Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych

Sylabus przedmiotu Zastosowanie wodoru w ekoenergetyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie wodoru w ekoenergetyce
Specjalność Inżynieria procesów ekoenergetyki
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika procesowa na poziomie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z aktualnym i perspektywicznie przyszłościowym zastosowaniu wodoru w ekoenergetyce.
C-2Ukształtowanie świadomości o przyszłościowym zastosowaniu wodoru jako przenośniku energii.
C-3Nabycie umiejętności stosowania wodoru w ekoenergetyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawoer właściwosci wodoru: charakterystyka ogólna. Specyficzne właściwości fizyczne i termodynamiczne wodoru. właściwości chemiczne wodoru. Właściwości technologiczne wodoru.4
T-L-2Porównawcze wyznaczanie wartości opałowych wodoru, metanolu oraz propanu. Metody obliczeniowe,3
T-L-3Efekt Joule-Thomsona. Krzywa inwersji.2
9
wykłady
T-W-1Teraz wodór. Wodór nie jest paliwem przyszłości. Argumenty za i przeciw.1
T-W-2Energetyka wodorowa nowym źródłem energii. Wodór ze słońca.2
T-W-3Transport wodoru Energia słoneczna XXI wieku. Pułapki globalizmu.3
T-W-4Właściwości wodoru: właściwości fizyczne i termodynamiczne. Właściwości technologiczne. właściwści chemiczne wodoru.3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia11
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.11
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne oraz komputerowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-05b_W01
student jest w stanie opisać zagadnienia odnoszące się do tematyki zastosowania wodoru w ekoenergetyce.
ICHP_2A_W06, ICHP_2A_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-05b_U01
student umie interpretować zagadnienia odnoszące się do tematyki zastosowania wodoru w ekoenergetyce.
ICHP_2A_U19, ICHP_2A_U18C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-05b_K01
student nabierze postawy aktywnej do tematyki zastosowania wodoru w ekoenergetycej.
ICHP_2A_K04C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-05b_W01
student jest w stanie opisać zagadnienia odnoszące się do tematyki zastosowania wodoru w ekoenergetyce.
2,0
3,0student poprawnie opisuje zaledwie kilka zagadnień odnoszących się do zastosowania wodoru w ekoenergetyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-05b_U01
student umie interpretować zagadnienia odnoszące się do tematyki zastosowania wodoru w ekoenergetyce.
2,0
3,0student poprawnie interpretuje zaledwie kilka zagadnień odnoszących się do zastosowania wodoru w ekoenergetyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-05b_K01
student nabierze postawy aktywnej do tematyki zastosowania wodoru w ekoenergetycej.
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym nabiera postawy aktywnej do zagadnień odnoszących się do zastosowania wodoru w ekoenergetyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Surygała, Wodór jako paliwo, WNT, Warszawa, 2007
  2. A. Zuttel, A. Borgschulte, L. Schlapbach; Eds., Hydrogen as a future energy carrier, VILEY-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, 2008

