Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Design of ship and offshore structures:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Design of ship and offshore structures | ||
Specjalność | Ship and Offshore Structural Design | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Emementy matematyki, mechaniki ogólnej, rysunku technicznego, wytrzymałości materiałów, wiedzy o materiałach konstrukcyjnych z poprzednich semestrów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności projektowania konstrukcyjnego typowych węzłów konstrukcyjnych różnych typów statków i obiektów offshore w oparciu o wymagania towarzystw klasyfikacyjnych i zasady wiedzy inżynierskiej. |
C-2 | Umiejętność formułowania podstawowych cech konstrukcyjnych statków i obiektów offshore. |
C-3 | Znajomość podstawowych dokumentów normatywnych dotyczących projektowania konstrukcji statków i obiektów offshore. |
C-4 | Zrozumienie znaczenia i umiejętność ochrony własności intelektualnej związanej z projektowaniem konstrukcji statków i obiektów offshore. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Introduction. | 2 |
T-P-2 | Structural design of a midship block section (typically one hold) for selected type of ship or design of structural block of offshore installation according to corresponding classification rules. | 26 |
T-P-3 | Summary and final comment. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Design loads, short- and long-term prediction. | 2 |
T-W-2 | Hull structure design system: design flow, general arrangement, basic design of hull structures, optimization technique in basic design process, structural drawings, approval drawings, detail drawings, production data, standardization. | 2 |
T-W-3 | Design of stiffeners, girders, pillars, plates, design of stiffened panel, optimization of grillage structure, structural methods for mitigation of vibrations. | 4 |
T-W-4 | Structural regions: shell structure, bulkheads, swash bulkheads, corrugated bulkheads, deck structure, double hull structure, ship hatch corners, fore construction, engine room construction, stern construction and stern frame, superstructures. | 6 |
T-W-5 | Design of specific types of ships: bulk-carriers, general cargo, containerships, oil tankers, chemical and gas tankers, passenger ships, high speed craft. | 5 |
T-W-6 | Oil platforms: fixed platforms, compliant towers, semi-submersible platforms, jack-up platforms, drilling ships, floating production systems, tension-leg platforms, spar platforms, normally unmanned installations, and conductor support systems. | 3 |
T-W-7 | Elements of the oil/gas production process: wellheads, production manifold systems, production separators, glycol process to dry gas, gas compressors, water injection pumps, oil/gas export metering and main oil line pump. | 2 |
T-W-8 | Emergency support vessels. | 1 |
T-W-9 | Application of composites in marine structures. | 1 |
T-W-10 | The objective of the law on intellectual property in design of ship and offshore structures is to take benefit from the information and intellectual goods created. Types of Intellectual property (IP) rights in design of ship and offshore structures: (a) industrial property rights (trademarks, patents, designations of origin, industrial designs and models) and (b) copyright. The role of the law on intellectual property in encouraging creation of the variety of intellectual goods in design of ship and offshore structures. | 2 |
T-W-11 | Writing exam. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Classes | 30 |
A-P-2 | Homework | 45 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in the classes. | 30 |
A-W-2 | Own literature studies. | 30 |
A-W-3 | Preparation to the exam. | 15 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe. |
