Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Metrologia chemiczna i przygotowanie próbek analitycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metrologia chemiczna i przygotowanie próbek analitycznych | ||
Specjalność | Chemia ogólna i analityka chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl>, Barbara Grzmil <Barbara.Grzmil@zut.edu.pl>, Bogumił Kic <Bogumil.Kic@zut.edu.pl>, Ewelina Kusiak-Nejman <Ewelina.Kusiak@zut.edu.pl>, Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl>, Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka z zakresu studiów, podstawy chemii analitycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pojęciami statystycznymi stosowanymi w metrologii chemicznej |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy jakości wyników pomiarów analitycznych, walidacji procedur analitycznych |
C-3 | Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za rzetelność wyników pomiarów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia organizacyjne: zapoznanie Studentów z regulaminem ćwiczeń, zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium podczas zajęc laboratoryjnych w ramach przedmitu | 1 |
T-L-2 | Pobór i przygotowanie próbek | 2 |
T-L-3 | Przeprowadzanie próbek do roztworu, roztwarzanie w rozcieńczonych kwasach i stężonych, roztwarzanie przez stapianie z kwaśnymi lub alkalicznymi elekrolitami | 4 |
T-L-4 | Rozkład próbek organicznych i materiałów biologicznych: - spalanie w piecach do analizy elelmntarnej (oznaczanie C, N, H), - spalanie na sucho w piecach termicznych - spalnie na mokro wobec kwasów utleniających | 4 |
T-L-5 | Wykorzystanie techniki mikrofalowej do przygotowywania próbek do analizy | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces pomiarowy i jego etapy - pobieranie próbek do analizy - próbka reprezentatywna, sposób jej pobierania i jej wielkość - przygotowywanie próbek do analizy (homogenizacja,rozpuszczamie, roztwarzanie, rozdzielanie i zatężanie), - pomiar: sygnał pomiarowy, aparatura, - wzrocowanie i kalibracha, - materiały odniesienia, - interpretacja wyników, | 5 |
T-W-2 | Kryteria wyboru metody analitycznej, czułość, oznaczalność | 2 |
T-W-3 | Walidacja procedur analitycznych | 1 |
T-W-4 | Opracowanie wyników i ich statystyczna ocena - rozkłady zmiennych losowych, - testy statystyczne, - jakość wyników analitycznych, - spójność pomiarowa, - niepowność | 4 |
T-W-5 | Badania międzylaboratoryjne | 2 |
T-W-6 | Akredytacja laboratoriów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 8 |
A-L-3 | konsultacje | 1 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | czytanie literatury związanej z tematyką zajęć | 10 |
A-W-3 | konsultacje z prowadzącym wykłady | 5 |
A-W-4 | przygotownie sie do egzaminu | 5 |
A-W-5 | egzamin | 1 |
36 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | zajęcia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć, kolokwia sprawdzające |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-03_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu metrologii chemicznej, wie jak zastosować metody obliczeniowe do oceny poprawności przeprowadzanych pomiarów. | KCh_1A_W04 | — | — | C-1, C-3 | T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-03_U01 Student posiada umiejętość analizy uzyskanych danych pomiarowanych, zna metody numeryczne, tóre może wykorzystać do tego celu | KCh_1A_U04 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-03_K01 Student ma świadomość, iż dokładnośc i prezyzja przeprowadzanych pomiarów i badań ma istotny wpływ na dalej podajmowane decyzje wpływajace na środowisko | KCh_1A_K04 | — | — | C-3 | T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-03_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu metrologii chemicznej, wie jak zastosować metody obliczeniowe do oceny poprawności przeprowadzanych pomiarów. | 2,0 | |
3,0 | Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-03_U01 Student posiada umiejętość analizy uzyskanych danych pomiarowanych, zna metody numeryczne, tóre może wykorzystać do tego celu | 2,0 | |
3,0 | Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-03_K01 Student ma świadomość, iż dokładnośc i prezyzja przeprowadzanych pomiarów i badań ma istotny wpływ na dalej podajmowane decyzje wpływajace na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Piotr Konieczko, Jacek Namieśnik, Ocena i kontrola jakości wyników pomiarowych, WNT, Warszawa, 2007
- Ewa Bulska, Metrologia Chemiczna, Malamut, Warszawa, 2012, II
- W. Hyk, Z. Stojek, Analiza statystyczna w laboratorium analitycznym, Wydział Chemii Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2019