Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa
Sylabus przedmiotu Zarządzanie i inżynieria energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie i inżynieria energii | ||
Specjalność | Inżynieria procesów wytwarzania olefin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw termodynamiki, procesów jednostkowych w inżynierii chemicznej i aparatury chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniemi energetycznymi towarzyszącymi procesom inżynierii chemicznej oraz możliwościami wykorzystania bilansów energetycznych do modernizowania systemów cieplnych w aspekcie wykorzystania ciepła odpadowego i ograniczenia nadmiernych strat |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zastosowanie numerycznych tablic i baz danych. | 1 |
T-A-2 | Obliczenia pojemności cieplnej | 1 |
T-A-3 | Proste przekształcenia energii. | 2 |
T-A-4 | Przemiany par nasyconych i przegrzanych. | 2 |
T-A-5 | Termodynamiczne obiegi parowe. | 5 |
T-A-6 | Analiza kosztów w systemach elektroenergetycznych | 3 |
T-A-7 | Kolokwium zaliczające ćwiczenia | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do obsługi bibliotek numerycznych. Rozdanie danych do projektu. | 1 |
T-P-2 | Procedura projektowania pompy ciepła | 1 |
T-P-3 | Procedura obliczeń normatywnego obciążenia cieplnego | 1 |
T-P-4 | Obliczenia obciążenia cieplnego przestrzeni ogrzewanej: straty ciepła na zewnątrz, straty ciepła przez grunt, projektowane straty ciepła przez przenikanie, infiltracja przez przegrody cieplne, nadwyżka mocy cieplnej, całkowite projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej | 6 |
T-P-5 | Obliczenie zapotrzebowania na ciepło oraz ciepłą wodę użytkową. | 2 |
T-P-6 | Wybór źródła ciepła. Wyznaczenie całkowitej mocy grzewczej dolnego źródła ciepła | 2 |
T-P-7 | Dobór typu pompy oraz elementów instalacji | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja energii i surowców energetycznych. Struktura zużycia surowców energetycznych na cele energetyczne. Charakterystka odnawialnych źródeł energii. Charakterystyka energetyczna Polski. Obiegi termodynamiczne prawo- i lewobieżne. Sprawność termiczna maszyn cieplnych. Elektrownie cieplne: podstawy termodynamiczne, przemiany energetyczne, rodzaje elektrowni, optymalne parametry. Wytwarzanie i wykorzystanie pary wodnej. Obieg Rankine’a elektrowni parowej kondensacyjnej. Obieg wodno-parowy w elektrowniach parowych. Straty energii. Turbiny gazowe. Pompy ciepła. Ekologiczne aspekty związane z procesami przetwarzania energii. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
A-A-3 | Konsultacje | 1 |
18 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Obliczenia projektowe | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przeprowadzenie zaliczenia | 2 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | dla wykładu: wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, samodzielne studia i przygotowanie do zaliczenia. dla ćwiczeń audytoryjnych: ćwiczenia przedmiotowe dla projektu: algorytm obliczeń projektu, praca własna – przygotowanie do ćwiczeń projektowych. konsultacje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: dla wykładu: kolokwium sprawdzające wiedzę dla ćwiczeń: kolokwium z zadaniami do obliczeń dla projektu: wypracowane rozwiązanie projektowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C13-C09_W01 Posiada wiedzę teoretyczną o wytwarzaniu i zarządzaniu energią w procesach chemicznych i w oparciu o nią potrafi dobrać i/lub zweryfikować rozwiązanie techniczne | ICHP_2A_W06 | — | — | C-1 | T-P-3, T-W-1, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C13-C09_U01 Potrafi sformułować problem inżynierski oraz dobrać metody wspomagające jego rozwiązanie, potrafi wykonać adekwatne obliczenia, a następnie przeprowadzić analizę wyników. | ICHP_2A_U03, ICHP_2A_U10, ICHP_2A_U16 | — | — | C-1 | T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-A-5, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C13-C09_K01 Potrafi zaproponować rozwiązanie dla danego problemu z dziedziny wytwarzania i zarządzania energią w przemyśle chemicznym | ICHP_2A_K06 | — | — | C-1 | T-P-3, T-A-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C13-C09_W01 Posiada wiedzę teoretyczną o wytwarzaniu i zarządzaniu energią w procesach chemicznych i w oparciu o nią potrafi dobrać i/lub zweryfikować rozwiązanie techniczne | 2,0 | |
3,0 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie w niewielkim stopniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C13-C09_U01 Potrafi sformułować problem inżynierski oraz dobrać metody wspomagające jego rozwiązanie, potrafi wykonać adekwatne obliczenia, a następnie przeprowadzić analizę wyników. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C13-C09_K01 Potrafi zaproponować rozwiązanie dla danego problemu z dziedziny wytwarzania i zarządzania energią w przemyśle chemicznym | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną samodzielność przy poszukiwaniu rozwiązań zadanego problemu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1986
- Janiczek R.S., Eksploatacja elektrowni parowych, WNT, Warszawa, 1997
- Marecki J., Gospodarka skojarzona cieplno-elektryczna, WNT, Warszawa, 1980
- Marecki J., Podstawy przemian energetycznych, WNT, Warszawa, 2007
- Szargut J., Ziębik, Podstawy energetyki cieplnej, PWN, Warszawa, 2000
- Szargut J., Ziębik A., Skojarzone wytwarzanie ciepła i elektryczności - elektrociepłownie, WPK JS, Katowice-Gliwice, 2007
- Warych J., Aparatura chemiczna i procesowa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
- Wiśniewski S, Termodynamika techniczna, WNT, Warszawa, 2012
- Zalewski W., Pompy ciepła – sprężarkowe, sorpcyjne i termoelektryczne, IPPU MASTA, Gdańsk, 2001