Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Analiza instrumentalna II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza instrumentalna II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewelina Kusiak-Nejman <Ewelina.Kusiak@zut.edu.pl>, Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy z dziedziny chemii, w tym organicznej i fizycznej |
W-2 | Posiadanie podstawowej wiedzy na temat metod analizy instrumentalnej |
W-3 | Ukończony kurs z matematyki oraz statystycznej obróbki wyników doświadczalnych |
W-4 | Umiejetność sporzadzania roztworów, przeliczania stężen oraz przeprowadzenia innych obliczeń chemicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest pogłębienie wiedzy na temat omawianych w kursie Analiza Instrumentalna I metod instrumentalnych oraz poznanie poznanie nowych metod stosowanych w laboratoriach analitycznych oraz zrozumienie istoty zjawisk przez nie wykorzystwanych, ze szczególnym uwzglednieniem metod spektroskopowych i spektrometrycznych. |
C-2 | Zdobycie wiedzy umożliwiającej samodzielny dobór metody, jak również umiejetność przeprowadzenia całego procesu analitycznego, począwszy od przygotowania roztworów badanych, poprzez pomiar na odpowiednio dobranym i skalibrowanym urządzeniu pomiarowym, obróbkę uzyskanych wyników, po ich interpretacje i wyciagnięcie wniosków. |
C-3 | Zdobycie wiedzy na temat rodzajów i przyczyn błędów aparaturowych występujących w trakcie pomiarów |
C-4 | Umiejętność znalezienia przyczyny błędu pomiarowego oraz jego wyeliminowania lub uwzględnienia w uzyskanych wynikach. |
C-5 | Nabycie umiejętności doboru odpowiedniej techniki badawczej do okreslonego celu. |
C-6 | Nabycie umiejętności współdziałania i pracy w grupie oraz przyjmowania różnych w niej ról. |
C-7 | Zdolność stosowania wiedzy i umiejętności z obszaru analizy intrumentalnej w pracy lub nauce oraz w karierze zawodowej i osobistej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykorzystanie metody spektrometrii mas do identyfikacji związków organicznych | 10 |
T-L-2 | Wykorzystanie spektrofotometrii IR do identyfikacji związków chemicznych poprzez porównanie widm z widmem katologowym; określanie grubości warstwy absorbującej Określanie struktury związków organicznych metodą spektroskopii w podczerwieni. | 20 |
T-L-3 | Wyznaczanie błędów pomiarowych w metodzie spektrofotometrii UV-VIS | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy teoretyczne opisujace zjawiska, jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych i innych zjawisk wykorzystywanych w metodach spektroskopowych i spemtrometycznych oraz ich zastosowanie w poszczególnych metodach spektroskopowych tj. spektrofotometrii UV-VIS, IR, spektrometrii mas i innych. | 8 |
T-W-2 | Klasyfikacja metod chromatograficznych oraz omówienie natury zjawisk fizykochemicznych wykorzystywanych w posczególnych ich rodzajach; omówienie pojęć dotyczących metod chromatograficznych oraz idei rozdziału składników mieszaniny z wykorzystaniem różnych rodzajów oddziaływania analit-faza rozdzielająca. | 3 |
T-W-3 | Rodzaje, przyczyny oraz metody korekcji błędów pomiarowych związanych z rodzajem wykorzystywanej aparatury pomiarowej | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych, w tym opracowanie wyników badań | 45 |
A-L-2 | przygotowanie do kolokwium | 10 |
A-L-3 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do kolokwium | 15 |
A-W-4 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z oceną końcową |
S-2 | Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną cząstkową |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C11_W01 Poznaje metody i techniki badawczo-analityczne wspomagajace procesy technologiczno-inżynieryjne | KCh_1A_W03 | — | — | C-2, C-3 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-2 |
KCh_1A_C11_W02 Ma wiedze na temat metod analizy instrumentalnej ze szczególnym uwzględnieniem metod spektroskopowych i spektrometrycznych. Zapoznaje się z podstawami teoretycznymi opisujacymi zjawiska, jakim ulega materia przy wykorzystaniu omawianych metod instrumentalnych oraz zastosowanie poszczególnych metod, tj. spektrofotometrii UV-VIS, IR, spektrometrii mas (MS) i innych - umożliwiających określenie składu próbki lub/i dajacych informacje na temat budowy i właściwości materii. Nabywa wiedzę na temat etapów procesu analitycznego umożliwiającego określenie składu analitu oraz rodzajów, przyczyn i sposobu eliminacji błędów analitycznych. | KCh_1A_W03, KCh_1A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C11_U01 Ma umiejętność interpretacji uzyskanych wyników oraz zidentyfikowania potencjalnych błędów aparaturowych oraz ich eliminacji z procesu analitycznego | KCh_1A_U04 | — | — | C-4 | T-L-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
