Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)

Sylabus przedmiotu Dyspersje nanocząstek i żele polimerowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dyspersje nanocząstek i żele polimerowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z tematyką związaną ze stabilnością dyspersji - metodami ich otrzymywania i charakterystyki
C-2zapoznanie studentów z tematyką żeli polimerowych - otrzymywanie, charakterstyka, zastosowanie
C-3Ukształtowanie umiejętności opracowania i analizy wyników w zakresie omawianych technik

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Otrzymywanie dyspersji wybranych nanonapełniaczy i ich charakterystyka3
T-L-2Wyznaczanie potencjału Zeta nanocząstek w funkcji pH3
T-L-3Pomiar lepkości żeli polimerowych na wiskozymetrze Brookfielda3
T-L-4Badania stopnia pęcznienia i chłonności wody hydrożeli polimerowych3
T-L-5Zastosowanie żeli polimerowych do usuwania cząstek i nanocząstek ze środowiska wodnego - badania flokulacyjne3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach15
A-L-2opracowanie wyników z laboratorium i przygotowanie sprawozdań7
A-L-3przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-4Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena na podstawie zaliczenia z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanych sprawozdań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_C21_W01
Student objaśnia i charakteryzuje zjawiska zachodzące w układach dyspersyjnych i żelach polimerowych na etapie ich otrzymywania, przechowywania i wykorzystania
IMiN_1A_W03C-2, C-1T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_C21_U01
Student potrafi opracować i analizować wyniki dotyczące dyspersji i żeli polimerowych oraz wyciagać wnioski na ich podstawie
IMiN_1A_U03C-3T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_C21_W01
Student objaśnia i charakteryzuje zjawiska zachodzące w układach dyspersyjnych i żelach polimerowych na etapie ich otrzymywania, przechowywania i wykorzystania
2,0
3,0Student otrzymał 55-64% punktów z zaliczeń poszczególnych cwiczeń laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_C21_U01
Student potrafi opracować i analizować wyniki dotyczące dyspersji i żeli polimerowych oraz wyciagać wnioski na ich podstawie
2,0
3,0Student poprawnie prezentuje "suche" wyniki, nie rpezentując ich analizy. Wyciągane wnioski są ogólne i podstawowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Przygocki. A. Włochowicz, Fizyka polimerów, PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. S. Minko, Responsive polymer materials. Design and application, Blackwell Publishing, Oxford, 2006
  2. Materiały dydaktyczne do ćwiczeń

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Otrzymywanie dyspersji wybranych nanonapełniaczy i ich charakterystyka3
T-L-2Wyznaczanie potencjału Zeta nanocząstek w funkcji pH3
T-L-3Pomiar lepkości żeli polimerowych na wiskozymetrze Brookfielda3
T-L-4Badania stopnia pęcznienia i chłonności wody hydrożeli polimerowych3
T-L-5Zastosowanie żeli polimerowych do usuwania cząstek i nanocząstek ze środowiska wodnego - badania flokulacyjne3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach15
A-L-2opracowanie wyników z laboratorium i przygotowanie sprawozdań7
A-L-3przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_C21_W01Student objaśnia i charakteryzuje zjawiska zachodzące w układach dyspersyjnych i żelach polimerowych na etapie ich otrzymywania, przechowywania i wykorzystania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W03Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i nanomateriałów: budowa, synteza, przetwarzania, analiza struktury i właściwości
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z tematyką żeli polimerowych - otrzymywanie, charakterstyka, zastosowanie
C-1zapoznanie studentów z tematyką związaną ze stabilnością dyspersji - metodami ich otrzymywania i charakterystyki
Treści programoweT-L-5Zastosowanie żeli polimerowych do usuwania cząstek i nanocząstek ze środowiska wodnego - badania flokulacyjne
T-L-2Wyznaczanie potencjału Zeta nanocząstek w funkcji pH
T-L-1Otrzymywanie dyspersji wybranych nanonapełniaczy i ich charakterystyka
T-L-3Pomiar lepkości żeli polimerowych na wiskozymetrze Brookfielda
T-L-4Badania stopnia pęcznienia i chłonności wody hydrożeli polimerowych
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena na podstawie zaliczenia z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student otrzymał 55-64% punktów z zaliczeń poszczególnych cwiczeń laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_C21_U01Student potrafi opracować i analizować wyniki dotyczące dyspersji i żeli polimerowych oraz wyciagać wnioski na ich podstawie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności opracowania i analizy wyników w zakresie omawianych technik
Treści programoweT-L-1Otrzymywanie dyspersji wybranych nanonapełniaczy i ich charakterystyka
T-L-5Zastosowanie żeli polimerowych do usuwania cząstek i nanocząstek ze środowiska wodnego - badania flokulacyjne
T-L-2Wyznaczanie potencjału Zeta nanocząstek w funkcji pH
T-L-4Badania stopnia pęcznienia i chłonności wody hydrożeli polimerowych
T-L-3Pomiar lepkości żeli polimerowych na wiskozymetrze Brookfielda
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowanych sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie prezentuje "suche" wyniki, nie rpezentując ich analizy. Wyciągane wnioski są ogólne i podstawowe.
3,5
4,0
4,5
5,0