Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów wytwarzania olefin
Sylabus przedmiotu Systemy odzysku ciepła:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy odzysku ciepła | ||
Specjalność | Inżynieria procesowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Story <Grzegorz.Story@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Halina Murasiewicz <Halina.Murasiewicz@zut.edu.pl>, Paulina Pianko-Oprych <Paulina.Pianko@zut.edu.pl>, Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana jest znajomość matematyki oraz podstawowych zagadnień z zakresu wymiany ciepła. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą za zakresu tworzenia sieci wymienników ciepła, problematyką odzysku ciepła oraz stosowanym w procesie projektowania kryteriami. |
C-2 | Ukształtowania umiejętności samodzielnego rozwiązywania i analizy problemów związanych z projektowaniem sieci wymienników ciepła. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady projektowania systemów odzysku ciepła metodą drzewa przeglądu w przestrzeni stanów (metoda jednoczesna). | 4 |
T-A-2 | Przykłady projektowania systemów odzysku ciepła metodą pinczową (ang. Pinch Analysis) - metoda sekwencyjna. | 4 |
T-A-3 | Obliczanie minimalnego zapotrzebowania na czynniki energetyczne i kosztów użytkowania zaprojektowanego systemu. Obliczanie minimalnej liczby kontaktów, minimalnej całkowitej powierzchni wymiany ciepła projektowanego systemu. | 4 |
T-A-4 | Praktyczne określanie energetycznych charakterystyk wielodziałowej instalacji wyparnej. | 2 |
T-A-5 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Energochłonność systemów cieplnych. | 1 |
T-W-2 | Minimalizowanie zużycia czynników grzewczych i chłodzących (odzysk energii cieplnej) jako efekt doboru odpowiedniej struktury sieci wymienników ciepła. | 2 |
T-W-3 | Synteza systemów odzysku ciepła: sformułowanie i analiza problemu, klasyfikacja metod syntezy i modyfikacji systemów odzysku ciepła. | 2 |
T-W-4 | Optymalizacja systemu odzysku ciepła. Matematyczne metody globalne. | 3 |
T-W-5 | Sekwencyjne metody określania optymalnej struktury sieci wymienników ciepła. | 2 |
T-W-6 | Podstawowe zasady integracji energetycznej w kompleksach chemicznych: temperatura pinczu, maksymalizacja odzysku energii cieplnej, reguły umiejscawiania procesów, zasady doboru czynników energetycznych. | 2 |
T-W-7 | Projektowanie systemów aparatów wyparnych. Określanie energetycznych charakterystyk wielodziałowej instalacji wyparnej. | 2 |
T-W-8 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 10 |
A-A-3 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 8 |
A-W-3 | Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu. | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe (wykłady). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe (ćwiczenia) polegające na rozwiązaniu przygotowanych przez prowadzącego zajęcia zadań. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena praktycznych umiejętności rozwiązywania zadań na zajęciach audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C03-07_W04 Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu analizy modeli matematycznych w inżynierii chemicznej. Student wie jak rozwiązać złożone zadania inżynierskie. | ICHP_2A_W04 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C03-07_U01 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne. | ICHP_2A_U01 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
ICHP_2A_C03-07_U09 Student potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie, specyficzne dla studiowanej specjalności. | ICHP_2A_U09 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C03-07_K04 Student ma świadomość, że podczas realizacji danego zadania należy określić priorytety w realizacji tego zadania. | ICHP_2A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C03-07_W04 Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu analizy modeli matematycznych w inżynierii chemicznej. Student wie jak rozwiązać złożone zadania inżynierskie. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu. | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu. | |
5,0 | Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C03-07_U01 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego rozwiązania przykładowego zadania projektowego. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego rozwiązania przykładowego zadania projektowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C03-07_U09 Student potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie, specyficzne dla studiowanej specjalności. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego rozwiązania przykładowego zadania projektowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C03-07_K04 Student ma świadomość, że podczas realizacji danego zadania należy określić priorytety w realizacji tego zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student zdaje sobie sprawę w stopniu dostatecznym z konieczności wyboru priorytetów podczas rozwiązywania zadań projektowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jeżowski J., Projektowanie podsystemów odzysku ciepła w warunkach pewnych danych, Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 1995
- Jeżowski J., Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej. Cz.1. Teoria, Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2001
- Kubasiewicz A., Wyparki. Konstrukcja i obliczanie, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1977
Literatura dodatkowa
- Kacperski W., Kruszewski J., Marcinkowski R., Inżynieria systemów procesowych. Elementy syntezy procesów technologicznych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1992