Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa systemów energetycznych
Sylabus przedmiotu Projektowanie statków rekreacyjnych i szybkich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Przedmiot obieralny 3 | ||
Przedmiot | Projektowanie statków rekreacyjnych i szybkich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy oceanotechniki, podstawy konstrukcji kadłuba statku, teoria projektowania, informatyka, podstawy hydromechaniki statku |
W-2 | Wiadomości z matematyki i fizyki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie umiejętności opracowania projektu koncepcyjnego wybranego typu jednoski z grupy jednostek szybkich i rekreacyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady i zadania wynikające z treści przedmiotu, m. in.: Obliczanie wymiarów głównych. Obliczanie masy i współrzędnych środka masy. Obliczenia oporowo-napędowe i dobór silnika. Opracowanie rozwiązania rozplaznowania przestrzennego jednostki. Sprawdzenie pływalności, stateczności i niezatapialności. Dobór podstawowych urządzeń i materiałów dla budowy jednostki. Obliczenie kosztu budowy i eksploatacji. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Identyfikacja typów jednostek rekreacyjnych i jednostek szybkich z punktu widzenia przeznaczenia i rozwiązania ogólnego. Rodzaje materiałów dla kadłuba. | 4 |
T-W-2 | Rodzaje siły podtrzymującej. Przepisy i wymagania. | 3 |
T-W-3 | Projekt kształtu kadłuba. metodyka wyznaczania wymiarów głównych. | 3 |
T-W-4 | Obliczanie masy i współrzędnych środka masy oraz analiza stateczności. | 4 |
T-W-5 | Obliczenia oporowo-napędowe dla reżimu ślizgowego i półślizgowego. | 4 |
T-W-6 | Metody zapewnienia niezatapialności. Konstrukcja nośna, urządzenia napędowe, wyposażenie wnętrz. | 4 |
T-W-7 | Zasady współpracy z zamiawiającym. Założenia organizacji i technologii wytwarzania. organizacja prac projektowych i dostaw materiałowych. | 4 |
T-W-8 | Obliczenie kosztów budowy i eksploatacji. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-A-3 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 2 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych (tablica, rzutnik, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy) |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych - w oparciu o formę pisemną (kolokwia cząstkowe), sprawdzające poziom nabytej wiedzy z zakresu przedmiotu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w formie pisemnej i/lub ustnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O03-5_W01 Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy jednostek szybkich i rekreacyjnych oraz zna podstawowe przepisy, normy krajowe, UE i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych dotyczących budowy jednostek szybkich i rekreacyjnych. | O_2A_W04, O_2A_W13, O_2A_W15 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O03-5_U01 Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy. | O_2A_U17, O_2A_U19 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O03-5_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagadnienia bezpieczeństwa występujące w budowie i eksploatacji jednostek rekreacyjnych i szybkich. | O_2A_K02, O_2A_K03, O_2A_K05, O_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O03-5_W01 Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy jednostek szybkich i rekreacyjnych oraz zna podstawowe przepisy, normy krajowe, UE i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych dotyczących budowy jednostek szybkich i rekreacyjnych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | tudent posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko | |
5,0 | zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O03-5_U01 Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O03-5_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagadnienia bezpieczeństwa występujące w budowie i eksploatacji jednostek rekreacyjnych i szybkich. | 2,0 | Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz zagrożeń występujących w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz zagrożeń występujących w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również potrafi pracować w grupie | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również potrafi pracować w grupie | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- West J., Modern Powerboats, Van Nostrand, Toronto, 1970
- Dąbkowski K., VRML 97. Trzeci wymiar Sieci, Wydawnictwo Mikom, Warszawa, 1998
- Edmudns A., Designing Power and Salil, Bristol F. Publications, 1998
- Ladd E., O'Donell J., HTML4, DHTML, VRML, XML, Wydawnictwo Lynx-SFT, Warszawa, 2004
- Amyot J. R., Hovercraft Technology, Economics and Applications, Elsevier, 1989
- Rix J., Virtual Prototyping, Kluver Academic Publishers, London, 2002
- Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Gdańsk, 1996
- Spectre P., 100 Boat Design Reviwed, Wyd. Adlard Coles Nautical, Londyn, 2000, ISBN: 0-1136-4935-6