Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia nieorganiczna (zajęcia uzupełniające):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia nieorganiczna (zajęcia uzupełniające)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 30 0,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć uzupełniających z chemii nieorganicznej jest przypomnienie wiedzy ze szkoły średniej, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych znajomości pojęć z przedmiotu.
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Nazewnictwo tlenków, wodorotlenków i kwasów.3
T-A-2Typy reakcji chemicznych. Równania reakcji chemicznych.3
T-A-3Obliczanie stopnia utlenienia pierwiastków w związkach chemicznych i jonach. Uzupełnianie współczynników stechiometrycznych w reakcjach utlenienia i redukcji.3
T-A-4Stężenie procentowe i molowe. Obliczenia dotyczące sporządzania roztworów.3
T-A-5Dysocjacja elektrolityczna. Obliczenia pH oraz stopnia dysocjacji mocnych i słabych elektrolitów.3
15
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z regulaminem i podstawowymi zasadami BHP w laboratorium chemicznym. Prezentacja podstawowego sprzętu laboratoryjnego. Zasady przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.2
T-L-2Podstawowe operacje w analizie chemicznej. Wytrącanie, dekantacja, sączenie, przemywanie, suszenie i rozpuszczanie osadów związków chemicznych.4
T-L-3Typy reakcji chemicznych. Przeprowadzenie wskazanych reakcji chemicznych, zaklasyfikowanie ich do właściwych typów (reakcje syntezy, analizy, wymiany pojedynczej i podwójnej), zapisanie obserwacji oraz równań reakcji.8
T-L-4Reakcje utleniania-redukcji. Przeprowadzenie wskazanych reakcji, zapisanie towarzyszących im obserwacji, obliczenie stopni utlenienia oraz wskazanie utleniaczy oraz reduktorów. Dobranie współczynników stechiometrycznych w przeprowadzonych reakcjach redox.4
T-L-5Właściwości kwasów i zasad. Reakcje kwasów i zasad. Właściwości utleniające roztworów kwasów nieorganicznych.4
T-L-6Właściwości kwasowe, zasadowe i amfoteryczne związków chemicznych, a w szczególności tlenków. Przeprowadzenie wskazanych reakcji chemicznych, zapisanie obserwacji oraz równań reakcji.4
T-L-7Dysocjacja elektrolityczna, pomiar i obliczanie pH roztworów mocnych i słabych elektrolitów.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach.15
15
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Studiowanie treści merytorycznych związanych z wykonywanymi ćwiczeniami.10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
M-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - bieżące sprawdzenie aktywności studentów w czasie zajęć (ocena ciągła, obserwacja pracy w grupie).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z wykonanych doświadczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_U01_W01
Student ma wiedzę dotyczącą nazewnictwa związków nieorganicznych, a w szczególności tlenków, wodorotlenków i kwasów
C-2, C-1T-A-3, T-L-4, T-L-3, T-A-1M-2, M-4, M-3, M-1S-2, S-1
IMiN_1A_U01_W02
Student ma wiedzę na temat typów reakcji chemicznych i dobierania współczynników w reakcjach.
C-1, C-2T-L-6, T-L-4, T-A-2, T-L-5, T-L-3M-1, M-3, M-2, M-4S-2, S-1
IMiN_1A_U01_W03
Student ma niezbędą wiedzę na temat obliczania stopnia utlenienia pierwiastków w związkach i jonach oraz dobierania współczynników w reakcjach redox.
C-1, C-2T-L-6, T-A-1, T-L-5, T-L-4, T-A-3M-2, M-4, M-3, M-1S-1, S-2
IMiN_1A_U01_W04
Student ma wiedze dotyczącą sposobów obliczania stężenia procentowego i molowego roztworów.
C-1, C-2T-A-5, T-L-7, T-A-4M-4, M-2, M-3, M-1S-2, S-1
IMiN_1A_U01_W05
Student ma wiedzę na temat procesów zachodzących w roztworach wodnych elektrolitów oraz potrafi obliczyć pH oraz stopień dysocjacji mocnych i słabych elektrolitów.
