Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie bezodpadowe i recykling materiałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie bezodpadowe i recykling materiałów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Grzechulska-Damszel <Joanna.Grzechulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie problematyki produkcji bezodpadowej i recyklingu materiałów. |
C-2 | Przybliżenie zadagnień gospodarki odpadami ze szczególnym uwzględnieniem nanomateriałów. |
C-3 | Nabycie umiejętności rozwiązywania problemów minimalizacji odpadów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie możliwości recyklingu ditlenku tytanu z odpadów | 5 |
T-L-2 | Badanie mozliwości karbonizacji odpadowego PET do użytecznego węgla aktywnego | 5 |
T-L-3 | Badanie możliwosci odzysku metali z zanieczyszczonego kwasu fosforowego(V). | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Problem obiegu pierwiastków w środowisku i zasoby surowcowe | 2 |
T-W-2 | Analiza cyklu życia produktu | 2 |
T-W-3 | Klasyfikacja odpadów | 2 |
T-W-4 | Podstawy gospodarki odpadami | 2 |
T-W-5 | Technologie minimalizacji odpadów | 2 |
T-W-6 | Recykling i odzysk materiałów | 2 |
T-W-7 | Odpady komunalne - studium przypadku | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdania | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | M-1 Wykład informacyjny |
M-2 | M-2 Laboratorium |
M-3 | M-3 Praca własna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-2 | Ocena formująca: S-1 Kolokwium z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: S-2 Zaliczenie laboratorium |
S-3 | Ocena formująca: S-3 Ocena końcowa obejmuje zaliczenie wykładu oraz zaliczenie laboratorium. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C08_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i nanomateriałów: budowa, synteza, przetwarzanie, analiza struktury i właściwości | IMiN_1A_W03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-L-2, T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-2, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C08_U01 Student potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | IMiN_1A_U03 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C08_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i nanomateriałów: budowa, synteza, przetwarzanie, analiza struktury i właściwości | 2,0 | |
3,0 | Student zna rodzaje odpadów i sposoby gospodarowania odpadami - posiadł wiedzę w przedziale [60%, 65%]. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C08_U01 Student potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Student zna rodzaje odpadów i sposoby gospodarowania odpadmi - posiadł wiedzę w przedziale [60%. 65%] | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cz. Rosik-Dulewska, Podstawy gospodarki odpadami, WN PWN, Warszawa, 2010
- Wacła Adamczyk, Ekologia wyrobów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Ustawa o odpadach, Dziennik Ustaw, Warszawa, 2020, Dz.U. 2013, poz. 21: Dz.U. z 2020, poz.797. 875
- Rozporządzenie Minstra Klimatu z dn. 2 stycznia 2020 r, w sprawie katalogu odpadów, Dziennik Ustaw, Warszawa, 2020, Dz.U. RP, Poz. 10