Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Korozja materiałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Korozja materiałów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Janik <Jola.Janik@zut.edu.pl>, Agnieszka Kowalczyk <Agnieszka.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>, Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia nieorganiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie a. rozpoznawanie objawów korozji b. rozpoznawanie korozji elektrochemicznej c. rozpoznawanie korozji chemicznej d. prognozowanie możliwej korozji na podstawie szeregu elektrochemicznego metali e. zapobieganie korozji różnymi metodami f. badania zjawisk korozji różnymi meodami g. doboru materiałów ze względu na zabezpiecznie antykorozyjne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie procesów korozyjnych metodami polaryzacji elektrochemicznej | 5 |
T-L-2 | Badanie procesów korozyjnych metodą szumów elektrochemicznych. Badania procesów korozji galwanicznej | 5 |
T-L-3 | Badanie skuteczności powłok ochronnych metodami przyspieszonymi | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja korozji i rdzewienia, rodzaje korozji, procesy i mechanizmy korozji materiałów | 3 |
T-W-2 | Korozja elektrochemiczna, potencjał elektrochemiczny, potencjał standardowy, szereg napięciowy standardowy i praktyczny, podstawowe rodzaje ogniw, praca ogniwa | 3 |
T-W-3 | Polaryzacja i jej rodzaje, depolaryzacja i depolaryzatory | 2 |
T-W-4 | Korozja chemiczna i mikrobiologiczna | 2 |
T-W-5 | Metody ochrony przed korozją | 2 |
T-W-6 | Metody badań procesów korozyjnych | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć, czytanie instrukcji | 23 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdania | 15 |
A-L-4 | Konsultacje | 6 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 6 |
A-W-4 | czytanie literatury | 24 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pokaz |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O04b_W01 Student wymienia rodzaje korozji i opisuje ich mechanizm, wymienia metody ochrony przezd korozją oraz metody badań korozyjnych | TCH_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O04b_U01 Student potrafi określi zagrożenia korozyjne związane z zastosowaniem danego materiału w danym środowisku | TCH_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O04b_K01 Student jest świadomy ciągłego postępu techniki z zakresie wykorzystania materiałów w określonych środowiskach i ich ochrony korozyjnej | TCH_1A_K01, TCH_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-5, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-L-1, T-W-3, T-L-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O04b_W01 Student wymienia rodzaje korozji i opisuje ich mechanizm, wymienia metody ochrony przezd korozją oraz metody badań korozyjnych | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie z zaliczenia pisemnego wyniku w zakresie [55%, 60%] | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O04b_U01 Student potrafi określi zagrożenia korozyjne związane z zastosowaniem danego materiału w danym środowisku | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać jeden rodzaj materiału trwałego w określonym środowisku korozyjnym, zastosować jeden rodzaj zabezpieczenia antykorozyjnego i jedną metodę badań korozyjnych w danym środowisku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O04b_K01 Student jest świadomy ciągłego postępu techniki z zakresie wykorzystania materiałów w określonych środowiskach i ich ochrony korozyjnej | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje otwartość na pogłebianie swojej wiedzy i umiejetności co najmniej w jednym z obszarów związanych z korozją metariałów i ich zabezpieczeniem antykorozyjnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wranglen G., Podstawy korozji i ochrony metali, WNT, Warszawa, 1985
- Uhlig H.H., Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1976
Literatura dodatkowa
- Shreira L.L., Korozja, WNT, Warszawa, 1966
- Błaszkiewicz J., Kamiński M., POdstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1997