Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)
Sylabus przedmiotu Materiały i nanomateriały ceramiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały i nanomateriały ceramiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Xuecheng Chen <Xuecheng.Chen@zut.edu.pl>, Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>, Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw technologii nieorganicznej |
W-2 | Podstawy chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu materiałów cermicznych |
C-2 | Zapoznanie studenta z rodzajami materiałow ceramicznych |
C-3 | Zapoznanie studenta z metodami technologiami produkcji materiałów cermiacznych tradycyjnych, nowoczesnych i nanoceramicznych |
C-4 | Zapoznanie studenta z podstawowymi kierunkami zastosowań zaawansowanych materiałów ceramicznych |
C-5 | Zapoznanie studenta z metodami konsolidacji proszków ceramicznych |
C-6 | Zapoznanie studenta z metodami badań surowców i materiałów ceramicznych i nanoceramicznych |
C-7 | Praktyczne zapoznanie studenta z przykładowymi technikami otrzymywania nanoproduktów |
C-8 | Zapoznanie studenta z typowymi aparatymi stosowanymi do pomiarów struktury i właściwości materiałów ceramicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Otrzymywanie nanokrzemionki metodą zol-żel | 4 |
T-L-2 | Otrzymywania nanokompozytu ceramicznego | 4 |
T-L-3 | Oznaczanie wybranych własciwości materiałów ceramicznych | 4 |
T-L-4 | Otrzymywanie tlenku wapnia i i tlenku magnezu poprzez prażenie węglanu wapnia i hydro - magnezytu | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Surowce ceramiczne kowencjonalne i nowoczesne | 3 |
T-W-2 | Nanosurowce cermiczne | 2 |
T-W-3 | Podstawowe metody otrzymywania materiałów ceramicznych, w tym nanoceramicznych | 3 |
T-W-4 | Hybrydowe materiały ceramiczne | 2 |
T-W-5 | Spiekanie proszków ceramicznych | 2 |
T-W-6 | Zastosowanie materiałów ceramicznych | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Pozyskiwanie informacji z literatury i ich przyswojenie | 6 |
A-L-3 | Opracowanie wyników i ich dyskusja | 7 |
A-L-4 | Konsultacje z prowadzącymi | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena kompletności i jakości wykonanych zadań |
S-3 | Ocena formująca: Ocena współpracy pomiędzy członkami grupy studentów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena znajomości zagadnień będących przedmiotem ćwiczeń |
S-5 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C13_W01 Analizuje i definiuje powiązania pomiędzy właściwościami materiałów, a ich syntezą i przetwarzaniem, określa potencjalne zastosowania materiałów ceramicznych na podstawie ich właściwości. | IMiN_1A_W03 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C13_U01 Student charakteryzuje materiały ceramiczne i opisuje procesy ich wytwarzania. | IMiN_1A_U12, IMiN_1A_U08, IMiN_1A_U07 | — | — | C-7, C-8, C-6 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-2, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C13_W01 Analizuje i definiuje powiązania pomiędzy właściwościami materiałów, a ich syntezą i przetwarzaniem, określa potencjalne zastosowania materiałów ceramicznych na podstawie ich właściwości. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać reprazenatatywne materiały ceramiczne, niektóre metody ich otrzymywania oraz zastosowanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C13_U01 Student charakteryzuje materiały ceramiczne i opisuje procesy ich wytwarzania. | 2,0 | |
3,0 | student z trudnością radzi sobie z charakterystyką materiałów ceramicznych i opisem procesu ich wytwarzania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jurczyk M., Jakubowicz J., Nanomateriały Ceramiczne, Wyd. Politeczniki Śląskiej, Poznań, 2004
- Jurczyk M., Nanomateriały. Wybrane zagadnienia, Wyd. politechniki Poznańskiej, Poznań, 2001
Literatura dodatkowa
- Wiley, Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry, Wiley, 2004