Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Chemia nieorganiczna (zajęcia uzupełniające):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia nieorganiczna (zajęcia uzupełniające) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu chemii, fizyki i matematyki na poziomie szkoły ponadpodstawowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przypomnienie podstawowej wiedzy, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu chemii nieorganicznej. |
C-2 | Nabycie umiejętności opisu reakcji chemicznych za pomocą równań reakcji, wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych. |
C-3 | Wyrobienie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśniania zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Nazwy i symbole pierwiastków grup głównych UOP, wzory i nazewnictwo podstawowych typów związków chemicznych nieorganicznych. | 3 |
T-A-2 | Równania podstawowych reakcji chemicznych: syntezy, analizy, wymiany. | 3 |
T-A-3 | Obliczenia stechiometryczne oparte na podstawowych pojęciach chemicznych (liczba atomowa, liczba masowa, jednostka masy atomowej, mol) | 3 |
T-A-4 | Stężenie procentowe i molowe - obliczenia. | 3 |
T-A-5 | Reakcje utleniania-redukcji - stopień utlenienia, utleniacz, reduktor, dobieranie współczynników stechiometrycznych. | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady BHP w pracowni chemicznej. Sprzęt laboratoryjny oraz podstawowe czynności wykonywane w laboratorium: pokaz szkła i odczynników, proste operacje, m.in.: ogrzewanie, sączenie, dekantacja, suszenie, rozcieńczanie i zatężanie roztworów. | 3 |
T-L-2 | Badanie właściwości metali (reakcje z tlenem, wodą, kwasami). Porównywanie aktywności chemicznej metali. | 3 |
T-L-3 | Badanie właściwości tlenków, wodorotlenków i kwasów. | 3 |
T-L-4 | Reakcje strąceniowe, zapis cząsteczkowy i jonowy równań reakcji. | 6 |
T-L-5 | Reakcje utleniania-redukcji. Wykonywanie wskazanych reakcji, opis obserwacji i uzupełnianie współczynników stechiometrycznych w równaniach przeprowadzonych reakcji. | 3 |
T-L-6 | Otrzymywanie wybranych preparatów nieorganicznych | 6 |
T-L-7 | Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu procentowym i molowym. Pomiar gęstości. | 3 |
T-L-8 | Pomiary pH wodnych roztworów soli, kwasów i zasad oraz cieczy spożywczych. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 30 |
A-L-2 | Studiowanie treści merytorycznych związanych z wykonywanymi praktycznymi ćwiczeniami. | 10 |
A-L-3 | Sporządzanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. |
M-2 | Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne. |
M-3 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z przeprowadzonych doświadczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_U01_W01 Student ma wiedzę dotyczącą nazewnictwa podstawowych związków nieorganicznych. | — | — | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
KCh_1A_U01_W02 Student posiada wiedzę w zakresie podstaw chemii ogólnej i nieorganicznej, obejmującej podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, typy reacji chemicznych. | — | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
KCh_1A_U01_W03 Student ma wiedzę dotyczącą rozwiązywania zadań z zakresu obliczeń stechiometrycznych i stężęń roztworów. | — | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-A-4, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_U01_U01 Student potrafi - wyjaśnić przebieg procesów chemicznych i zapisywać poznane reakcje chemiczne w postaci równań oraz przeprowadzać podstawowe obliczenia chemiczne. | — | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
KCh_1A_U01_U02 Student posiada umiejętność dostrzegania zależności pomiędzy budową substancji a jej właściwościami fizycznymi i chemicznymi. | — | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Literatura podstawowa
- A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2010
- F.A. Cotton, G. Wilkinson, P.L. Gaus, Chemia nieorganiczna – podstawy, PWN, Warszawa, 2002
- J.D. Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1999
- Obliczenia chemiczne: Zbiór zadań z chemii nieorganicznej i analitycznej wraz z podstawami teoretycznymi, praca zbiorowa pod red. Alfreda Śliwy, PWN, Warszawa, 1987
- Ćwiczenia laboratoryjne z chemii ogólnej, skrypt, Zakład Chemii Nieorganicznej WTiICh ZUT, Szczecin, 2014
Literatura dodatkowa
- L. Kolditz, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1994
- J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna, Tom I – Analiza jakościowa, PWN, Warszawa, 2020
- J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna, Tom II – Analiza ilościowa, PWN, Warszawa, 2020