Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo techniczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo techniczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>, Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS5 30 1,50,50zaliczenie
wykładyW5 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problemami awarii i katastrof spowodowanych przez zakłady przemysłowe

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Bezpieczeństwo w elektrowniach atomowych a problemy zabezpieczenia reaktorów atomowych4
T-S-2Problemy bezpieczeństwa w dużych zakładach przemysłu chemicznego4
T-S-3Problemy bezpieczeństwa w zakładach produkujących nawozy sztuczne3
T-S-4Największe katastrofy i awarie przemysłowe w Polsce4
T-S-5Problemy przechowywania i przewożenia materiałów niebezpiecznych4
T-S-6Katastrofy spowodowane przez niewłaściwe składowanie odpadów chemicznych4
T-S-7Modelowanie (programy komputerowe) scenariuszy awaryjnych3
T-S-8Bezpieczeństwo w kopalniach węgla kamiennego2
T-S-9Problemy bezpieczeństwa w zakładach produkujących nawozy sztuczne2
30
wykłady
T-W-1Analiza przyczyn katastrof3
T-W-2Ryzyko awarii2
T-W-3Stan anomalny obiektu zakłócenie, awaria, katastrofa2
T-W-4Mechanizm powstawania awarii2
T-W-5Termodynamiczne i kinetyczne podstawy reaktywności chemicznej substancji2
T-W-6Niezawodniość w systemie człowiek – technika - środowisko2
T-W-7Analiza drzewa błędów w modelowaniu ryzyka1
T-W-8Katastrofy i awarie spowodowane przez czynniki biologiczne3
T-W-9Katastrofy naturalne i ich wpływ na bezpieczeństwo3
T-W-10Wpływ czynnika ludzkiego na powstawanie sytuacji niebezpiecznej2
T-W-11Mechanizmy kształtowania kultury bezpieczeństwa4
T-W-12Modele kultury bezpieczeństwa2
T-W-13Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Przytgotowanie do zaliczenia10
A-S-2Konsultacje z prowadzącym5
A-S-3Uczesniczenie w zajęciach30
45
wykłady
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-2Uczesniczenie w zajęciach30
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: prezentacja
S-3Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_C12_W01
Student opisuje problemy bezpieczeństwa technicznegoi występujące w zakładach produkcyjnych
IMiN_1A_W11C-1T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-13, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_C12_U01
Analizuje i porównuje współczesne czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Potrafi oszacować ryzyko i uporządkować w logiczny ciąg przyczyny zaistnienia awarii lub katastrofy. Posługuje się prawidłowymi pojęciami z zakresu bezpieczeństwa.
IMiN_1A_U06C-1T-S-5, T-S-2, T-S-3, T-S-6, T-S-4, T-S-1, T-S-7, T-S-9, T-S-8M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_C12_W01
Student opisuje problemy bezpieczeństwa technicznegoi występujące w zakładach produkcyjnych
2,0
3,0Strudent poprawnie opisuje podstawowe problemy dotyczące bezpieczeństwa technicznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_C12_U01
Analizuje i porównuje współczesne czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Potrafi oszacować ryzyko i uporządkować w logiczny ciąg przyczyny zaistnienia awarii lub katastrofy. Posługuje się prawidłowymi pojęciami z zakresu bezpieczeństwa.
2,0
3,0Analizuje i porównuje współczesne czynniki wpływające na bezpieczeństwo w stopniu podstawowym. Potrafi w kilku przypadkach oszacować ryzyko i uporządkować w logiczny ciąg przyczyny zaistnienia awarii lub katastrofy. Posługuje się prawidłowymi pojęciami z zakresu bezpieczeństwa w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pihowicz Wł, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
  2. M. Ryng, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, WNT, 1985
  3. B. Zyska, Katastrofy, awarie i zagrożenia mikrobiologiczne w przemyśle i budownictwie, Wyd. Politechn. Łódzkiej, Łódź, 2001, 2
  4. J. F. Lancaster, Engineering Catastrophes, Woodhead Publishing, 2005

Literatura dodatkowa

  1. www.ciop.pl
  2. B. Strauch, Investigating, Investigating Human Error : Incidents, Accidents and Complex Systems, Routledge, 2012., 2012
  3. S. Ploky, Czarnobyl. Historia nuklearnej katastrofy, Znak Horyzont, 2019

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Bezpieczeństwo w elektrowniach atomowych a problemy zabezpieczenia reaktorów atomowych4
T-S-2Problemy bezpieczeństwa w dużych zakładach przemysłu chemicznego4
T-S-3Problemy bezpieczeństwa w zakładach produkujących nawozy sztuczne3
T-S-4Największe katastrofy i awarie przemysłowe w Polsce4
T-S-5Problemy przechowywania i przewożenia materiałów niebezpiecznych4
T-S-6Katastrofy spowodowane przez niewłaściwe składowanie odpadów chemicznych4
T-S-7Modelowanie (programy komputerowe) scenariuszy awaryjnych3
T-S-8Bezpieczeństwo w kopalniach węgla kamiennego2
T-S-9Problemy bezpieczeństwa w zakładach produkujących nawozy sztuczne2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza przyczyn katastrof3
T-W-2Ryzyko awarii2
T-W-3Stan anomalny obiektu zakłócenie, awaria, katastrofa2
T-W-4Mechanizm powstawania awarii2
T-W-5Termodynamiczne i kinetyczne podstawy reaktywności chemicznej substancji2
T-W-6Niezawodniość w systemie człowiek – technika - środowisko2
T-W-7Analiza drzewa błędów w modelowaniu ryzyka1
T-W-8Katastrofy i awarie spowodowane przez czynniki biologiczne3
T-W-9Katastrofy naturalne i ich wpływ na bezpieczeństwo3
T-W-10Wpływ czynnika ludzkiego na powstawanie sytuacji niebezpiecznej2
T-W-11Mechanizmy kształtowania kultury bezpieczeństwa4
T-W-12Modele kultury bezpieczeństwa2
T-W-13Zaliczenie2
30

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Przytgotowanie do zaliczenia10
A-S-2Konsultacje z prowadzącym5
A-S-3Uczesniczenie w zajęciach30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-2Uczesniczenie w zajęciach30
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_C12_W01Student opisuje problemy bezpieczeństwa technicznegoi występujące w zakładach produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W11Absolwent zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa technicznego oraz racjonalnego stosowania chemikaliów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami awarii i katastrof spowodowanych przez zakłady przemysłowe
Treści programoweT-W-3Stan anomalny obiektu zakłócenie, awaria, katastrofa
T-W-7Analiza drzewa błędów w modelowaniu ryzyka
T-W-1Analiza przyczyn katastrof
T-W-6Niezawodniość w systemie człowiek – technika - środowisko
T-W-13Zaliczenie
T-W-5Termodynamiczne i kinetyczne podstawy reaktywności chemicznej substancji
T-W-4Mechanizm powstawania awarii
T-W-2Ryzyko awarii
T-W-8Katastrofy i awarie spowodowane przez czynniki biologiczne
T-W-10Wpływ czynnika ludzkiego na powstawanie sytuacji niebezpiecznej
T-W-11Mechanizmy kształtowania kultury bezpieczeństwa
T-W-9Katastrofy naturalne i ich wpływ na bezpieczeństwo
T-W-12Modele kultury bezpieczeństwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Strudent poprawnie opisuje podstawowe problemy dotyczące bezpieczeństwa technicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_C12_U01Analizuje i porównuje współczesne czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Potrafi oszacować ryzyko i uporządkować w logiczny ciąg przyczyny zaistnienia awarii lub katastrofy. Posługuje się prawidłowymi pojęciami z zakresu bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U06Absolwent potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty środowiskowe, ekonomiczne i etyczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami awarii i katastrof spowodowanych przez zakłady przemysłowe
Treści programoweT-S-5Problemy przechowywania i przewożenia materiałów niebezpiecznych
T-S-2Problemy bezpieczeństwa w dużych zakładach przemysłu chemicznego
T-S-3Problemy bezpieczeństwa w zakładach produkujących nawozy sztuczne
T-S-6Katastrofy spowodowane przez niewłaściwe składowanie odpadów chemicznych
T-S-4Największe katastrofy i awarie przemysłowe w Polsce
T-S-1Bezpieczeństwo w elektrowniach atomowych a problemy zabezpieczenia reaktorów atomowych
T-S-7Modelowanie (programy komputerowe) scenariuszy awaryjnych
T-S-9Problemy bezpieczeństwa w zakładach produkujących nawozy sztuczne
T-S-8Bezpieczeństwo w kopalniach węgla kamiennego
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Analizuje i porównuje współczesne czynniki wpływające na bezpieczeństwo w stopniu podstawowym. Potrafi w kilku przypadkach oszacować ryzyko i uporządkować w logiczny ciąg przyczyny zaistnienia awarii lub katastrofy. Posługuje się prawidłowymi pojęciami z zakresu bezpieczeństwa w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0