Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)
Sylabus przedmiotu Kataliza i nanokataliza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kataliza i nanokataliza | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Ekiert <Ewa.Dabrowa@zut.edu.pl>, Karolina Kiełbasa <Karolina.Kielbasa@zut.edu.pl>, Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii |
W-2 | Chemia nieorganiczna |
W-3 | Chemia fizyczna |
W-4 | Pożądana znajomość tresci przedmiotów specjalizacyjnych: podstawy adsorpcji i katalizy oraz fizykochemia powierzchni. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z zagadnieniami dotyczącymi wykorzystywania nanomateriałów w procesach katalitycznych. Zapoznanie Studentów z metodami preparatyki nanokatalizatorów, technikami stosowanymi do charakterystyki nanokatalizatorów oraz możliwościami ich wykorzystania w nanokatalizie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie katalitycznego rozkładu amoniaku | 5 |
T-L-2 | Preparatyka i charakterystyka kataizatorów żelazowych | 5 |
T-L-3 | Oznaczanie sumarycznej liczby centrów kwasowych w katalizatorze TS-1 | 5 |
T-L-4 | Badanie kinetyki reakcji syntezy amoniaku | 5 |
T-L-5 | Wyznaczanie rozkładu wielkości nanokrystalitów metodą CPPR | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Składniki katalizatora i ich funkcje. | 1 |
T-W-2 | Kataliza na nanocząstkach. Nanocząstki koloidalne stabilizowane surfaktantami, jako prekursory nanokatalizatorów | 2 |
T-W-3 | Metody preparatyki nanokatalizatorów. | 2 |
T-W-4 | Nośniki tlenkowe i węglowe stosowane w nanokatalizatorach. | 2 |
T-W-5 | Metody charakterystyki struktury i powierzchni właściwej nanokatalizatorów heterogenicznych. | 2 |
T-W-6 | Nośnikowe nanokatalizatory mono- i bimetaliczne. | 2 |
T-W-7 | Katalizatory nanoporowate. | 2 |
T-W-8 | Wybrane reakcje przebiegajace z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie pisemne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdania z laboratorium | 2 |
A-L-3 | Konsultacje | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajeciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu | 9 |
A-W-3 | Konsultacje z wykładowcą | 2 |
A-W-4 | Zapoznanie się z literaturą z przedmiotu | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wspomagany prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemene oraz ocena wykonanego sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C15_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy. | IMiN_1A_W03, IMiN_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C15_U01 Student nabiera umiejętności w zakresie preparatyki i charakteryzowania nanokatalizatorów | IMiN_1A_U07, IMiN_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C15_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy. | 2,0 | Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym wiedzy z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Student nie zna metod otrzymywania i technik wykorzystywanych do charakterystyki nanokatalizatorów oraz nie zna reakcji przebiegających z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmów. |
3,0 | Student opanował w 60 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C15_U01 Student nabiera umiejętności w zakresie preparatyki i charakteryzowania nanokatalizatorów | 2,0 | |
3,0 | Student brał udział w wykonaniu wszystkich zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz w przygotowaniu sprawozdania z ich realizacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A.V. Narlikar, Y.Y. Fu, The oxford handbook of nanoscience and technology, Vol. II - Materials, Oxford University press, 2010
- A.V. Narlikar, Y.Y. Fu, The oxford handbook of nanoscience and technology, Vol. II - Applications, Oxford University press, 2010
- R. Richards, Surface nad nanomolecular catalysts, CRC Press/Taylor, 2006
- D. Astruc, Nanoparticles and catalysis, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2004