Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych
Sylabus przedmiotu Projektowanie motorówek i jachtów motorowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie motorówek i jachtów motorowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy oceanotechniki, Geometria wykreślna, Informatyka, Podstawy hydromechaniki jachtów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z metodologią i procesem wstępnego projektowania motorówek i małych jachtów motorowych |
C-2 | Przygotowanie słuchaczy do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej jachtu na etapie wstępnym. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania jachtów motorowych na etapie wstępnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zapoznanie i omówienie przykładowych projektów koncepcyjnych jachtów | 1 |
T-P-2 | Założenia wstępne do indywidualnych zadań projektowych | 1 |
T-P-3 | Baza danych o jachtach zbudowanych, Oszacowanie wymiarów głównych.Wykonanie koncepcji kształtu kadłuba, sprawdzenie równania pływalności. | 4 |
T-P-4 | Wstępne oszacowanie masy jachtu pustego i współrzędnych jego środka, obliczenia zapasów wody słodkiej, paliwa itp.). | 1 |
T-P-5 | Zapotrzebowanie energetyczne, obliczenia oporowe kadłuba jachtu. | 1 |
T-P-6 | Ocena stateczności i zrównoważenie wzdłużne. | 1 |
T-P-7 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metodologia i proces projektowania jachtów. Klasyfikacja i typy jachtów motorowych wypornościowych, półwypornościowych i ślizgowych. Definicja jachtu motorowego, łodzi motorowej wg. przepisów klasyfikacyjnych PRS. | 2 |
T-W-2 | Modele matematyczne w projektowaniu jachtów. Spirala projekotwa. Podstawowe założenia projektowe – przeznaczenie. Lista jachtów podobnych i jej analiza. Zasady współpracy z zamawiającym. Przepisy i wymagania. | 3 |
T-W-3 | Metodyka wyznaczania wymiarów głównych. Projekt kształtu kadłuba. Podział przestrzenny kadłuba jachtu. Przykładowe kształty kadłubów jachtów motorowych i motorówek. Przybliżone metody obliczenia oporów kadłuba. | 2 |
T-W-4 | Typy rozwiązań układu napędowego. Określenie zapotrzebowania mocy napędu. Analiza statecznościowa, zasady tworzenia rysunku planu ogólnego. Przykładowa charakterystyka kosztowo-materiałowa. | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie przedmiotu | 10 |
A-P-2 | Samodzielne wykonanie zadań projektowych | 10 |
A-P-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej | 3 |
A-P-4 | Przeglądanie internetu | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i treści związanych z przedmiotem w internecie | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy) |
M-2 | Metody praktyczne: metoda projektów |
M-3 | Metody programowe: z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy słuchacza w trakcie zaliczenia pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SP-PJ_10A_03_W01 Słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy | SP-PJ_10-_W01, SP-PJ_10-_W04 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SP-PJ_10A_03_U01 Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy. | SP-PJ_10-_U09 | — | C-3 | T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-5 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SP-PJ_10A_03_W01 Słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy | 2,0 | Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania jachtów motorowych. |
3,0 | Słuchacz posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania jachtów motorowych. Zna podstawowe parametry eksploatacyjne jachtów oraz potrafi wymienić podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. | |
3,5 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować podstawowe parametry eksploatacyjne jachtów oraz zna i umie wykorzystać podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. | |
4,0 | Słuchacz posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Umie wstępnie zaprojektowac jacht, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia. | |
4,5 | Słuchacz posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystać podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Potrafi samodzielnie zdefiniować oraz wstępnie zaprojektować jacht wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia. | |
5,0 | Słuchacz posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Potrafi samodzielnie zdefiniować oraz wstępnie zaprojektować jacht wraz z jego wyposażeniem, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SP-PJ_10A_03_U01 Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy. | 2,0 | Słuchacz nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Słuchacz prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Słuchacz prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Słuchacz prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Słuchacz prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
Literatura podstawowa
- Larsson L., Eliasson R, Principles of yacht design, Wyd. Adlarf Coles Nautical, , ISBN 0-7136-5181-4, Londyn, 2000
- Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wyd. III, ISBN: 83-910242-0-2, Gdynia, 1999
- Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Gdańsk, 1996
- Spectre P., 100 Boat Design Reviewed, Wyd. Adlard Coles Nautical, ISBN: 0-7136-4935-6, Londyn, 2000
- Susaka W.L., Motorówki i małe kutry motorowe wypornościowe, półwypornościowe, półślizgowe i śłizgowe., Stocznia Wisła Sp. z.o.o, Gdańsk, 2010
- Małolepszy B., Jachty żaglowe i motorowe, Amatorska budowa, technologie - wybór konstrukcji., Moss media, Konin, 2004