Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Materials Science and Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Biology for Engineers:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Materials Science and Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biology for Engineers | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Finished course of Intrduction to Biology |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | To introduce students to modem biology with an emphasis on evolution of biology as a multi-disciplinary field, to make them aware of application of engineering principles in biology, and engineering robust solutions inspired by biological examples. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mendel’ Law testing | 10 |
T-A-2 | Hardy-Weinberg Law testing | 6 |
T-A-3 | Chromosome Mapping | 4 |
T-A-4 | Case studies from literature | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Function of proteins and eznymes | 4 |
T-L-2 | Function of carbohydrates | 4 |
T-L-3 | Function o lipids. | 4 |
T-L-4 | DNA isolation from plant cells. DNA electrophoresis | 4 |
T-L-5 | Introduction to Microbial culture methods: biosafety & aseptic technique | 4 |
T-L-6 | Introduction to Microbial culture methods: sampling and plating cultures | 4 |
T-L-7 | Introduction to Microbial culture methods: methods of gram staining | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Engineering aspects of some Nobel Prizes in Physiology and Medicine & Chemistry. | 1 |
T-W-2 | Molecules of Life (proteins, lipids, carbohydrates, nucleic acids) | 8 |
T-W-3 | Catabolic metabolic processes | 3 |
T-W-4 | Anabolic metabolic processes (biosynthesis) | 3 |
T-W-5 | Photorespiration, photosynthesis (artificial photosynthesis). | 2 |
T-W-6 | Cell cycle, aging, apoptosis. Stem cells. | 2 |
T-W-7 | Gene Structure and Expression: How Genes Work? Gene regulation. | 4 |
T-W-8 | Cancer biology - Control and regulation. | 2 |
T-W-9 | Physiology of nervous systems of higher organisms | 2 |
T-W-10 | Engineering designs inspired by examples in biology | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Participation in recitations | 30 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in laboratory classes | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | participation in lectures | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | lectures with presentation |
M-2 | disscussion during lectures and seminar |
M-3 | laboratory classes |
M-4 | recitation classes |
M-5 | Private study , tutorial, learning materials |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: multiple choice test |
S-2 | Ocena formująca: evaluation of reports (labortory and recitation) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_B09_W01 knows and understand the importance of biochemical cycling in the biosphere, know adaptive features, adaptation and understand the importance of different types of selection and evolution for the organisms, understand that organisms become more complex as they grow, nderstand that cell division is important for the development of organisms and the continuity of life | MSE_1A_W02 | — | — | C-1 | T-L-2, T-W-7, T-W-4, T-W-10, T-W-5, T-L-3, T-W-6, T-W-1, T-L-5, T-L-1, T-W-8, T-L-6, T-L-4, T-A-1, T-A-4, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-W-9, T-W-2 | M-2, M-3, M-1, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_B09_U01 Select and collate information from a number of sources and present it in a clear, logical form; solve problems in situations that may involve a wide range of variables; process data from a number of sources to identify patterns or trends in modern biology, generate a hypothesis to explain facts, or find facts to support a hypothesis. | MSE_1A_U10, MSE_1A_U11 | — | — | C-1 | T-L-5, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-A-3, T-A-2, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-A-1 | M-1, M-2, M-5, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_B09_K01 Students is able to perform all task on time and cooperate and work in group. | MSE_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-6, T-A-1, T-L-2, T-A-4, T-L-4, T-A-3, T-L-1, T-L-5, T-A-2 | M-4, M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_B09_W01 knows and understand the importance of biochemical cycling in the biosphere, know adaptive features, adaptation and understand the importance of different types of selection and evolution for the organisms, understand that organisms become more complex as they grow, nderstand that cell division is important for the development of organisms and the continuity of life | 2,0 | |
3,0 | use appropriate scientific and technical vocabulary in a range of contexts, apply a limited range of scientific facts and concepts to give basic explanations of familiar phenomena, to solve straightforward problems and make simple prediction, (erned of 51% points on a test) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_B09_U01 Select and collate information from a number of sources and present it in a clear, logical form; solve problems in situations that may involve a wide range of variables; process data from a number of sources to identify patterns or trends in modern biology, generate a hypothesis to explain facts, or find facts to support a hypothesis. | 2,0 | |
3,0 | Student is able to prepare written reports from laboratory and present literture study on given subject, analyse data to identify a pattern or trend, select, describe and evaluate techniques for a limited range of scientific operations and laboratory procedure | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_B09_K01 Students is able to perform all task on time and cooperate and work in group. | 2,0 | |
3,0 | Student is able to worksconstructively as a team member and finsish all task during the course with the help of the colleagues and teacher. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Michael T. Madigan,, Kelly S. Bender Daniel H. Buckley,, W. Matthew Sattley, & 1 more, Brock Biology of Microorganisms, Pearson, 2018, 15
- Matt Ridley, Genome: The Autobiography of a Species in 23 Chapters Hardcover, HarperCollins, 1999
- Robert A. Weinberg, Robert A Weinberg, The Biology of Cancer, W. W. Norton & Company, 2013, 2
- Murray P. Pendarvis, John L. Crawley, Exploring Biology in the Laboratory V, Morton Publishing Company, 2018
- Chandel Navdeep, Navigating Metabolism, Cold Spring Harbor Laboratory, 2016
Literatura dodatkowa
- Joey Hajda, Lisa B. Hajda, Friendly Biology Student Workbook, CreateSpace Independent Publishing Platform, 2017
- Richard Dawkins, The Extended Phenotype: The Long Reach of the Gene, Oxford University Press, 2016, 2
- Biology and Genetic Journal, 2011, International Journal of Biometeorology, Disease Models & Mechanisms, Annual Review of Physiology,Biology of Reproduction, The Journal of Experimental Biology