C-2, C-1T-A-4, T-L-7, T-A-5M-2, M-4, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_U01_U01
Student potrafi zastosować w praktyce zasady nazewnictwa związków nieorganicznych, zapisywać i bilansować równania reakcji chemicznych.
C-2, C-1T-A-2, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-A-1, T-L-7, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
IMiN_1A_U01_U02
Student potrafi rozwiązywać problemy z zakresu stężeń roztworów.
C-2, C-1T-L-7, T-A-1, T-L-6, T-A-4, T-L-2, T-A-5M-1, M-4, M-3, M-2S-1, S-2
IMiN_1A_U01_U03
Student potrafi obliczyć stopień utlenienia pierwiastków w związkach i jonach oraz wskazać utleniacz i reduktor w procesach redox.
C-2, C-1T-A-1, T-L-4, T-A-3, T-L-3M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-2
IMiN_1A_U01_U04
Student potrafi rozwiązać proste problemy dotyczące dysocjacji elektrolitycznej mocnych i słabych elektrolitów.
C-2, C-1T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-L-7, T-L-2, T-L-5M-3, M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Literatura podstawowa

  1. red. A. Śliwa, Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej, PWN, Warszawa, 1982
  2. M. Wesołowski, K. Szefer, D. Zimna, Zbiór zadań z analizy chemicznej, WNT, Warszawa, 1997
  3. red. A. Jabłoński, T. Palewski, Obliczenia w chemii nieorganicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997
  4. A. Górski, Klasyfikacja pierwiastków chemicznych i związków chemicznych, WNT, Warszawa, 1994
  5. K.M. Pazdro, A. Rola-Noworyta, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro Sp. z o.o., Ciechanów, 2013

Literatura dodatkowa

  1. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1997
  2. J.D. Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1997
  3. P.A. Cox, Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 2003
  4. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna, Tom I - Analiza jakościowa, PWN, Warszawa, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Nazewnictwo tlenków, wodorotlenków i kwasów.3
T-A-2Typy reakcji chemicznych. Równania reakcji chemicznych.3
T-A-3Obliczanie stopnia utlenienia pierwiastków w związkach chemicznych i jonach. Uzupełnianie współczynników stechiometrycznych w reakcjach utlenienia i redukcji.3
T-A-4Stężenie procentowe i molowe. Obliczenia dotyczące sporządzania roztworów.3
T-A-5Dysocjacja elektrolityczna. Obliczenia pH oraz stopnia dysocjacji mocnych i słabych elektrolitów.3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z regulaminem i podstawowymi zasadami BHP w laboratorium chemicznym. Prezentacja podstawowego sprzętu laboratoryjnego. Zasady przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.2
T-L-2Podstawowe operacje w analizie chemicznej. Wytrącanie, dekantacja, sączenie, przemywanie, suszenie i rozpuszczanie osadów związków chemicznych.4
T-L-3Typy reakcji chemicznych. Przeprowadzenie wskazanych reakcji chemicznych, zaklasyfikowanie ich do właściwych typów (reakcje syntezy, analizy, wymiany pojedynczej i podwójnej), zapisanie obserwacji oraz równań reakcji.8
T-L-4Reakcje utleniania-redukcji. Przeprowadzenie wskazanych reakcji, zapisanie towarzyszących im obserwacji, obliczenie stopni utlenienia oraz wskazanie utleniaczy oraz reduktorów. Dobranie współczynników stechiometrycznych w przeprowadzonych reakcjach redox.4
T-L-5Właściwości kwasów i zasad. Reakcje kwasów i zasad. Właściwości utleniające roztworów kwasów nieorganicznych.4
T-L-6Właściwości kwasowe, zasadowe i amfoteryczne związków chemicznych, a w szczególności tlenków. Przeprowadzenie wskazanych reakcji chemicznych, zapisanie obserwacji oraz równań reakcji.4
T-L-7Dysocjacja elektrolityczna, pomiar i obliczanie pH roztworów mocnych i słabych elektrolitów.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Studiowanie treści merytorycznych związanych z wykonywanymi ćwiczeniami.10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_U01_W01Student ma wiedzę dotyczącą nazewnictwa związków nieorganicznych, a w szczególności tlenków, wodorotlenków i kwasów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym.
C-1Celem zajęć uzupełniających z chemii nieorganicznej jest przypomnienie wiedzy ze szkoły średniej, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych znajomości pojęć z przedmiotu.
Treści programoweT-A-3Obliczanie stopnia utlenienia pierwiastków w związkach chemicznych i jonach. Uzupełnianie współczynników stechiometrycznych w reakcjach utlenienia i redukcji.
T-L-4Reakcje utleniania-redukcji. Przeprowadzenie wskazanych reakcji, zapisanie towarzyszących im obserwacji, obliczenie stopni utlenienia oraz wskazanie utleniaczy oraz reduktorów. Dobranie współczynników stechiometrycznych w przeprowadzonych reakcjach redox.
T-L-3Typy reakcji chemicznych. Przeprowadzenie wskazanych reakcji chemicznych, zaklasyfikowanie ich do właściwych typów (reakcje syntezy, analizy, wymiany pojedynczej i podwójnej), zapisanie obserwacji oraz równań reakcji.
T-A-1Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Nazewnictwo tlenków, wodorotlenków i kwasów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z wykonanych doświadczeń.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - bieżące sprawdzenie aktywności studentów w czasie zajęć (ocena ciągła, obserwacja pracy w grupie).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_U01_W02Student ma wiedzę na temat typów reakcji chemicznych i dobierania współczynników w reakcjach.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć uzupełniających z chemii nieorganicznej jest przypomnienie wiedzy ze szkoły średniej, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych znajomości pojęć z przedmiotu.
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym.
Treści programoweT-L-6Właściwości kwasowe, zasadowe i amfoteryczne związków chemicznych, a w szczególności tlenków. Przeprowadzenie wskazanych reakcji chemicznych, zapisanie obserwacji oraz równań reakcji.
T-L-4Reakcje utleniania-redukcji. Przeprowadzenie wskazanych reakcji, zapisanie towarzyszących im obserwacji, obliczenie stopni utlenienia oraz wskazanie utleniaczy oraz reduktorów. Dobranie współczynników stechiometrycznych w przeprowadzonych reakcjach redox.
T-A-2Typy reakcji chemicznych. Równania reakcji chemicznych.
T-L-5Właściwości kwasów i zasad. Reakcje kwasów i zasad. Właściwości utleniające roztworów kwasów nieorganicznych.
T-L-3Typy reakcji chemicznych. Przeprowadzenie wskazanych reakcji chemicznych, zaklasyfikowanie ich do właściwych typów (reakcje syntezy, analizy, wymiany pojedynczej i podwójnej), zapisanie obserwacji oraz równań reakcji.
Metody nauczaniaM-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z wykonanych doświadczeń.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - bieżące sprawdzenie aktywności studentów w czasie zajęć (ocena ciągła, obserwacja pracy w grupie).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_U01_W03Student ma niezbędą wiedzę na temat obliczania stopnia utlenienia pierwiastków w związkach i jonach oraz dobierania współczynników w reakcjach redox.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć uzupełniających z chemii nieorganicznej jest przypomnienie wiedzy ze szkoły średniej, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych znajomości pojęć z przedmiotu.
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym.
Treści programoweT-L-6Właściwości kwasowe, zasadowe i amfoteryczne związków chemicznych, a w szczególności tlenków. Przeprowadzenie wskazanych reakcji chemicznych, zapisanie obserwacji oraz równań reakcji.
T-A-1Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Nazewnictwo tlenków, wodorotlenków i kwasów.
T-L-5Właściwości kwasów i zasad. Reakcje kwasów i zasad. Właściwości utleniające roztworów kwasów nieorganicznych.
T-L-4Reakcje utleniania-redukcji. Przeprowadzenie wskazanych reakcji, zapisanie towarzyszących im obserwacji, obliczenie stopni utlenienia oraz wskazanie utleniaczy oraz reduktorów. Dobranie współczynników stechiometrycznych w przeprowadzonych reakcjach redox.
T-A-3Obliczanie stopnia utlenienia pierwiastków w związkach chemicznych i jonach. Uzupełnianie współczynników stechiometrycznych w reakcjach utlenienia i redukcji.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - bieżące sprawdzenie aktywności studentów w czasie zajęć (ocena ciągła, obserwacja pracy w grupie).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z wykonanych doświadczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_U01_W04Student ma wiedze dotyczącą sposobów obliczania stężenia procentowego i molowego roztworów.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć uzupełniających z chemii nieorganicznej jest przypomnienie wiedzy ze szkoły średniej, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych znajomości pojęć z przedmiotu.
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym.
Treści programoweT-A-5Dysocjacja elektrolityczna. Obliczenia pH oraz stopnia dysocjacji mocnych i słabych elektrolitów.
T-L-7Dysocjacja elektrolityczna, pomiar i obliczanie pH roztworów mocnych i słabych elektrolitów.
T-A-4Stężenie procentowe i molowe. Obliczenia dotyczące sporządzania roztworów.
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
M-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z wykonanych doświadczeń.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - bieżące sprawdzenie aktywności studentów w czasie zajęć (ocena ciągła, obserwacja pracy w grupie).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_U01_W05Student ma wiedzę na temat procesów zachodzących w roztworach wodnych elektrolitów oraz potrafi obliczyć pH oraz stopień dysocjacji mocnych i słabych elektrolitów.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym.
C-1Celem zajęć uzupełniających z chemii nieorganicznej jest przypomnienie wiedzy ze szkoły średniej, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych znajomości pojęć z przedmiotu.
Treści programoweT-A-4Stężenie procentowe i molowe. Obliczenia dotyczące sporządzania roztworów.
T-L-7Dysocjacja elektrolityczna, pomiar i obliczanie pH roztworów mocnych i słabych elektrolitów.
T-A-5Dysocjacja elektrolityczna. Obliczenia pH oraz stopnia dysocjacji mocnych i słabych elektrolitów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
M-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - bieżące sprawdzenie aktywności studentów w czasie zajęć (ocena ciągła, obserwacja pracy w grupie).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z wykonanych doświadczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_U01_U01Student potrafi zastosować w praktyce zasady nazewnictwa związków nieorganicznych, zapisywać i bilansować równania reakcji chemicznych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym.
C-1Celem zajęć uzupełniających z chemii nieorganicznej jest przypomnienie wiedzy ze szkoły średniej, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych znajomości pojęć z przedmiotu.
Treści programoweT-A-2Typy reakcji chemicznych. Równania reakcji chemicznych.
T-L-2Podstawowe operacje w analizie chemicznej. Wytrącanie, dekantacja, sączenie, przemywanie, suszenie i rozpuszczanie osadów związków chemicznych.
T-L-4Reakcje utleniania-redukcji. Przeprowadzenie wskazanych reakcji, zapisanie towarzyszących im obserwacji, obliczenie stopni utlenienia oraz wskazanie utleniaczy oraz reduktorów. Dobranie współczynników stechiometrycznych w przeprowadzonych reakcjach redox.
T-L-3Typy reakcji chemicznych. Przeprowadzenie wskazanych reakcji chemicznych, zaklasyfikowanie ich do właściwych typów (reakcje syntezy, analizy, wymiany pojedynczej i podwójnej), zapisanie obserwacji oraz równań reakcji.
T-A-1Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Nazewnictwo tlenków, wodorotlenków i kwasów.
T-L-7Dysocjacja elektrolityczna, pomiar i obliczanie pH roztworów mocnych i słabych elektrolitów.
T-L-5Właściwości kwasów i zasad. Reakcje kwasów i zasad. Właściwości utleniające roztworów kwasów nieorganicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
M-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - bieżące sprawdzenie aktywności studentów w czasie zajęć (ocena ciągła, obserwacja pracy w grupie).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z wykonanych doświadczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_U01_U02Student potrafi rozwiązywać problemy z zakresu stężeń roztworów.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym.