KCh_1A_C11_U02 Ma umiejętność wyboru, odpowiedniej do danego celu metody analizy instrumentalnej oraz zaplanowanie i przeprowadzenie całego procesu analitycznego od sporzadzania roztworow, poprzez kalibracje i pomiar odpowiednim urządzeniem pomiarowym, obróbkę i interpretację uzyskanych wyników po wyciągniecie wniosków. Potrafi zastosować te metod w analizie jakościowej, ilościowej oraz do badania budowy i właściwości materii. | KCh_1A_U02 | — | — | C-5, C-6 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C11_K01 Ćwiczenia laboratoryjne prowadzone w grupie kształtują umiejętność współdziałania i pracy w grupie | KCh_1A_K03 | — | — | C-6 | T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-2 |
KCh_1A_C11_K02 Zdolność stosowania wiedzy i umiejętności z obszaru analizy intrumentalnej w pracy lub nauce oraz w karierze zawodowej i osobistej. | KCh_1A_K04, KCh_1A_K01 | — | — | C-7 | T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C11_W01 Poznaje metody i techniki badawczo-analityczne wspomagajace procesy technologiczno-inżynieryjne | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi stosować zaledwie kilka metod i technik badawczo-analitycznych wspomagających procesy technologiczno-inżynieryjne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_C11_W02 Ma wiedze na temat metod analizy instrumentalnej ze szczególnym uwzględnieniem metod spektroskopowych i spektrometrycznych. Zapoznaje się z podstawami teoretycznymi opisujacymi zjawiska, jakim ulega materia przy wykorzystaniu omawianych metod instrumentalnych oraz zastosowanie poszczególnych metod, tj. spektrofotometrii UV-VIS, IR, spektrometrii mas (MS) i innych - umożliwiających określenie składu próbki lub/i dajacych informacje na temat budowy i właściwości materii. Nabywa wiedzę na temat etapów procesu analitycznego umożliwiającego określenie składu analitu oraz rodzajów, przyczyn i sposobu eliminacji błędów analitycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zaledwie kilka metod i technik badawczo-analitycznych wspomagających procesy technologiczno-inżynieryjne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C11_U01 Ma umiejętność interpretacji uzyskanych wyników oraz zidentyfikowania potencjalnych błędów aparaturowych oraz ich eliminacji z procesu analitycznego | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie i zna niektóre z metod analizy instrumentalnej oraz potrafi do uzyskanych wyników wprowadzić poprawki związane z błędami aparaturowymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_C11_U02 Ma umiejętność wyboru, odpowiedniej do danego celu metody analizy instrumentalnej oraz zaplanowanie i przeprowadzenie całego procesu analitycznego od sporzadzania roztworow, poprzez kalibracje i pomiar odpowiednim urządzeniem pomiarowym, obróbkę i interpretację uzyskanych wyników po wyciągniecie wniosków. Potrafi zastosować te metod w analizie jakościowej, ilościowej oraz do badania budowy i właściwości materii. | 2,0 | |
3,0 | Student wie jak wykorzystać zaledwie kilka metod i technik badawczo-analitycznych prezentowanych w trakcie kursu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C11_K01 Ćwiczenia laboratoryjne prowadzone w grupie kształtują umiejętność współdziałania i pracy w grupie | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi współdziałać w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_C11_K02 Zdolność stosowania wiedzy i umiejętności z obszaru analizy intrumentalnej w pracy lub nauce oraz w karierze zawodowej i osobistej. | 2,0 | |
3,0 | Sudent ma zdolność stosowania podstawowej wiedzy i umiejętności z obszaru analizy instrumentalnej w praktyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Walery Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa
- Jadwiga Saba, WYBRANE METODY INSTRUMENTALNE STOSOWANE W CHEMII ANALITYCZNEJ, UMCS, Lublin
- Wojciech Zielinski, Andrzej Rajca, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji zwiazków organicznych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Jan Najbar, Andrzej Turek, Fotochemia i spektroskopia optyczna. Cwiczenia laboratoryjne, PWN, Warszawa
- JoHn McMurry, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- A.G. Whittaker, A.R. Mount, M.R. Heal, Chemia fizyczna. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa