Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy ekonomii i zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ekonomii i zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl>, Iwona Pełech <Iwona.Pelech@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie podstaw wiedzy w zakresie organizacji i zarządzania. |
C-2 | Opanowanie wiedzy w zakresie podstaw ekonomii oraz marketingu i strategii marketingowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie organizacji; typy struktur organizacyjnych; analiza przypadku. | 3 |
T-W-2 | Zarządzanie i jego funkcje. | 2 |
T-W-3 | Role i umiejętności kierownika; analiza przypadku. | 2 |
T-W-4 | Kierowanie, a przywództwo. | 1 |
T-W-5 | Style przewodzenia. | 2 |
T-W-6 | Teorie i modele motywowania; koszty braku motywacji. | 2 |
T-W-7 | Komunikacja w organizacji. Konflikty w organizacji oraz metody ich rozwiązywania. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie pisemne. | 1 |
T-W-9 | Istota koncepcji marketingowej. Marketing mix i jego elementy. Marketing dóbr konsumpcyjnych i marketing dóbr przemysłowych. | 2 |
T-W-10 | Rynek – jego elementy. Segmentacja i typologia strony popytowej rynku. System informacji rynkowej. Analiza rynku. Badania marketingowe. Modele zachowań nabywców. Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania działań marketingowych. | 2 |
T-W-11 | Strategia marketingowa firmy. Formułowanie misji przedsiębiorstwa. Rynkowy cykl życia produktu. Asortyment produktów i analiza "portfolio”. Polityka produktu. Przesłanki rozwoju nowych produktów. Polityka cen. Dystrybucja produktów. | 3 |
T-W-12 | Reklama i promocja sprzedaży. Działania promocyjne: istota promocji. Ocena działań marketingowych. | 2 |
T-W-13 | Od marketingu 1.0 do 4.0. Elementy marketingu 4.0. | 3 |
T-W-14 | Elementy strategii przedsiębiorstw. Definiowanie misji przedsiębiorstwa. Różnice pomiędzy decyzjami operacyjnymi a strategicznymi. Modele strategiczne. | 2 |
T-W-15 | Zaliczenie pisemne. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 28 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zaliczeniu pisemnym | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 28 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład informacyjny z elementami dyskusji |
M-3 | Prezentacja multimedialna |
M-4 | Studium przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: udział w dyskusji |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_A02_W01 Student definiuje pojęcie organizacji z uwzględnieniem cech organizacji, więzi organizacyjnych, budowy struktury hierarchicznej; charakteryzuje typy struktur organizacyjnych, wymienia argumenty na rzecz/przeciwko zastosowania danego typu struktury organizacyjnej. | IMiN_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-3, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
IMiN_1A_A02_W02 Student definiuje funkcje zarządzania. Podaje różnicę pomiędzy zarządzaniem, a kierowaniem. | IMiN_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-3, M-2 | S-2, S-1 |
IMiN_1A_A02_W03 Student wymienia i charakteryzuje role oraz umiejętności kierowników, dostrzega różnice i podobieństwa pomiędzy kierowaniem a przywództwem, wymienia i charakteryzuje style przewodzenia. | IMiN_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-3, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
IMiN_1A_A02_W04 Wymienia narzędzia motywowania, czynniki motywujące, opisuje wybrane teorie oraz modele motywowania, przewiduje zagrożenia związane z brakiem motywacji. | IMiN_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-6 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
IMiN_1A_A02_W05 Student wyjaśnia znaczenie efektywnej komunikacji w organizacji. Wskazuje sposoby rozwiązywania konfliktów. | IMiN_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-7 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
IMiN_1A_A02_W06 Student zna podstawy uwarunkowań ekonomicznych rozwoju nowych produktów, strategii marketingowych, polityki cenowej i dystrybucji produktów | IMiN_1A_W09 | — | — | C-2 | T-W-10, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-14, T-W-9 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_A02_W01 Student definiuje pojęcie organizacji z uwzględnieniem cech organizacji, więzi organizacyjnych, budowy struktury hierarchicznej; charakteryzuje typy struktur organizacyjnych, wymienia argumenty na rzecz/przeciwko zastosowania danego typu struktury organizacyjnej. | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IMiN_1A_A02_W02 Student definiuje funkcje zarządzania. Podaje różnicę pomiędzy zarządzaniem, a kierowaniem. | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IMiN_1A_A02_W03 Student wymienia i charakteryzuje role oraz umiejętności kierowników, dostrzega różnice i podobieństwa pomiędzy kierowaniem a przywództwem, wymienia i charakteryzuje style przewodzenia. | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IMiN_1A_A02_W04 Wymienia narzędzia motywowania, czynniki motywujące, opisuje wybrane teorie oraz modele motywowania, przewiduje zagrożenia związane z brakiem motywacji. | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IMiN_1A_A02_W05 Student wyjaśnia znaczenie efektywnej komunikacji w organizacji. Wskazuje sposoby rozwiązywania konfliktów. | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IMiN_1A_A02_W06 Student zna podstawy uwarunkowań ekonomicznych rozwoju nowych produktów, strategii marketingowych, polityki cenowej i dystrybucji produktów | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Griffin, Ricky W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
- Kotler, Philip, Marketing, Rebis, Poznań, 2005
Literatura dodatkowa
- Koźmiński, Andrzej Krzysztof, Zarządzanie: teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Kotler, Philip, Marketing 4.0: era cyfrowa, MT Biznes, Warszawa, 2017
- Stoner, James Arthur Finch, Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001
- E. Masłyk-Musiał, Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- Masłyk-Musiał, Ewa, Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- Bielski, Marcin, Organizacje : istota, struktury, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2001
- Drucker, Peter Ferdinand, Zarządzanie w XXI wieku, Muza, Warszawa, 2000