporządkowaną wiedzę wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | |
4,0 | Absolwent ma uporzadkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | |
4,5 | Absolwent ma znaczną, uporzadkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | |
5,0 | Absolwent ma dużą, uporzadkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D1-07_U01 Absolwent potrafi dokonać analizy budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych oraz ich elementów, jak również zaproponować możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji | 2,0 | Absolwent nie potrafi przeprowadzić zadowalającej analizy budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych oraz ich elementów, jak również nie potrafi zaproponować możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji. |
3,0 | Absolwent potrafi wykonać, jednak z istotnymi brakami, analizę budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych oraz ich elementów, jak również zaproponować możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji. | |
3,5 | Absolwent potrafi, z pewnymi brakami, wykonać analizę budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych oraz ich elementów, jak również zaproponować możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji. | |
4,0 | Absolwent potrafi wykonać analizę budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych oraz ich elementów, jak również zaproponować możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji. | |
4,5 | Absolwent potrafi wykonać wnikliwą analizę budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych oraz ich elementów, jak również zaproponować własne możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji. | |
5,0 | Absolwent potrafi wykonać bardzo wnikliwą analizę budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych oraz ich elementów, jak również zaproponować oryginalne możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji. | |
O_2A_D1-07_U02 Absolwent potrafi zaprojektować konstrukcję specjalnego obiektu oceanotechnicznego z uwzględnieniem zadanej specyfikacji i aspektów pozatechnicznych oraz wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia | 2,0 | Nie potrafi zaprojektować w zadowalającym stopniu konstrukcji specjalnego obiektu oceanotechnicznego uwzględniając przy tym zadaną specyfikację i aspekty pozatechniczne oraz wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia. |
3,0 | Potrafi zaprojektować, jednak z wieloma istotnymi błędami, konstrukcję specjalną obiektu oceanotechnicznego uwzględniając przy tym zadaną specyfikację i aspekty pozatechniczne oraz wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia. | |
3,5 | Potrafi zaprojektować, z niewieloma istotnymi błędami, konstrukcję specjalną obiektu oceanotechnicznego uwzględniając przy tym zadaną specyfikację i aspekty pozatechniczne oraz wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia. | |
4,0 | Potrafi zaprojektować, bez istotnych błędów jednak z dużą liczbą błędów drobnych, konstrukcję specjalną obiektu oceanotechnicznego uwzględniając przy tym zadaną specyfikację i aspekty pozatechniczne oraz wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia. | |
4,5 | Potrafi zaprojektować, bez istotnych błędów i z niewielką liczbą błędów drobnych, konstrukcję specjalną obiektu oceanotechnicznego uwzględniając przy tym zadaną specyfikację i aspekty pozatechniczne oraz wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia. | |
5,0 | Potrafi zaprojektować bez istotnych uwag krytycznych konstrukcję specjalną obiektu oceanotechnicznego z uwzględnieniem zadanej specyfikacji i aspektów pozatechnicznych oraz wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowujac nowe narzędzia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D1-07_K01 Absolwent potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | 2,0 | Absolwent nie potrafi współpracować i realizować zadań w grupie oraz nie posiada świadomości konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. |
3,0 | Absolwent współpracuje i realizuje zadania w grupie z istotnymi brakami oraz ma niewielką świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | |
3,5 | Absolwent z niewielkimi brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | |
4,0 | Absolwent dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | |
4,5 | Absolwent bardzo dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma bardzo dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | |
5,0 | Absolwent potrafi bardzo dobrze współpracować i w pełni realizować zadania w grupie oraz ma bardzo dużą świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas projektowania konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych. | |
O_2A_D1-07_K02 Absolwent potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji w trakcie projektowania konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań. | 2,0 | Absolwent nie potrafi dokonać zadowalająco analizy zadań przydzielonych do realizacji w trakcie projektowania konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych, z zadowalającym określeniem odpowiednich priorytetów pozwalających na efektywne wykonanie tych zadań. |
3,0 | Absolwent potrafi, jednak z istotnymi błędami, wykonać analizę zadań przydzielonych do realizacji w trakcie projektowania konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych, i zadowalająco określić odpowiednie priorytety pozwalające na efektywne wykonanie tych zadań. | |
3,5 | Absolwent potrafi z pewnymi błędami wykonać analizę zadań przydzielonych do realizacji w trakcie projektowania konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych, i zadowalająco określić odpowiednie priorytety pozwalające na efektywne wykonanie tych zadań. | |
4,0 | Absolwent potrafi dobrze wykonać analizę zadań przydzielonych do realizacji w trakcie projektowania konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych, z dobrym określeniem odpowiednich priorytetów pozwalających na efektywne wykonanie tych zadań. | |
4,5 | Absolwent potrafi dość dobrze wykonać analizę zadań przydzielonych do realizacji w trakcie projektowania konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych, z dobrym określeniem odpowiednich priorytetów pozwalających na efektywne wykonanie tych zadań. | |
5,0 | Absolwent potrafi bardzo dobrze wykonać analizę zadań przydzielonych do realizacji w trakcie projektowania konstrukcji specjalnych obiektów oceanotechnicznych, z bardzo dobrym określeniem odpowiednich priorytetów pozwalających na efektywne wykonanie tych zadań. |
Literatura podstawowa
- Chakrabarti S., Handbook of Offshore Engineering, Elsevier Ocean Engineering, 2005
- Gerwick B.C., Construction of Marine and Offshore Structures, 2007
- Mazurkiewicz B., Encyklopedia inżynierii morskiej, WM, Gdańsk, 1986
Literatura dodatkowa
- Faltinsen O.M., Sea Loads on Ships and Offshore Structures, Cambridge Ocean Technology, 1993