Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie informacyjne I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Krzysztof Kowalski <krzysztof.kowalski@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki w zakresie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z metodami zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności posługiwania się pakietem MS Office w rozwiązywaniu problemów obliczeniowych oraz prezentacji wyników obliczeń z dziedziny inżynierii chemicznej i procesowej. |
C-3 | Rozwinięcie kreatywności studenta przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i prezentacji wyników obliczeń, stosując pakiet MS Office. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasoby informatyczne ZUT: obsługa systemów informatycznych uczelni, internetowe zasoby biblioteczne, usługi i oprogramowanie dostępne dla studenta. | 1 |
T-L-2 | Edycja dokumentu MS Word: zasady sporządzania i formatowania sprawozdań, dokumentacji technicznej oraz prac dypomowych. | 2 |
T-L-3 | Obsługa arkusza kalkulacyjnego MS Excel: wprowadzanie danych, generowanie serii danych, import i eksport danych, operacje na danych z wykorzystaniem funkcji, graficzna prezentacja wyników obliczeń. | 2 |
T-L-4 | MS Excel - obliczenia statystyczne i analiza regresji. | 2 |
T-L-5 | Program MS Powerpoint: tworzenie i formatowanie prezentacji multimedialnej, zasady sporządzania prezentacji z pracy dyplomowej. | 1 |
T-L-6 | Analiza statystyczna oraz analiza regresji w wybranych programach (Statistica, Origin). | 2 |
T-L-7 | Edytory molekularne do wizualizacji struktury cząsteczek. | 2 |
T-L-8 | Rozwiązywanie przykładowych problemów obliczeniowych oraz prezentacja wyników obliczeń z wykorzystaniem programów MS Excel, MS Word oraz MS Powerpoint. | 2 |
T-L-9 | Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania prostych problemów obliczeniowych i prezentacji wyników za pomocą programów MS Word i MS Excel. | 2 |
T-L-10 | Podstawy obsługi programu Mathcad: proste operacje matematyczne, stosowanie i przeliczanie jednostek, definiowanie funkcji, sporządzanie wykresów, działania na wektorach i macierzach. | 2 |
T-L-11 | Mathcad - rozwiązywanie równań liniowych i nieliniowych oraz ich układów. | 3 |
T-L-12 | Mathcad - obliczenia symboliczne: całkowanie, różniczkowanie, granice, sumy oraz iloczyny, przekształcanie wyrażeń. | 1 |
T-L-13 | Mathcad - obliczenia statystyczne, regresja liniowa i nieliniowa. | 2 |
T-L-14 | Mathcad - aproksymacja danych doświadczalnych za pomocą funkcji linfit. | 1 |
T-L-15 | Rozwiązywanie przykładowych problemów obliczeniowych w programie Mathcad. | 3 |
T-L-16 | Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania prostych problemów obliczeniowych i prezentacji wyników za pomocą programu Mathcad. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Informacja, jednostka informacji, systemy liczbowe, kodowanie liczb i znaków, kodowanie rysunków. Historia maszyn liczących i komputerów. Elementy budowy komputera i urządzeń peryferyjnych. Sieci komputerowe, topologia internetu, usługi dostępne w sieci internetowej, metody wyszukiwania informacji w internecie, internetowe bazy danych. | 4 |
T-W-2 | Zasady sporządzania, edycji i formatowania sprawozdań, dokumentacji technicznej oraz prac dyplomowych z wykorzystaniem pakietu MS Office. | 4 |
T-W-3 | Wprowadzenie do zastosowania programu Mathcad w podstawowych obliczeniach inżynierskich. | 3 |
T-W-4 | Operacje na seriach danych - import i eksport danych, operacje na danych z wykorzystaniem funkcji matematycznych, logicznych i tekstowych, graficzna prezentacja danych. Analiza statystyczna oraz analiza regresji danych doświadczalnych. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-L-2 | zaliczenie praktyczne przy komputerze | 4 |
A-L-3 | przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
A-L-5 | przygotowanie do zaliczenia | 23 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z rozwiązaniem przykładowych problemów inżynierskich |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne z użyciem komputera |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A01_W01 posiada wiedzę w zakresie użycia komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji. | KCh_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A01_U01 Student potrafi posłużyć się programami MS Word, Excel i Powerpoint oraz Mathcad do: sformułowania, analizowania i rozwiązania problemu inżynierskiego, wyciągania prawidłowych wniosków oraz sporządzania sprawozdań w postaci dokumentów tekstowych i prezentacji multimedialnych. | KCh_1A_U05, KCh_1A_U01, KCh_1A_U02, KCh_1A_U03, KCh_1A_U04, KCh_1A_U09, KCh_1A_U06, KCh_1A_U14 | — | — | C-2 | T-L-9, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-8, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-16 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A01_K01 Student staje się kreatywny stosując pakiet MS Office oraz program Mathcad przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich. | KCh_1A_K03 | — | — | C-3 | T-L-9, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-8, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-16 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A01_W01 posiada wiedzę w zakresie użycia komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji. | 2,0 | nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0 |
3,0 | Student potrafi wytłumaczyć podstawowe zasady zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji. | |
3,5 | Student potrafi, w stopniu elementarnym, dobierać metody zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie dobierać metody zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji. | |
4,5 | Student potrafi, w stopniu ponad przęciętnym, dobierać metody zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji. | |
5,0 | Student potrafi dobierać właściwe metody zastosowania komputera i sieci Internet do wspomagania obliczeń inżynierskich, analizy wyników i ich prezentacji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A01_U01 Student potrafi posłużyć się programami MS Word, Excel i Powerpoint oraz Mathcad do: sformułowania, analizowania i rozwiązania problemu inżynierskiego, wyciągania prawidłowych wniosków oraz sporządzania sprawozdań w postaci dokumentów tekstowych i prezentacji multimedialnych. | 2,0 | Student nie potrafi obsługiwać programy MS Word, Excel i Powerpoint oraz Mathcad. |
3,0 | Student potrafi obsługiwać programy MS Word, Excel i Powerpoint oraz Mathcad i posiada umijętność ich wykorzystania w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich. | |
3,5 | Student potrafi użyć wskazane funkcje pakietu Office oraz programu Mathcad w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich. | |
4,0 | Student potrafi użyć wskazane funkcje pakietu Office oraz programu Mathcad w rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich. | |
4,5 | Student potrafi użyć wskazane funkcje pakietu Office oraz programu Mathcad w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń. | |
5,0 | Student potrafi wybrać i użyć funkcje pakietu Office oraz programu Mathcad w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A01_K01 Student staje się kreatywny stosując pakiet MS Office oraz program Mathcad przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie rozwiązać prostego problemu inżynierskiego. |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną samodzieność i kreatywność w rozwiązywaniu prostych problemów inżynierskich. | |
3,5 | Student wymaga wskazówek w celu opracowania rozwiązania problemu inżynierskiego. | |
4,0 | Student samodzielnie opracowuje rozwiązanie problemu inżynierskiego. | |
4,5 | Student pracuje samodzielnie i wykazuje kreatywność przy opracowywaniu rozwiązania problemu inżynierskiego. | |
5,0 | Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i innowacyjność przy opracowywaniu rozwiązania problemu inżynierskiego. |
Literatura podstawowa
- K. Mądry, W. Ufnalski, Wprowadzenie do informatyki dla chemików, Oficyna Wyd. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 1997
- M. Langer, Word 2003 PL, Helion, Gliwice, 2004
- J. Walkenbach, Excel 2003 PL, Helion, Gliwice, 2004
- W. Regel, Mathcad – przykłady zastosowań, MIKOM, Warszawa, 2004