Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Inżynieria chemiczna II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria chemiczna II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Konopacki <mkonopacki@zut.edu.pl>, Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość materiału z przedmiotu Inżynieria procesowa I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu termodynamiki, inżynierii reaktorów oraz automatyki w inżynierii procesowej |
C-2 | Zapoznanie studentów z aparaturą i urządzeniami związanymi z tematyką wykładów |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności obliczeń inżynierskich w zakresie tematyki ujętej w treściach programowych wykładów |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności obliczeń w zakresie podstaw projektowania wymienników ciepła i masy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obiegi termodynamiczne. Funkcje termodynamiczne. Bilans entropii. | 2 |
T-A-2 | Równania stanu. | 1 |
T-A-3 | Obliczanie własności termodynamicznych mieszanin gazowych. Parametry krytyczne. | 1 |
T-A-4 | Obliczanie stanów równowag fazowych. | 1 |
T-A-5 | Wyznaczanie równań kinetycznych na podstawie danych doświadczalnych. | 1 |
T-A-6 | Kinetyka reakcji złożonych. Reakcje następcze. Reakcje równoległe. | 1 |
T-A-7 | Obliczanie reaktorów. Reaktor zbiornikowy okresowy. Reaktor rurowy przepływowy. | 2 |
T-A-8 | Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe podstawowych obiektów dynamicznych. | 2 |
T-A-9 | Identyfikacja parametrów transmitancji zastępczej. | 1 |
T-A-10 | Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe regulatorów P, PI oraz PID. | 2 |
T-A-11 | Kolokwium zaliczające ćwiczenia. | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Wymiennik ciepła. Wymiennik masy. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy termodynamiki procesowej. Podstawowe definicje i pojęcia. | 2 |
T-W-2 | Termodynamiczne własności płynów. Równania stanu. | 2 |
T-W-3 | Przemiany i obiegi termodynamiczne dla gazów doskonałych i rzeczywistych. | 2 |
T-W-4 | Termodynamika roztworów i układów rzeczywistych. | 2 |
T-W-5 | Równowagi fazowe w wybranych procesach (absorpcja, krystalizacja, adsorpcja, suszenie). | 2 |
T-W-6 | Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych. Pojęcia podstawowe. Stopień przemiany. Liczba postępu reakcji. Selektywność procesu. | 2 |
T-W-7 | Kinetyka procesów homogenicznych. Równania kinetyczne. | 2 |
T-W-8 | Obliczenia reaktorów homogenicznych. | 2 |
T-W-9 | Obliczenia reaktorów heterogenicznych. | 2 |
T-W-10 | Metody projektowania reaktorów rzeczywistych. | 2 |
T-W-11 | Podstawy automatyki. Pojęcia podstawowe. Zastosowanie automatyki w procesach inżynierii chemicznej. | 2 |
T-W-12 | Przekształcenie Laplace'a i jego zastosowanie w automatyce. | 2 |
T-W-13 | Transmitancja operatorowa i widmowa. | 2 |
T-W-14 | Schematy blokowe i ich przekształcanie. | 2 |
T-W-15 | Regulatory i rodzaje regulatorów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych | 7 |
A-A-3 | przygotowanie się do kolokwium zaliczającego ćwiczenia audytoryjne | 8 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | przygotowanie się do zajęć projektowych | 7 |
A-P-3 | pzrygotowanie się do zaliczenia projektu | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny; czas trwania egzaminu: 90 min |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: kolokwium pisemne; czas trwania: 45 min |
S-3 | Ocena podsumowująca: Projekt: Zaliczenie na podstawie przedłożonego do oceny samodzielnie wykonanego projektu; Ocena zależy od stopnia poprawności obliczeń i zgodności wykonania projektu w stosunku do ustalonych wcześniej wymagań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C13_W01 student jest w stanie zaproponować właściwe metody do rozwiązania prostych zadań inżynierskich w zakresie inżynierii procesowej | KCh_1A_W11 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-14, T-W-15, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
KCh_1A_C13_W02 student jest w stanie scharakteryzować typowe procesy i aparaty w zakresie inżynierii procesowej stosowane w laboratorium i w przemyśle chemicznym | KCh_1A_W13 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-9, T-A-10, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-15, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C13_U01 student potrafi krytycznie ocenić pod kątem inżynierii procesowej sposób funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w laboratorium i przemyśle chemicznym | KCh_1A_U13 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-7, T-A-8, T-W-8, T-W-9, T-W-14 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
KCh_1A_C13_U02 student potrafi w oparciu o zadaną specyfikację zaprojektować prosty aparat używając właściwych metod | KCh_1A_U16 | — | — | C-4 | T-P-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C13_K01 Student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie inżynierii procesowej | KCh_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-11, T-W-1, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C13_W01 student jest w stanie zaproponować właściwe metody do rozwiązania prostych zadań inżynierskich w zakresie inżynierii procesowej | 2,0 | |
3,0 | student jest w stanie w stopniu podstawowym zaproponować właściwe metody do rozwiązania prostych zadań inżynierskich w zakresie inżynierii procesowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_C13_W02 student jest w stanie scharakteryzować typowe procesy i aparaty w zakresie inżynierii procesowej stosowane w laboratorium i w przemyśle chemicznym | 2,0 | |
3,0 | student jest w stanie scharakteryzowac w stopniu podstawowym typowe procesy, urządzenia i aparaty w zakresie inżynierii procesowej stosowane w laboratorium i w przemyśle | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C13_U01 student potrafi krytycznie ocenić pod kątem inżynierii procesowej sposób funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w laboratorium i przemyśle chemicznym | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym krytycznie ocenić pod kątem inżynierii procesowej sposób funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w laboratorium i w przemyśle chemicznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_C13_U02 student potrafi w oparciu o zadaną specyfikację zaprojektować prosty aparat używając właściwych metod | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zaprojektować prosty aparat i wykonać podstawową dokumentację | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C13_K01 Student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie inżynierii procesowej | 2,0 | |
3,0 | student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie inżynierii procesowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka i termodynamika inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
- Michałowski S., Wańkowicz K., Termodynamika procesowa, WNT, Warszawa, 1993
- Staniszewski B., Termodynamika, PWN, Warszawa, 1982
- Wiśniewski S., Termodynamika techniczna, WNT, Warszawa, 2005
- Burghardt A., Bartelmus G., Inżynieria reaktorów chemicznych, Tom I i II, PWN, Warszawa, 2001
- Tabiś B., Zasady inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 2000
- Findeisen W., Technika regulacji automatycznej, PWN, Warszawa, 1969
- Urbaniak A., Podstawy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007
- Greblicki W., Podstawy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
- Mikulski J., Podstawy automatyki - liniowe układy regulacji, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2001
Literatura dodatkowa
- Szargut j., Guzik A., Górniak H., Zadania z termodynamiki technicznej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1998
- Figiel W., Tal-Figiel B., Termodynamika procesowa, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2004
- Kucharski S.m Głowiński J., Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2010
- Brzózka J., Ćwiczenia z automatyki w Matlabie i Simulinku, MIKOM, Warszawa, 2011
- Osowski S., Cichocki A., Siwek K., Matlab w zastosowaniu do obliczeń obwodowych i przetwarzania sygnału, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006