Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna

Sylabus przedmiotu Wstęp do chemii produktów naturalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wstęp do chemii produktów naturalnych
Specjalność Chemia bioorganiczna
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość budowy, właściwości i najważniejszych reakcji podstawowych grup związków organicznych omawianych na kursie chemii organicznej I.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej ważnej grupy związków chemicznych - produktów naturalnych.
C-2Rozwinięcie zdolności do rozróżniania poszczególnych grup produktów naturalnych w oparciu o ich budowę i właściwości.
C-3Zaznajomienie z technikami laboratoryjnymi w zakresie wydzielania, oczyszczania i analizy jakościowej wybranych związków z grupy produktów naturalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i Ppoż. obowiązującymi w laboratorium. Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym.2
T-L-2Wyodrębnianie związków chemicznych z surowców naturalnych (np. kofeiny z kawy lub herbaty, eugenolu z goździków), ekstrakcja ciągła substancji stałych z użyciem aparatu Soxhleta (np. izolacja oleju lnianego z nasion lnu, wyodrębnianie i rozdział składników naturalnych metodą chromatografii kolumnowej, analiza jakościowa składu produktów naturalnych metodą GC-MS, ocena czystości wyizolowanych składników przy użyciu chromatografii cienkowarstwoej (TLC).18
T-L-3Poznanie wybranych technik prowadzenia reakcji odwracalnych (np. synteza estrów z zastosowaniem nasadki do destylacji azeotropowej).5
T-L-4Synteza wybranego barwnika azowego jako zamiennika barwników naturalnych.5
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie - produkty naturalne (definicja, pochodzenie), różnorodność chemiczna, metabolity pierwotne i wtórne.2
T-W-2Aminokwasy - budowa, podział, właściwości fizyczne i chemiczne.2
T-W-3Węglowodany i związki pokrewne.2
T-W-4Lipidy i pochodne - właściwości i podział. Ekstrakcja i analiza lipidów.2
T-W-5Nienasycone kwasy tłuszczowe o specjalnym znaczeniu - kwas olejowy, kwasy linolenowe.1
T-W-6Steroidy - podział, budowa, znaczenie biologiczne. Metody izolowania z surowców naturalnych pochodzenia roślinnego.2
T-W-7Glikozydy - budowa i podział, rola biologiczna i zastosowanie.2
T-W-8Saponiny - budowa, ekstrakcja i izolacja.1
T-W-9Alkaloidy - charakterystyka, podział, wybrani przedstawiciele. Identyfikacja i izolacja.2
T-W-10Flawonoidy - budowa, podział, właściwości fizyczne i chemiczne, ekstrakcja i izolacja.2
T-W-11Kumaryny - podział, właściwości fizyczne i chemiczne, znaczenie biologiczne, metody izolacji.2
T-W-12Terpeny - definicja i podział, właściwości wybranych przedstawicieli.2
T-W-13Olejki eteryczne - budowa, izolacja z materiału roślinnego, znaczenie biologiczne i zastosowanie. Feromony - geneza nazwy, funkcja, budowa i przykłady.2
T-W-14Produkty naturalne w medycynie, chemii farmaceutycznej i życiu codziennym.2
T-W-15Przegląd ogólnych metod stosowanych do wydzielania i rozdziału produktów naturalnych. Trudności napotykane podczas wydzielania produktów naturalnych.2
T-W-16Kolokwium zaliczeniowe.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.15
A-L-3Sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.12
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.3
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Praca z poleconą przez wykładowcę literaturą rozszerzającą materiał podany na wykładzie.13
A-W-3Udział w konsultacjach z wykładowcą.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.12
A-W-5Zaliczenie pisemne.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja w trakcie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia praktyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdziany cząstkowe w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-05_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą klasyfikacji i roli produktów naturalnych.
KCh_1A_W01C-1T-W-2, T-W-14, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-10, T-W-3M-1, M-2S-1
KCh_1A_D02-05_W02
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
KCh_1A_W05, KCh_1A_W06, KCh_1A_W11C-2, C-3T-W-11, T-W-13, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-15, T-W-16M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-05_U01
Student potrafi rozróżniać poszczególne grupy produktów naturalnych w oparciu o ich budowę i właściwości.
