Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do inżynierii chemicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wprowadzenie do inżynierii chemicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowego kursu z matematyki, fizyki i chemii na poziomie na poziomie maturalnym podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z historią inżynierii chemicznej |
C-2 | zapoznanie studentów z rolą i miejscem inżynieriichemicznej we współczesnej nauce i przemyśle |
C-3 | zapoznanie studentów z podstawami pojęciami z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie programu studiów dla kierunku inżynieria chemiczna i procesowa. | 1 |
T-W-2 | Sylwetka absolwenta i jego możliwości zatrudnienia Historia inżynierii chemicznej. | 1 |
T-W-3 | Definicja inżynierii chemicznej i procesowej. Pojęcie procesu podstawowego i operacji jednostkowej Schemat ideowy procesu technologicznego jako uszeregowanie operacji jednostkowych na przykładzie wybranej technologii. | 5 |
T-W-4 | Podział operacji jednostkowych. Inżynieria chemiczna jako nauka o zjawiskach transportu pędu, ciepła i masy. | 5 |
T-W-5 | Termodynamiczna i kinetyczna strona procesów. Jednostki miary Budowa równań fizycznych. Zasady bilansowania masy i energii. Przykłady bilansów. Przykłady równań kinetycznych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielna analiza treści wykladu | 5 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | studia literaturowe | 5 |
A-W-5 | przygotowanie do zaliczenia | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środkow audiowizualnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Odpowiedzi na pytania obejmujące cały zakres materiału. Ocena pozytywna po uzyskaniu co najmniej 50% pkt. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C01_W01 zna ogólnie historię inzynierii chemicznej oraz jej miejsce we współczesnym przemyśle i nauce | ICHP_1A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_C01_W02 zana podstawowe pojęcia zwiazane z inżynierią chemiczną i procesową, rozpoznaje i zdefiniuje procesy podstawowe i operacje jednostkowe | ICHP_1A_W08 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C01_U01 potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z matematyki i fizyki przy definiowaniu i opisie operacji jednostkowych | ICHP_1A_U10 | — | — | C-3, C-2 | T-W-3 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_C01_U02 potrafi dobrać i opisać procesy podstawowe i operacje jednostkowe dla określonego węzła technologicznego | ICHP_1A_U10 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C01_K01 Rozumie znaczenie i rolę inżyniera chemika wwe wspólłczesnej przestrzeni przemyslowej | ICHP_1A_K01 | — | — | C-2 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C01_W01 zna ogólnie historię inzynierii chemicznej oraz jej miejsce we współczesnym przemyśle i nauce | 2,0 | student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | zna ogólnie historię inzynierii chemicznej oraz jej miejsce we współczesnym przemyśle i nauce | |
3,5 | student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0 | |
4,0 | zna ogólnie historię inzynierii chemicznej oraz jej miejsce we współczesnym przemyśle i nauce i potrafi podać przykłady jej roli i miejsca w przemyśle i nauce | |
4,5 | student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0 | |
5,0 | zna ogólnie historię inzynierii chemicznej oraz jej miejsce we współczesnym przemyśle i nauce, zana charakterystyczne daty,osoby i miejsca z nimi związane oraz potrafi objaśnić jej rolę i miejsce we współczesnym przemyśle i nauce | |
ICHP_1A_C01_W02 zana podstawowe pojęcia zwiazane z inżynierią chemiczną i procesową, rozpoznaje i zdefiniuje procesy podstawowe i operacje jednostkowe | 2,0 | student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | zana podstawowe pojęcia zwiazane z inżynierią chemiczną i procesową, rozpoznaje i zdefiniuje procesy podstawowe i operacje jednostkowe | |
3,5 | student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0 | |
4,0 | zana podstawowe pojęcia zwiazane z inżynierią chemiczną i procesową, rozpoznaje i zdefiniuje procesy podstawowe i operacje jednostkowe oraz zna podstawowe zależności fizyczne opisujace je | |
4,5 | student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0 | |
5,0 | zana podstawowe pojęcia zwiazane z inżynierią chemiczną i procesową, rozpoznaje i zdefiniuje procesy podstawowe i operacje jednostkowe oraz zna podstawowe zależności fizyczne opisujace je, zana przykłady powiazań między nimi |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C01_U01 potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z matematyki i fizyki przy definiowaniu i opisie operacji jednostkowych | 2,0 | student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi zdefiniować procesy podstawowe i operacje jednostkowe | |
3,5 | student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0 | |
4,0 | potrafi dokładnie zdefiniować procesy podstawowe i operacje jednostkowe | |
4,5 | student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0 | |
5,0 | potrafi dokladnie zdefiniować procesy podstawowe i operacje jednostkowe i podać ich interpretację fizyczną | |
ICHP_1A_C01_U02 potrafi dobrać i opisać procesy podstawowe i operacje jednostkowe dla określonego węzła technologicznego | 2,0 | student nie potrafi dobrać i nie potrafi opisać procesow podstawowych i operacji jednostkowe dla określonego węzła technologicznego |
3,0 | student potrafi dobrać i opisać procesy podstawowe i operacje jednostkowe dla określonego węzła technologicznego | |
3,5 | student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0 | |
4,0 | student potrafi objaśnić stosują wiedzę z fizyki i chemii procesy podstawowe i operacje jednostkowe | |
4,5 | student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0 | |
5,0 | student potrafi objaśnić stosują wiedzę z fizyki i chemii procesy podstawowe i operacje jednostkowe oraz wykazać powiązania między nimi |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C01_K01 Rozumie znaczenie i rolę inżyniera chemika wwe wspólłczesnej przestrzeni przemyslowej | 2,0 | |
3,0 | Potrafi określić rolę inżynierii chemicznej we współczesnej nauce i technice | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1982
- Kembłowski Z., Strumiłło R., Zarzycki S., Michałowski S., Podstawy teoretyczne inzynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warzszaw, 1985
- Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inzynierii chemicznej, WNT, warszawa, 1992