Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
Sylabus przedmiotu Obliczeniowa mechanika płynów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Obliczeniowa mechanika płynów | ||
Specjalność | Inżynieria procesów wytwarzania olefin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Halina Murasiewicz <Halina.Murasiewicz@zut.edu.pl>, Paulina Pianko-Oprych <Paulina.Pianko@zut.edu.pl>, Anna Story <Anna.Story@zut.edu.pl>, Grzegorz Story <Grzegorz.Story@zut.edu.pl>, Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy mechaniki płynów |
W-2 | Podstawy metod numerycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności analizy procesów transportu, projektowania i umiejętności obsługi zaawansowanych pakietów obliczeniowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zadania z numerycznej mechaniki płynów dla aparatury procesowej w przemysle chemicznym i pokrewnych (w szczególności przy uwzględnieniu własności nienewtonowskich mediów). | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i metoda Numerycznej Mechaniki Płynów, kody komercyjne. Prawa zachowania pędu, ciepła i masy w płynach: Różniczkowe równania ciągłości, bilansu pędu, masy i energii, uogólnione równanie przenoszenia (RP), warunki jednoznaczności rozwiązań RP, typy warunków brzegowych. Przepływy burzliwe i ich modele: Cechy przepływów burzliwych, równania Reynoldsa, modele burzliwości algebraiczne i różniczkowe, funkcje przyścienne. Modele szczegółowe CFD; Przepływy burzliwe, płynów nieniutonowskich, mediów porowatych, płynów dwufazowych, reakcji chemicznych, procesów przenoszenia molekularnego, promieniowania. Podstawy numerycznego rozwiązywania równań przenoszenia; Metody dyskretyzacji RP – objętości kontrolnej i elementu skończonego, schematy interpolacyjne, algorytmy sprzęgania równania ciągłości, numeryczne rozwiązania wielkich układów równań algebraicznych. Pakiety komercyjne CFD; typy pakietów, cechy charakterystyczne i użytkowe, wymagania hardware’owe, przewidywane kierunki rozwoju. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Studiowanie literatury źródłowej i literatury przedmiotu. | 15 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-3 | Konsultacje z osoba prowadzącą zajęcia i praca własna. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie materiału, przygotowanie do zaliczenia | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: praca przy komputerze w laboratorium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści teoretycznych wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium jako ocena średnia z poszczególnych etapów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-C09_W01 Studenci zdobywają wiedzę z zakresu formułowania i rozwiązania zagadnień transportu pędu, ciepła i masy za pomocą metod numerycznej mechniki płynów. | ICHP_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-C09_U01 Student potrafi zaprojektować geoemtrię układu, przeprowadzić symulacje numeryczne w programie ANSYS FLUENT oraz przeanalizować uzyskane wyniki. | ICHP_2A_U08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-C09_K01 Student jest zorientowany na samodzielne korzystanie ze specjalistycznego oprogramowanie, rozwiązywanie oraz analizowanie procesów przenoszenia masy, pędu i energii | ICHP_2A_K04, ICHP_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-C09_W01 Studenci zdobywają wiedzę z zakresu formułowania i rozwiązania zagadnień transportu pędu, ciepła i masy za pomocą metod numerycznej mechniki płynów. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie ani na ćwiczeniach obliczeniowych. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie oraz ćwiczeniach obliczeniowych i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu. | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie oraz ćwiczeniach obliczeniowych i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie oraz ćwiczeniach obliczeniowych i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student opanował pełną wiedzę podaną na wykładzie oraz ćwiczeniach obliczeniowych i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu. | |
5,0 | Student opanował w pełni wiedzę podaną na wykładzie oraz ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-C09_U01 Student potrafi zaprojektować geoemtrię układu, przeprowadzić symulacje numeryczne w programie ANSYS FLUENT oraz przeanalizować uzyskane wyniki. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystac wiedzy teoretycznej do samodzielnego sformułowania podstawowych równan i obliczen obliczeniowych. Nie potrafi zastosowac zadnej z podanych na wykładzie i cwiczeniach metod obliczeniowych |
3,0 | Student potrafi sformułować proste zadanie transportowe pedu, ciepła i masy, zaprojektowac i przeprowadzic symulacje numeryczne wybranej geometrii układu w sposób odtwórczy | |
3,5 | Student potrafi wykorzystac wiedze teoretyczna i formułuje zwiazki ilościowe procesów transportu z małymi uchybieniami. Potrafi zastosowac najprostsze z podanych na wykładach i cwiczeniach metod obliczania numerycznego i zastosowania w obliczeniach. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie stworzyc model matematyczny do rozwiazania numerycznego problemu obliczeniowego. W modelu i obliczeniach występują nieliczne błedy. Potrafi samodzielnie, z niewielkimi uchybieniami, przygotowac dane do rozwiazania problemu. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie, z niewielkimi uchybieniami, stworzyc opis matematyczny do rozwiazania zadanego problemu numerycznego. Potrafi samodzielnie przygotowac dane, rozwiazac problem obliczeniowy i oddaje w terminie wyniki zadań własnych, w których nie ma znaczacych błędów. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie i bezbłednie stworzyc model matematyczny do numerycznego rozwiazania zadanego problemu. Potrafi samodzielnie wybrać najwłasciwsza metode obliczeniowa do rozwiazania równan modelowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-C09_K01 Student jest zorientowany na samodzielne korzystanie ze specjalistycznego oprogramowanie, rozwiązywanie oraz analizowanie procesów przenoszenia masy, pędu i energii | 2,0 | Student nie jest świadomy konieczności stosowania nowoczesnych narzędzi numerycznej mechaniki płynów i rozwiazań w zadaniach obliczeniowych, nie wykazuje aktywności w ich poszukiwaniu oraz współpracy z pozostałymi członkami grupy. |
3,0 | Student jest zorientowany na samodzielne korzystanie ze specjalistycznego narzędzia projektowego - numerycznej mechaniki płynów. Popełniane przy tym błędy nie są kardynalne. Student wykazuje ograniczoną aktywność w poszukiwaniu rozwiązań oraz stara się współpracować z pozostałymi członkami grupy. | |
3,5 | Student wykonuje niektóre polecenia lidera w zakresie stosowania nowoczesnych narzędzi numerycznej mechaniki płynów. Chętnie współpracuje z pozostałymi członkami grupy w zakresie rozwiazań w zadaniach obliczeniowych. | |
4,0 | Student dokładnie wykonuje polecenia lidera i współpracuje z pozostałymi członkami grupy w sposób kreatywny i innowacyjny w uzyskiwaniu numerycznych rozwiązań procesów transportu. | |
4,5 | Student potrafi współpracować z liderem a w razie potrzeby go kreatywnie zastąpić w zakresie zagadnień obliczeniowych mechaniki płynów. | |
5,0 | Student zna metody CFD i pelni rolę lidera dobrze kierującego grupą, potrafi wykorzystać potencjał każdego z członków grupy. |
Literatura podstawowa
- Prosnak W.J., Równania klasycznej mechaniki płynów, PWN, Warszawa, 2006
- Jaworski Z., Numeryczna mechanika płynów w inŜynierii chemicznej i procesowej, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2005
- Kazimierski Z., Podstawy mechaniki płynów i metod komputerowej symulacji przepływów, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2004
Literatura dodatkowa
- Versteeg H.K., Malalasekera W., An introduction to Computational Fluid Dynamics, Longman, Harlow, 1995
- Malczewski J., Piekarski M., Modele procesów transportu masy, pędu i energii, PWN, Warszawa, 1992