KCh_1A_U14C-1, C-2T-W-2, T-W-13, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-10, T-W-3M-1, M-2S-1
KCh_1A_D02-05_U02
Student potrafi izolować i identyfikować produkty naturalne.
KCh_1A_U02, KCh_1A_U06C-2, C-3T-W-15, T-W-16, T-L-2M-3S-3
KCh_1A_D02-05_U03
Student potrafi stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium.
KCh_1A_U01, KCh_1A_U07C-3T-L-1M-3S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-05_K01
Student rozumie rolę i znaczenie produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej i życiu codziennym.
KCh_1A_K05, KCh_1A_K01C-1, C-2T-W-13, T-W-14, T-W-7, T-W-3M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-05_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą klasyfikacji i roli produktów naturalnych.
2,0Student nie zna zasad dotyczących klasyfikacji produktów naturalnych.
3,0Student opanował w 55-69% materiał z wykładów dotyczący klasyfikacji produktów naturalnych.
3,5Student opanował w 70-79% materiał z wykładów dotyczący klasyfikacji produktów naturalnych.
4,0Student opanował w 80-89% materiał z wykładów dotyczący klasyfikacji produktów naturalnych.
4,5Student opanował w 90-95% materiał z wykładów dotyczący klasyfikacji produktów naturalnych.
5,0Student opanował 96-100% materiału z wykładów i bezbłędnie klasyfikuje produkty naturalne.
KCh_1A_D02-05_W02
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej metod izolacji oraz identyfikacji produktów naturalnych.
3,0Student w 55-69% przyswoił materiał z wykładów dotyczący metod izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
3,5Student w 70-79% przyswoił materiał z wykładów dotyczący metod izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
4,0Student w 80-89% przyswoił materiał z wykładów dotyczący metod izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
4,5Student w 90-95% przyswoił materiał z wykładów dotyczący metod izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
5,0Student w 96-100% przyswoił materiał z wykładów dotyczący metod izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-05_U01
Student potrafi rozróżniać poszczególne grupy produktów naturalnych w oparciu o ich budowę i właściwości.
2,0Student nie potrafi rozróżniać poszczególnych grup produktów naturalnych (nie opanował materiału przekazanego na wykładach i zajęciach laboratoryjnych.
3,0Student potrafi rozróżnić poszczególne grupy produktów naturalnych (opanował 55-69% materiału przekazanego na wykładach i zajęciach laboratoryjnych).
3,5Student potrafi rozróżnić poszczególne grupy produktów naturalnych (opanował 70-79% materiału przekazanego na wykładach i zajęciach laboratoryjnych).
4,0Student potrafi rozróżnić poszczególne grupy produktów naturalnych (opanował 80-89% materiału przekazanego na wykładach i zajęciach laboratoryjnych).
4,5Student potrafi rozróżnić poszczególne grupy produktów naturalnych (opanował 90-95% materiału przekazanego na wykładach i zajęciach laboratoryjnych).
5,0Student potrafi rozróżnić poszczególne grupy produktów naturalnych (opanował powyżej 96% materiału przekazanego na wykładach i zajęciach laboratoryjnych).
KCh_1A_D02-05_U02
Student potrafi izolować i identyfikować produkty naturalne.
2,0Student nie potrafi izolować i identyfikować produktów naturalnych.
3,0Student w 55-69% potrafi zastosować poznane na zajęciach metody izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
3,5Student w 70-79% potrafi zastosować poznane na zajęciach metody izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
4,0Student w 80-89% potrafi zastosować poznane na zajęciach metody izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
4,5Student w 90-95% potrafi zastosować poznane na zajęciach metody izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
5,0Student w pełni (powyżej 96%) potrafi zastosować poznane na zajęciach metody izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
KCh_1A_D02-05_U03
Student potrafi stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium.
2,0Student nie zna przepisów BHP oraz podstawowych zasad utylizacji odczynników w laboratorium chemicznym.
3,0Student w 55-69% zna przepisy BHP oraz podstawowe zasady utylizacji odczynników w laboratorium chemicznym.
