Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Materiały wysokiej czystości i specjalnego przeznaczenia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały wysokiej czystości i specjalnego przeznaczenia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Technologia chemiczna Chemia fizyczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie wiedzy na temat metod otrzymywania i charakteryzowania nowoczesnych materiałów wysokiej czystości i specjalnego przeznaczenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ciecze jonowe i kataliza przeniesienia międzyfazowego | 2 |
T-W-2 | Ciekłe kryształy | 1 |
T-W-3 | Materiały nadprzewodzące | 1 |
T-W-4 | Feromony | 1 |
T-W-5 | Katalityczne znaczenie fulerenów | 2 |
T-W-6 | Monokryształy. | 1 |
T-W-7 | Nanomateriały i szkła metaliczne, biomateriały metaliczne. | 2 |
T-W-8 | Materiały o wysokiej wytrzymałości mechanicznej. | 1 |
T-W-9 | Materiały magnetyczne. | 1 |
T-W-10 | Poliestry o wysokiej czystoci do zastosowań medycznych (kwas mlekowy i jego polimery). | 2 |
T-W-11 | Biodegradowalne polimery i kompozyty. | 2 |
T-W-12 | Białka i ich kompleksy. | 1 |
T-W-13 | Powłoki nieorganiczne. | 1 |
T-W-14 | Podstawy fizykochemiczne otrzymywania powłok; otrzymywanie próżni; krystalizacja powłok z fazy gazowej; PVD; CVD; przykłady zastosowania; otrzymywanie powłok z fazy gazowej z udziałem plazmy. | 2 |
T-W-15 | Podstawowe procesy i materiały stosowane w mikroelektronice. | 2 |
T-W-16 | Otrzymywanie monokryształów krzemu; utlenianie powierzchniowe; implantacja; litografia; trawienie; metalizacja. | 2 |
T-W-17 | Poliestry wysokiej czystości dla technik medycznych. | 1 |
T-W-18 | Polimery i kompozycje (bio)degradowalne. | 1 |
T-W-19 | Białka i kompleksy białkowe. | 1 |
T-W-20 | Bioaktywne polimery funkcjonalne. | 1 |
T-W-21 | Kauczuk naturalny. | 1 |
T-W-22 | Zaliczenie. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 30 |
A-W-3 | Przeglad literatury zwiazanej z tematem wykladow | 28 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O06a_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zaproponować dobór materiałów charakteryzujących się wysoką czystością lub materiałów specjalnego przeznaczenia do rozwiązania określonych problemów inżynierskich w technologii chemicznej. | TCH_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-14, T-W-5, T-W-20, T-W-12, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-18, T-W-16, T-W-21, T-W-3, T-W-11, T-W-15, T-W-17, T-W-19, T-W-8, T-W-13, T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O06a_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi znależć informacje dotyczące nowych trendów w zakresie materiałów wysokiej czystości i specjalnego przeznaczenia oraz dobrać określony materiał do konkretnego zastosowania inżynierskiego. | TCH_1A_U03 | — | — | C-1 | T-W-19, T-W-4, T-W-17, T-W-20, T-W-10, T-W-6, T-W-16, T-W-15, T-W-1, T-W-14, T-W-5, T-W-8, T-W-18, T-W-21, T-W-3, T-W-9, T-W-13, T-W-11, T-W-7, T-W-12, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O06a_K01 Student rozumie potrzebę stałego samokształcenia i śledzenia trendów rozwojowych w zakresie nowych materiałów. | TCH_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-12, T-W-14, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-15, T-W-20, T-W-19, T-W-17, T-W-18, T-W-4, T-W-3, T-W-13, T-W-11, T-W-16, T-W-21, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O06a_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zaproponować dobór materiałów charakteryzujących się wysoką czystością lub materiałów specjalnego przeznaczenia do rozwiązania określonych problemów inżynierskich w technologii chemicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wskazuje zaledwie kilka przykładów powiązań materiałów specjalnej czystości i przeznaczenia z ich zastosowaniami. Uzyskanie z zaliczenia pisemnego wyniku w zakresi [55%, 60%] | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O06a_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi znależć informacje dotyczące nowych trendów w zakresie materiałów wysokiej czystości i specjalnego przeznaczenia oraz dobrać określony materiał do konkretnego zastosowania inżynierskiego. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje 'suche' wyniki wyszukiwań informacji dotyczących materiałów wysokiej czystości i specjalnego przeznaczenia bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O06a_K01 Student rozumie potrzebę stałego samokształcenia i śledzenia trendów rozwojowych w zakresie nowych materiałów. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi znależć i przygotować zwięzłą informację na temat zadany przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S.Urban, R.Dąbrowski, J.Dziaduszek, J.Janik, J.K.Kościcki, Liq. Cryst., 1999, 26, 1817
- B.Burczyk, Zielona chemia, Zarys, Oficyna Wyd. Pol. Wrocławskiej, Wrocław, 2006
- Chiellini E., Lenz R., Comprehensive Polymer Science, Oxford, 1989, t.5, s 701
- Białecka-Floriańczyk Ewa, Chemia organiczna, WNT, Warszawa, 2003
- Kołodziejczyk A, Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2003
- A. Dobrzański, Metalowe materiały inżynierskie, WNT, Warszawa, 2004
- A. Dobrzański, Podstawy nauki o materiałach i materiałoznawstwo, WNT, Warszawa, 2002
- A.J. Michalski, Fizykochemiczne podstawy otrzymywania powłok z fazy gazowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- W.J. Stepowicz, Podstawy mikroelektroniki, Akademia Morska w Gdyni, Gdynia, 2011