C-1Celem zajęć uzupełniających z chemii nieorganicznej jest przypomnienie wiedzy ze szkoły średniej, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych znajomości pojęć z przedmiotu.
Treści programoweT-L-7Dysocjacja elektrolityczna, pomiar i obliczanie pH roztworów mocnych i słabych elektrolitów.
T-A-1Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Nazewnictwo tlenków, wodorotlenków i kwasów.
T-L-6Właściwości kwasowe, zasadowe i amfoteryczne związków chemicznych, a w szczególności tlenków. Przeprowadzenie wskazanych reakcji chemicznych, zapisanie obserwacji oraz równań reakcji.
T-A-4Stężenie procentowe i molowe. Obliczenia dotyczące sporządzania roztworów.
T-L-2Podstawowe operacje w analizie chemicznej. Wytrącanie, dekantacja, sączenie, przemywanie, suszenie i rozpuszczanie osadów związków chemicznych.
T-A-5Dysocjacja elektrolityczna. Obliczenia pH oraz stopnia dysocjacji mocnych i słabych elektrolitów.
Metody nauczaniaM-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - bieżące sprawdzenie aktywności studentów w czasie zajęć (ocena ciągła, obserwacja pracy w grupie).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z wykonanych doświadczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_U01_U03Student potrafi obliczyć stopień utlenienia pierwiastków w związkach i jonach oraz wskazać utleniacz i reduktor w procesach redox.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym.
C-1Celem zajęć uzupełniających z chemii nieorganicznej jest przypomnienie wiedzy ze szkoły średniej, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych znajomości pojęć z przedmiotu.
Treści programoweT-A-1Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Nazewnictwo tlenków, wodorotlenków i kwasów.
T-L-4Reakcje utleniania-redukcji. Przeprowadzenie wskazanych reakcji, zapisanie towarzyszących im obserwacji, obliczenie stopni utlenienia oraz wskazanie utleniaczy oraz reduktorów. Dobranie współczynników stechiometrycznych w przeprowadzonych reakcjach redox.
T-A-3Obliczanie stopnia utlenienia pierwiastków w związkach chemicznych i jonach. Uzupełnianie współczynników stechiometrycznych w reakcjach utlenienia i redukcji.
T-L-3Typy reakcji chemicznych. Przeprowadzenie wskazanych reakcji chemicznych, zaklasyfikowanie ich do właściwych typów (reakcje syntezy, analizy, wymiany pojedynczej i podwójnej), zapisanie obserwacji oraz równań reakcji.
Metody nauczaniaM-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
M-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - bieżące sprawdzenie aktywności studentów w czasie zajęć (ocena ciągła, obserwacja pracy w grupie).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z wykonanych doświadczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_U01_U04Student potrafi rozwiązać proste problemy dotyczące dysocjacji elektrolitycznej mocnych i słabych elektrolitów.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym.
C-1Celem zajęć uzupełniających z chemii nieorganicznej jest przypomnienie wiedzy ze szkoły średniej, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych znajomości pojęć z przedmiotu.
Treści programoweT-A-1Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Nazewnictwo tlenków, wodorotlenków i kwasów.
T-A-4Stężenie procentowe i molowe. Obliczenia dotyczące sporządzania roztworów.
T-A-5Dysocjacja elektrolityczna. Obliczenia pH oraz stopnia dysocjacji mocnych i słabych elektrolitów.
T-L-7Dysocjacja elektrolityczna, pomiar i obliczanie pH roztworów mocnych i słabych elektrolitów.
T-L-2Podstawowe operacje w analizie chemicznej. Wytrącanie, dekantacja, sączenie, przemywanie, suszenie i rozpuszczanie osadów związków chemicznych.
T-L-5Właściwości kwasów i zasad. Reakcje kwasów i zasad. Właściwości utleniające roztworów kwasów nieorganicznych.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
M-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - bieżące sprawdzenie aktywności studentów w czasie zajęć (ocena ciągła, obserwacja pracy w grupie).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z wykonanych doświadczeń.