3,5Student w 70-79% zna przepisy BHP oraz podstawowe zasady utylizacji odczynników w laboratorium chemicznym.
4,0Student w 80-89% zna przepisy BHP oraz podstawowe zasady utylizacji odczynników w laboratorium chemicznym.
4,5Student w 90-95% zna przepisy BHP oraz podstawowe zasady utylizacji odczynników w laboratorium chemicznym.
5,0Student doskonale zna przepisy BHP oraz podstawowe zasady utylizacji odczynników w laboratorium chemicznym (opanował powyżej 96% obowiązujących przepisów i zasad).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-05_K01
Student rozumie rolę i znaczenie produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej i życiu codziennym.
2,0Student nie opanował materiału realizowanego na wykładach dotyczącego znaczenia produktów naturalnych w medycynie i chemii farmaceutycznej.
3,0Student opanował 55-69% materiału realizowanego na wykładach dotyczącego znaczenia produktów naturalnych w medycynie i chemii farmaceutycznej.
3,5Student opanował 70-79% materiału realizowanego na wykładach dotyczącego znaczenia produktów naturalnych w medycynie i chemii farmaceutycznej.
4,0Student opanował 80-89% materiału realizowanego na wykładach dotyczącego znaczenia produktów naturalnych w medycynie i chemii farmaceutycznej.
4,5Student opanował 90-95% materiału realizowanego na wykładach dotyczącego znaczenia produktów naturalnych w medycynie i chemii farmaceutycznej.
5,0Student opanował powyżej 96% materiału realizowanego na wykładach dotyczącego znaczenia produktów naturalnych w medycynie i chemii farmaceutycznej.

Literatura podstawowa

  1. Aleksander Kołodziejczyk, Naturalne związki organiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
  2. Stanisław Kohlmunzer, Farmakognozja, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
  3. John McMurry, Chemia organiczna, T1-T5, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
  4. Arthur I. Vogel, Preparatyka organiczna, PWN, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Rensheng Xu, Yang Ye, Weimin Zhao, Introduction to Natural Products Chemistry, CRC Press Taylor & Francis Group, Boca Raton, 2012
  2. Praca zbiorowa pod redakcją Piotra Kowalskiego, Laboratorium chemii organicznej. Techniki pracy i przepisy BHP, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i Ppoż. obowiązującymi w laboratorium. Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym.2
T-L-2Wyodrębnianie związków chemicznych z surowców naturalnych (np. kofeiny z kawy lub herbaty, eugenolu z goździków), ekstrakcja ciągła substancji stałych z użyciem aparatu Soxhleta (np. izolacja oleju lnianego z nasion lnu, wyodrębnianie i rozdział składników naturalnych metodą chromatografii kolumnowej, analiza jakościowa składu produktów naturalnych metodą GC-MS, ocena czystości wyizolowanych składników przy użyciu chromatografii cienkowarstwoej (TLC).18
T-L-3Poznanie wybranych technik prowadzenia reakcji odwracalnych (np. synteza estrów z zastosowaniem nasadki do destylacji azeotropowej).5
T-L-4Synteza wybranego barwnika azowego jako zamiennika barwników naturalnych.5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie - produkty naturalne (definicja, pochodzenie), różnorodność chemiczna, metabolity pierwotne i wtórne.2
T-W-2Aminokwasy - budowa, podział, właściwości fizyczne i chemiczne.2
T-W-3Węglowodany i związki pokrewne.2
T-W-4Lipidy i pochodne - właściwości i podział. Ekstrakcja i analiza lipidów.2
T-W-5Nienasycone kwasy tłuszczowe o specjalnym znaczeniu - kwas olejowy, kwasy linolenowe.1
T-W-6Steroidy - podział, budowa, znaczenie biologiczne. Metody izolowania z surowców naturalnych pochodzenia roślinnego.2
T-W-7Glikozydy - budowa i podział, rola biologiczna i zastosowanie.2
T-W-8Saponiny - budowa, ekstrakcja i izolacja.1
T-W-9Alkaloidy - charakterystyka, podział, wybrani przedstawiciele. Identyfikacja i izolacja.2
T-W-10Flawonoidy - budowa, podział, właściwości fizyczne i chemiczne, ekstrakcja i izolacja.2
