Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Ship and Offshore Structural Design
Sylabus przedmiotu Cost-benefit analysis and optimisation of business projects in marine industry:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Cost-benefit analysis and optimisation of business projects in marine industry | ||
Specjalność | Ship and Offshore Structural Design | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elementy matematyki i ekonomiki z poprzednich semestrów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie świadomości wagi cost-benefit analysis w zarządzaniu projektami w przemyśle morskim. |
C-2 | Nabycie umiejętności formułowania podstawowych zadań rachunku efektywności projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim. |
C-3 | Nabycie umiejętności zastosowania podstawowych metod obliczeniowych do oceny efektywności projektów inwestycyjnych. |
C-4 | Nabycie umiejętności analizy wyników rachunku efektywności ekonomicznej i formułowania wniosków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cost benefit analysis of the sample business project in maritime industry according the following steps – a short summary. | 1 |
T-A-2 | STEP 1 – Define the problem/opportunity; Describe the background: (1.1) problem or opportunity statement, (1.2) objective/objectives, (1.3) the voice of the stakeholder (customer) and decision criteria, (1.4) background, (1.5) quick review. | 2 |
T-A-3 | STEP 2 – Define scope; Formulate facts and assumptions: (2.1) scope, (2.2) formulate facts and assumptions, (2.3) quick review. | 1 |
T-A-4 | STEP 3 – Define alternatives: (3.1) introduction, (3.2) define the status quo, (3.3) the status quo as a baseline, (3.4) documenting the status quo, (3.5) define alternatives / courses of action (COA), (3.6) describe second and third order effects (cause and effect), (3.7) quick review. | 2 |
T-A-5 | STEP 4 – Develop cost estimates for each alternative: (4.1) cost concepts, (4.2) other types of costs, (4.3) the cost analysis / estimating process, (4.4) cost analysis process, (4.5) cost estimating strategy, (4.6) trade offs, (4.7) organizing cost data for display, (4.8) inflation and its impact on costing, (4.9) quick review. | 2 |
T-A-6 | STEP 5 – Identify quantifiable and non-quantifiable benefits: (5.1) benefits analysis overview, (5.1.1) quantifiable benefits, (5.1.2) non-quantifiable benefits, (5.2) identify, estimate, and evaluate benefits, (5.2.1) identifying benefits, (5.2.2) benefit categories, (5.2.3) estimating quantifiable benefits, (5.2.4) evaluating non-quantifiable benefits, (5.2.5) quantifying benefits, (5.3) quick review. | 2 |
T-A-7 | STEP 6 – Define alternative selection criteria:(6.1) introduction, (6.2) alternative selection criteria, (6.3) how to develop selection criteria, (6.4) quick review. | 1 |
T-A-8 | STEP 7 – Compare alternatives: (7.1) introduction, (7.2) compare costs and benefits, (7.3) risk assessment, (7.4) risk mitigation, (7.5) decision support tools/methods, (7.5.1) the decision matrix, (7.5.2) other quantitative tools /methods, (7.6) perform sensitivity analysis, (7.7) billpayers, (7.8) quick review. | 2 |
T-A-9 | STEP 8 – Report results and recommendations: (8.1) documenting the CBA, (8.2) supplementary content, (8.3) briefing the results of the CBA, (8.4) quick review. | 1 |
T-A-10 | Summary and final comment. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction: why cost-benefit analysis and optimisation of business projects in marine industry? | 1 |
T-W-2 | Economic profitability: introduction, Payback Period analysis, time value of money, discount rate, Net Present Value, Internal Rate of Return, a profitability example. | 8 |
T-W-3 | Financial feasibility: introduction, feasibility calculation, feasibility example. | 4 |
T-W-4 | Summary and final comment. | 1 |
T-W-5 | Writing exam. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Classes | 15 |
A-A-2 | Homework | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in classes. | 15 |
A-W-2 | Own literature studies. | 20 |
A-W-3 | Preparation for the writing exam. | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
M-2 | Ćwiczenia obliczeniowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajeciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium pisemnego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O11_2A_D4-05_W01 Zna podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim. | O11_2A_W07, O11_2A_W08, O11_2A_W10, O11_2A_W13 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O11_2A_D4-05_U01 Potrafi zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim. | O11_2A_U09, O11_2A_U08, O11_2A_U10, O11_2A_U11, O11_2A_U12, O11_2A_U18, O11_2A_U20 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-7, T-A-2, T-A-8, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-9 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O11_2A_D4-05_K01 Posiada ugruntowaną świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | O11_2A_K02 | — | — | C-1 | T-A-10, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O11_2A_D4-05_W01 Zna podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim. | 2,0 | Nie posiada zadowalającej wiedzy o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim. |
3,0 | Posiada na najniższym akceptowanym poziomie wiedzę o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim. | |
3,5 | Posiada na niskim akceptowanym poziomie wiedzę o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim. | |
4,0 | Posiada na wysokim poziomie wiedzę o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim. | |
4,5 | Posiada na bardzo wysokim poziomie wiedzę o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim. | |
5,0 | Posiada na najwyższym poziomie wiedzę o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O11_2A_D4-05_U01 Potrafi zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim. | 2,0 | Nie potrafi na akceptowanym poziomie zastosować w praktyce podstawowych elementów analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim. |
3,0 | Potrafi na najniższym akceptowanym poziomie zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim. | |
3,5 | Potrafi na wystarczającym poziomie zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim. | |
4,0 | Potrafi na dobrym poziomie zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim. | |
4,5 | Potrafi na wysokim poziomie zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim. | |
5,0 | Potrafi na bardzo wysokim poziomie zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O11_2A_D4-05_K01 Posiada ugruntowaną świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | Nie posiada na zadowalającym poziomie świadomości znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz zrozumienia związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
3,0 | Posiada na minimalnym akceptowalnym poziomie świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | |
3,5 | Nie posiada na zadowalającym poziomie świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz zrozumieniaa związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
4,0 | Nie posiada na dobrym poziomie świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz zrozumieniaa związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
4,5 | Nie posiada na wysokim poziomie ugruntowaną świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz zrozumieniaa związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
5,0 | Nie posiada na bardzo wysokim poziomie ugruntowaną świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz zrozumieniaa związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
Literatura podstawowa
- Brent R.J., Applied cost-benefit analysis, Edward Elgar, Cheltenham., 2007
- Boardman A.E., Cost-Benefit Analysis: concept and practice, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 2006
- Dasgupta P., Marglin S., Sen A., Guidelines of project evaluation, Unido, Vienna, 1972
- Gramlich E.M., A guide to benefit-cost analysis, Waveland Press, Prospect Heights, Illinois, 1998
- Keeney R.L., Raiffa H., Decisions with multiple objectives: preferences and value tradeoffs, Cambridge University Press, Cambridge (UK), 1993
- Mishan E.J., Quah E., Cost Benefit Analysis, Routledge, New York, 2007