Literatura dodatkowa

  1. M. Dakowski, S. Wiąckowski, O energetyce dla użytkowników oraz sceptyków, Fundacja ODYSSEUM, Warszawa, 2005, Warszawa
  2. M. Dakowski, S. Wiąckowski, O energetyce dla użytkowników oraz sceptyków, Fundacja ODYSSEUM, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawoer właściwosci wodoru: charakterystyka ogólna. Specyficzne właściwości fizyczne i termodynamiczne wodoru. właściwości chemiczne wodoru. Właściwości technologiczne wodoru.4
T-L-2Porównawcze wyznaczanie wartości opałowych wodoru, metanolu oraz propanu. Metody obliczeniowe,3
T-L-3Efekt Joule-Thomsona. Krzywa inwersji.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teraz wodór. Wodór nie jest paliwem przyszłości. Argumenty za i przeciw.1
T-W-2Energetyka wodorowa nowym źródłem energii. Wodór ze słońca.2
T-W-3Transport wodoru Energia słoneczna XXI wieku. Pułapki globalizmu.3
T-W-4Właściwości wodoru: właściwości fizyczne i termodynamiczne. Właściwości technologiczne. właściwści chemiczne wodoru.3
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-05b_W01student jest w stanie opisać zagadnienia odnoszące się do tematyki zastosowania wodoru w ekoenergetyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
ICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aktualnym i perspektywicznie przyszłościowym zastosowaniu wodoru w ekoenergetyce.
Treści programoweT-W-1Teraz wodór. Wodór nie jest paliwem przyszłości. Argumenty za i przeciw.
T-W-3Transport wodoru Energia słoneczna XXI wieku. Pułapki globalizmu.
T-W-2Energetyka wodorowa nowym źródłem energii. Wodór ze słońca.
T-W-4Właściwości wodoru: właściwości fizyczne i termodynamiczne. Właściwości technologiczne. właściwści chemiczne wodoru.
T-L-2Porównawcze wyznaczanie wartości opałowych wodoru, metanolu oraz propanu. Metody obliczeniowe,
T-L-3Efekt Joule-Thomsona. Krzywa inwersji.
T-L-1Podstawoer właściwosci wodoru: charakterystyka ogólna. Specyficzne właściwości fizyczne i termodynamiczne wodoru. właściwości chemiczne wodoru. Właściwości technologiczne wodoru.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne oraz komputerowe.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie opisuje zaledwie kilka zagadnień odnoszących się do zastosowania wodoru w ekoenergetyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-05b_U01student umie interpretować zagadnienia odnoszące się do tematyki zastosowania wodoru w ekoenergetyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U19potrafi — zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne ,zaprojektować proste oraz złożone urządzenie, z uwzględnieniem ich funkcjonowania procesowego, w zakresie zagadnień studiowanej specjalności, używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując własne nowe narzędzia
ICHP_2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich z uwzględnieniem aspektów praktycznych w zakresie studiowanej specjalności. Potrafi wykorzystać badania naukowe z inżynierii chemicznej i procesowej oraz obszarów pokrewnych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie świadomości o przyszłościowym zastosowaniu wodoru jako przenośniku energii.
Treści programoweT-W-1Teraz wodór. Wodór nie jest paliwem przyszłości. Argumenty za i przeciw.
T-W-3Transport wodoru Energia słoneczna XXI wieku. Pułapki globalizmu.
T-W-2Energetyka wodorowa nowym źródłem energii. Wodór ze słońca.
T-W-4Właściwości wodoru: właściwości fizyczne i termodynamiczne. Właściwości technologiczne. właściwści chemiczne wodoru.
T-L-2Porównawcze wyznaczanie wartości opałowych wodoru, metanolu oraz propanu. Metody obliczeniowe,
T-L-3Efekt Joule-Thomsona. Krzywa inwersji.
T-L-1Podstawoer właściwosci wodoru: charakterystyka ogólna. Specyficzne właściwości fizyczne i termodynamiczne wodoru. właściwości chemiczne wodoru. Właściwości technologiczne wodoru.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne oraz komputerowe.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie interpretuje zaledwie kilka zagadnień odnoszących się do zastosowania wodoru w ekoenergetyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-05b_K01student nabierze postawy aktywnej do tematyki zastosowania wodoru w ekoenergetycej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności stosowania wodoru w ekoenergetyce.
Treści programoweT-W-1Teraz wodór. Wodór nie jest paliwem przyszłości. Argumenty za i przeciw.
T-W-3Transport wodoru Energia słoneczna XXI wieku. Pułapki globalizmu.
T-W-2Energetyka wodorowa nowym źródłem energii. Wodór ze słońca.
T-W-4Właściwości wodoru: właściwości fizyczne i termodynamiczne. Właściwości technologiczne. właściwści chemiczne wodoru.
T-L-2Porównawcze wyznaczanie wartości opałowych wodoru, metanolu oraz propanu. Metody obliczeniowe,
T-L-3Efekt Joule-Thomsona. Krzywa inwersji.
T-L-1Podstawoer właściwosci wodoru: charakterystyka ogólna. Specyficzne właściwości fizyczne i termodynamiczne wodoru. właściwości chemiczne wodoru. Właściwości technologiczne wodoru.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym nabiera postawy aktywnej do zagadnień odnoszących się do zastosowania wodoru w ekoenergetyce.
3,5
4,0
4,5
5,0