T-W-11Kumaryny - podział, właściwości fizyczne i chemiczne, znaczenie biologiczne, metody izolacji.2
T-W-12Terpeny - definicja i podział, właściwości wybranych przedstawicieli.2
T-W-13Olejki eteryczne - budowa, izolacja z materiału roślinnego, znaczenie biologiczne i zastosowanie. Feromony - geneza nazwy, funkcja, budowa i przykłady.2
T-W-14Produkty naturalne w medycynie, chemii farmaceutycznej i życiu codziennym.2
T-W-15Przegląd ogólnych metod stosowanych do wydzielania i rozdziału produktów naturalnych. Trudności napotykane podczas wydzielania produktów naturalnych.2
T-W-16Kolokwium zaliczeniowe.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.15
A-L-3Sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.12
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Praca z poleconą przez wykładowcę literaturą rozszerzającą materiał podany na wykładzie.13
A-W-3Udział w konsultacjach z wykładowcą.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.12
A-W-5Zaliczenie pisemne.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-05_W01Student posiada wiedzę dotyczącą klasyfikacji i roli produktów naturalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej ważnej grupy związków chemicznych - produktów naturalnych.
Treści programoweT-W-2Aminokwasy - budowa, podział, właściwości fizyczne i chemiczne.
T-W-14Produkty naturalne w medycynie, chemii farmaceutycznej i życiu codziennym.
T-W-6Steroidy - podział, budowa, znaczenie biologiczne. Metody izolowania z surowców naturalnych pochodzenia roślinnego.
T-W-7Glikozydy - budowa i podział, rola biologiczna i zastosowanie.
T-W-8Saponiny - budowa, ekstrakcja i izolacja.
T-W-1Wprowadzenie - produkty naturalne (definicja, pochodzenie), różnorodność chemiczna, metabolity pierwotne i wtórne.
T-W-4Lipidy i pochodne - właściwości i podział. Ekstrakcja i analiza lipidów.
T-W-10Flawonoidy - budowa, podział, właściwości fizyczne i chemiczne, ekstrakcja i izolacja.
T-W-3Węglowodany i związki pokrewne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja w trakcie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad dotyczących klasyfikacji produktów naturalnych.
3,0Student opanował w 55-69% materiał z wykładów dotyczący klasyfikacji produktów naturalnych.
3,5Student opanował w 70-79% materiał z wykładów dotyczący klasyfikacji produktów naturalnych.
4,0Student opanował w 80-89% materiał z wykładów dotyczący klasyfikacji produktów naturalnych.
4,5Student opanował w 90-95% materiał z wykładów dotyczący klasyfikacji produktów naturalnych.
5,0Student opanował 96-100% materiału z wykładów i bezbłędnie klasyfikuje produkty naturalne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-05_W02Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W05zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej stosowanej w laboratorium chemicznym
KCh_1A_W06zna podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym, zna zasady związane z wykorzystywaniem chemikaliów i ich unieszkodliwiania
KCh_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu chemii
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie zdolności do rozróżniania poszczególnych grup produktów naturalnych w oparciu o ich budowę i właściwości.
C-3Zaznajomienie z technikami laboratoryjnymi w zakresie wydzielania, oczyszczania i analizy jakościowej wybranych związków z grupy produktów naturalnych.
Treści programoweT-W-11Kumaryny - podział, właściwości fizyczne i chemiczne, znaczenie biologiczne, metody izolacji.
T-W-13Olejki eteryczne - budowa, izolacja z materiału roślinnego, znaczenie biologiczne i zastosowanie. Feromony - geneza nazwy, funkcja, budowa i przykłady.
T-W-6Steroidy - podział, budowa, znaczenie biologiczne. Metody izolowania z surowców naturalnych pochodzenia roślinnego.
T-W-8Saponiny - budowa, ekstrakcja i izolacja.
T-W-4Lipidy i pochodne - właściwości i podział. Ekstrakcja i analiza lipidów.