M-3 | Projektowanie wspomagane komputerowo. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O11_2A_D4-01_W01 Pasiada wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień projektowania konstrukcji różnych typów statków i objektów offshore. Zna podstawowe zasady ochrony własności intelektualnej związanej z projektowaniem konstrukcji statków i obiektów offshore. | O11_2A_W02, O11_2A_W04, O11_2A_W05, O11_2A_W06, O11_2A_W07, O11_2A_W11, O11_2A_W13 | — | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-11, T-W-6, T-W-10 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O11_2A_D4-01_U01 Posiada umiejętność zaprojektowania typowych węzłów konstrukcyjnych statków i obiektów offshore w oparciu o wymagania towarzystw klasyfikacyjnych i wiedzę inżynierską. | O11_2A_U09, O11_2A_U08, O11_2A_U10, O11_2A_U11, O11_2A_U13, O11_2A_U14, O11_2A_U15, O11_2A_U19, O11_2A_U23 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O11_2A_D4-01_K01 Posiada ugruntowaną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | O11_2A_K02 | — | — | C-1 | T-P-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O11_2A_D4-01_W01 Pasiada wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień projektowania konstrukcji różnych typów statków i objektów offshore. Zna podstawowe zasady ochrony własności intelektualnej związanej z projektowaniem konstrukcji statków i obiektów offshore. | 2,0 | Nie potrafi na najniższym akceptowanym poziomie przedstawić zagadnień omówionych na wykładach. |
3,0 | Potrafi na najniższym akceptowanym poziomie przedstawić zagadnienia omówione na wykładach. | |
3,5 | Potrafi na niskim poziomie przedstawić zagadnień omówionych na wykładach. | |
4,0 | Potrafi na wysokim poziomie przedstawić zagadnienia omówione na wykładach. | |
4,5 | Potrafi na bardzo wysokim poziomie przedstawić zagadnienia omówione na wykładach. | |
5,0 | Potrafi na najwyższym poziomie przedstawić zagadnienia omówione na wykładach. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O11_2A_D4-01_U01 Posiada umiejętność zaprojektowania typowych węzłów konstrukcyjnych statków i obiektów offshore w oparciu o wymagania towarzystw klasyfikacyjnych i wiedzę inżynierską. | 2,0 | Nie potrafi opracowanć projektu wybranego fragmentu konstrukcji statku lub obiektu offshore i sporządzić pisemnego raportu z wykonanych prac na najniższym akceptowalnym poziomie. |
3,0 | Potrafi opracowanć projekt wybranego fragmentu konstrukcji statku lub obiektu offshore i sporządzić pisemny raport z wykonanych prac na najniższym akceptowalnym poziomie. | |
3,5 | Potrafi opracowanć projekt wybranego fragmentu konstrukcji statku lub obiektu offshore i sporządzić pisemny raport z wykonanych prac na niskim akceptowalnym poziomie z szeregiem błędów. | |
4,0 | Potrafi opracowanć projekt wybranego fragmentu konstrukcji statku lub obiektu offshore i sporządzić pisemny raport z wykonanych prac na akceptowalnym poziomie z małą liczbą błędów. | |
4,5 | Potrafi opracowanć projekt wybranego fragmentu konstrukcji statku lub obiektu offshore i sporządzić pisemny raport z wykonanych prac na wysokim poziomie z małą liczbą drobnych błędów. | |
5,0 | Potrafi opracowanć projekt wybranego fragmentu konstrukcji statku lub obiektu offshore i sporządzić pisemny raport z wykonanych prac na bardzo wysokim poziomie bez zauważalnych błędów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O11_2A_D4-01_K01 Posiada ugruntowaną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | Nie posiada na zadowalającym poziomie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz zrozumienia związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
3,0 | Posiada na najniższym zadowalającym poziomie świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz zrozumienie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
3,5 | Posiada na niskim poziomie świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz zrozumienie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
4,0 | Posiada na wysokim poziomie świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz zrozumienie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
4,5 | Posiada na bardzo wysokim poziomie poziomie świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz zrozumienie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
5,0 | Posiada na najwyższym poziomie świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz zrozumienie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
Literatura podstawowa
- Baker R., Primer of Offshore Operations, PETEX, 1998
- Faltinsen O. M., Sea Loads on Ships and Offshore Structures, Cambridge University Press, 1990
- Gerwick B.C., Construction of Marine and Offshore Structures, CRC Press, Taylor & Francis Group, 2008
- Lamb T., Ship Design and Construction. The Principles of Naval Architecture Series, The Society of Naval Architects and Marine Engineers, New York, N.Y., 2004
- Taggard R. (ed.), Ship Design and Construction, SNAME, New York, 1980
- Classification Societies and IMO, Rules, Regulations and Convertions