Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Organizacja procesów produkcyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja procesów produkcyjnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy algebry i analizy matematycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z aktualnymi koncepcjami organizacji produkcji, metodami organizacji wiedzy o procesach oraz podstawowymi modelami procesów. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności budowy i analizy modeli liniowych, wyznaczania optymalnego planu produkcji, harmonogramowania procesów produkcyjnych z uwzględnieniem zjawisk probabilistycznych. |
C-3 | Uświadomienie studentom szerokiego spektrum kosztów jawnych i ukrytych działalności przedsiębiorstwa produkcyjnego. Wskazanie na źródła tych kosztów, w tym na najczęstsze obszary marnotrastwa. Uświadomienie związku między projektem produktu a jego technologicznością przekładającą się bezpośrednio na koszt wytworzenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Optymalizacja struktury produkcji metodą programowania liniowego. | 4 |
T-A-2 | Wyznaczanie postaci jawnych przekształceń liniowych dla zadanych stanów wejściowych i wyjściowych procesów. | 4 |
T-A-3 | Kolokwium pisemne 1. | 1 |
T-A-4 | Harmonogramowanie produkcji. Budowanie siecowych modeli zadanych procesów produkcji. Analiza PERT. | 5 |
T-A-5 | Kolokwium pisemne 2. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do teorii systemów produkcyjnych. Formy organizacji procesów produkcyjnych - produkcja potokowa i nierytmiczna - cechy, metody projektowania. | 4 |
T-W-2 | Programowanie liniowe i optymalizacja produkcji. Modele przepływów międzygałęziowych. | 4 |
T-W-3 | Modelowanie procesu produkcji za pomocą operatorów liniowych. Złożenia równoległe i szeregowe procesów. | 6 |
T-W-4 | Harmonogramowanie produkcji. Wykresy Gantta. Modelowanie sieciowe. Analiza CPM, PERT. | 4 |
T-W-5 | Sterowanie gospodarką materiałową i optymalizacja zapasów materiałowych. Koncepcje „lean”, "just in time". | 2 |
T-W-6 | Wspomagane komputerowo projektowanie i produkcja w technologii budowy okrętów (CAD/CAM). Bazy danych technologicznych. Systemy znakowania przedmiotów pracy. | 2 |
T-W-7 | Ekonomika produkcji: pojęcie i klasyfikacja kosztów przedsiębiorstwa, amortyzacja, zysk, kredytowanie produkcji. Miary wydajności produkcji. Pojęcie produktywności. Struktura kosztów produkcji statków i obiektów oceanotechnicznych. | 2 |
T-W-8 | Zintegrowane systemy zarządzania jakością, bezpieczeństwem pracy i ochroną środowiska, koncepcja TQM. | 2 |
T-W-9 | Specyfika stoczniowych procesów produkcyjnych. Ciągi technologiczne w budowie statków. Otoczenie kooperacyjne stoczni. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Praca własna studenta. | 35 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Praca własna studenta. | 18 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie. | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - oceny za aktywność podczas zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - oceny z dwóch kolokwiów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - ocena końcowa na podstawie ocen z dwóch kolokwiów i oceny za aktywność na zajęciach. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Wykłady - ocena za egzamin ustny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C01_W01 Student zna aktualne koncepcje organizacji produkcji, metody analizy procesów z wykorzystaniem komputerów, związek projektu wyrobu z kosztami jego wytworzenia oraz zasady modelowania procesów z uwzględnieniem kryteriów ekonomicznych i ograniczeń ekonomiczno-technicznych. | O_2A_W07, O_2A_W01, O_2A_W08, O_2A_W14 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C01_U01 Student potrafi budować modele procesów produkcyjnych oraz wyznaczać optymalne systemy produkcyjne, plany produkcji i harmonogramy. | O_2A_U15, O_2A_U09, O_2A_U18 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C01_K01 Student jest świadom źródeł kosztów działalności gospodarczej i wpływ ogniw decyzyjnych przedsiębiorstwa na wydajność produkcji. | O_2A_K02, O_2A_K07 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-1, M-2 | S-4, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C01_W01 Student zna aktualne koncepcje organizacji produkcji, metody analizy procesów z wykorzystaniem komputerów, związek projektu wyrobu z kosztami jego wytworzenia oraz zasady modelowania procesów z uwzględnieniem kryteriów ekonomicznych i ograniczeń ekonomiczno-technicznych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C01_U01 Student potrafi budować modele procesów produkcyjnych oraz wyznaczać optymalne systemy produkcyjne, plany produkcji i harmonogramy. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C01_K01 Student jest świadom źródeł kosztów działalności gospodarczej i wpływ ogniw decyzyjnych przedsiębiorstwa na wydajność produkcji. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Literatura podstawowa
- Allen R. D. G., Ekonomia matematyczna, PWN, Warszawa, 1961
- Clark W., Wykresy Gantta, Fundusz Wydawniczy Komitetu Wykonawczego Zrzeszeń N.O.P., Warszawa, 1925
- Doerffer J., Organizacja produkcji w stoczni, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1971
- Doerffer J., Technologia budowy kadłubów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1971
- Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn, WNT, Warszawa, 2003
- Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing, John Willey & Sons, 2010, 4
- Gajdzik B., Wyciślik A., Jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracy w zarzązaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
- Karpiński T., Inżynieria produkcji, WNT, Warszawa, 2004
- Kryński H. E., Matematyka dla ekonomistów, PWN, Warszawa, 1971, 5
- Mikulczyński T., Automatyzacja procesów produkcyjnych. Metody modelowania procesów, WNT, Warszawa, 2006
- Pawłowski O., Brewka M., Majewski W., Siatki czynności i ich analiza, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1967
- Sobczak W., Malina W., Metody selekcji i redukcji i informacji, WNT, Warszawa, 1985
- Zbichorski Z., Wykresy Gantta, Ministerstwo Przemysłu - Biblioteka Gospodarcza, Warszawa, 1947
- Zdanowicz R., Robotyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011
Literatura dodatkowa
- Bertalanffy L., Ogólna teoria systemów, PWN, Warszawa, 1984
- Karczewski J. T., System zarządzania bezpieczeństwem pracy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., 2000
- Lem S., Summa technologiae, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin, 1984, 4
- Lilley S., Ludzie, maszyny, historia, PWN, Warszawa, 1958