T-W-9Alkaloidy - charakterystyka, podział, wybrani przedstawiciele. Identyfikacja i izolacja.
T-W-10Flawonoidy - budowa, podział, właściwości fizyczne i chemiczne, ekstrakcja i izolacja.
T-W-15Przegląd ogólnych metod stosowanych do wydzielania i rozdziału produktów naturalnych. Trudności napotykane podczas wydzielania produktów naturalnych.
T-W-16Kolokwium zaliczeniowe.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja w trakcie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia praktyczne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdziany cząstkowe w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej metod izolacji oraz identyfikacji produktów naturalnych.
3,0Student w 55-69% przyswoił materiał z wykładów dotyczący metod izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
3,5Student w 70-79% przyswoił materiał z wykładów dotyczący metod izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
4,0Student w 80-89% przyswoił materiał z wykładów dotyczący metod izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
4,5Student w 90-95% przyswoił materiał z wykładów dotyczący metod izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
5,0Student w 96-100% przyswoił materiał z wykładów dotyczący metod izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-05_U01Student potrafi rozróżniać poszczególne grupy produktów naturalnych w oparciu o ich budowę i właściwości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie chemii
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej ważnej grupy związków chemicznych - produktów naturalnych.
C-2Rozwinięcie zdolności do rozróżniania poszczególnych grup produktów naturalnych w oparciu o ich budowę i właściwości.
Treści programoweT-W-2Aminokwasy - budowa, podział, właściwości fizyczne i chemiczne.
T-W-13Olejki eteryczne - budowa, izolacja z materiału roślinnego, znaczenie biologiczne i zastosowanie. Feromony - geneza nazwy, funkcja, budowa i przykłady.
T-W-6Steroidy - podział, budowa, znaczenie biologiczne. Metody izolowania z surowców naturalnych pochodzenia roślinnego.
T-W-7Glikozydy - budowa i podział, rola biologiczna i zastosowanie.
T-W-8Saponiny - budowa, ekstrakcja i izolacja.
T-W-4Lipidy i pochodne - właściwości i podział. Ekstrakcja i analiza lipidów.
T-W-10Flawonoidy - budowa, podział, właściwości fizyczne i chemiczne, ekstrakcja i izolacja.
T-W-3Węglowodany i związki pokrewne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja w trakcie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozróżniać poszczególnych grup produktów naturalnych (nie opanował materiału przekazanego na wykładach i zajęciach laboratoryjnych.
3,0Student potrafi rozróżnić poszczególne grupy produktów naturalnych (opanował 55-69% materiału przekazanego na wykładach i zajęciach laboratoryjnych).
3,5Student potrafi rozróżnić poszczególne grupy produktów naturalnych (opanował 70-79% materiału przekazanego na wykładach i zajęciach laboratoryjnych).
4,0Student potrafi rozróżnić poszczególne grupy produktów naturalnych (opanował 80-89% materiału przekazanego na wykładach i zajęciach laboratoryjnych).
4,5Student potrafi rozróżnić poszczególne grupy produktów naturalnych (opanował 90-95% materiału przekazanego na wykładach i zajęciach laboratoryjnych).
5,0Student potrafi rozróżnić poszczególne grupy produktów naturalnych (opanował powyżej 96% materiału przekazanego na wykładach i zajęciach laboratoryjnych).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-05_U02Student potrafi izolować i identyfikować produkty naturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U02potrafi wykonywać analizy ilościowe, szczególnie z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz formułować na tej podstawie wnioski jakościowe
KCh_1A_U06potrafi przedstawić w sposób przystępny podstawowe zagadnienia i problemy natury chemicznej
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie zdolności do rozróżniania poszczególnych grup produktów naturalnych w oparciu o ich budowę i właściwości.
C-3Zaznajomienie z technikami laboratoryjnymi w zakresie wydzielania, oczyszczania i analizy jakościowej wybranych związków z grupy produktów naturalnych.
Treści programoweT-W-15Przegląd ogólnych metod stosowanych do wydzielania i rozdziału produktów naturalnych. Trudności napotykane podczas wydzielania produktów naturalnych.
T-W-16Kolokwium zaliczeniowe.
T-L-2Wyodrębnianie związków chemicznych z surowców naturalnych (np. kofeiny z kawy lub herbaty, eugenolu z goździków), ekstrakcja ciągła substancji stałych z użyciem aparatu Soxhleta (np. izolacja oleju lnianego z nasion lnu, wyodrębnianie i rozdział składników naturalnych metodą chromatografii kolumnowej, analiza jakościowa składu produktów naturalnych metodą GC-MS, ocena czystości wyizolowanych składników przy użyciu chromatografii cienkowarstwoej (TLC).
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia praktyczne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdziany cząstkowe w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi izolować i identyfikować produktów naturalnych.
3,0Student w 55-69% potrafi zastosować poznane na zajęciach metody izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
3,5Student w 70-79% potrafi zastosować poznane na zajęciach metody izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
4,0Student w 80-89% potrafi zastosować poznane na zajęciach metody izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
4,5Student w 90-95% potrafi zastosować poznane na zajęciach metody izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
5,0Student w pełni (powyżej 96%) potrafi zastosować poznane na zajęciach metody izolacji i identyfikacji produktów naturalnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-05_U03Student potrafi stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
KCh_1A_U07ma umiejętność samokształcenia się m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z technikami laboratoryjnymi w zakresie wydzielania, oczyszczania i analizy jakościowej wybranych związków z grupy produktów naturalnych.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i Ppoż. obowiązującymi w laboratorium. Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia praktyczne.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna przepisów BHP oraz podstawowych zasad utylizacji odczynników w laboratorium chemicznym.
3,0Student w 55-69% zna przepisy BHP oraz podstawowe zasady utylizacji odczynników w laboratorium chemicznym.
3,5Student w 70-79% zna przepisy BHP oraz podstawowe zasady utylizacji odczynników w laboratorium chemicznym.
4,0Student w 80-89% zna przepisy BHP oraz podstawowe zasady utylizacji odczynników w laboratorium chemicznym.
4,5Student w 90-95% zna przepisy BHP oraz podstawowe zasady utylizacji odczynników w laboratorium chemicznym.
5,0Student doskonale zna przepisy BHP oraz podstawowe zasady utylizacji odczynników w laboratorium chemicznym (opanował powyżej 96% obowiązujących przepisów i zasad).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-05_K01Student rozumie rolę i znaczenie produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej i życiu codziennym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
KCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej ważnej grupy związków chemicznych - produktów naturalnych.
C-2Rozwinięcie zdolności do rozróżniania poszczególnych grup produktów naturalnych w oparciu o ich budowę i właściwości.
Treści programoweT-W-13Olejki eteryczne - budowa, izolacja z materiału roślinnego, znaczenie biologiczne i zastosowanie. Feromony - geneza nazwy, funkcja, budowa i przykłady.
T-W-14Produkty naturalne w medycynie, chemii farmaceutycznej i życiu codziennym.
T-W-7Glikozydy - budowa i podział, rola biologiczna i zastosowanie.
T-W-3Węglowodany i związki pokrewne.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja w trakcie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdziany cząstkowe w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował materiału realizowanego na wykładach dotyczącego znaczenia produktów naturalnych w medycynie i chemii farmaceutycznej.
3,0Student opanował 55-69% materiału realizowanego na wykładach dotyczącego znaczenia produktów naturalnych w medycynie i chemii farmaceutycznej.
3,5Student opanował 70-79% materiału realizowanego na wykładach dotyczącego znaczenia produktów naturalnych w medycynie i chemii farmaceutycznej.
4,0Student opanował 80-89% materiału realizowanego na wykładach dotyczącego znaczenia produktów naturalnych w medycynie i chemii farmaceutycznej.
4,5Student opanował 90-95% materiału realizowanego na wykładach dotyczącego znaczenia produktów naturalnych w medycynie i chemii farmaceutycznej.
5,0Student opanował powyżej 96% materiału realizowanego na wykładach dotyczącego znaczenia produktów naturalnych w medycynie i chemii farmaceutycznej.