Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością i produktami chemicznymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie jakością i produktami chemicznymi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ogólna wiedza z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pojęciem jakości, koncepcjami i systemami zarządzania jakością |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności oceny jakości produktów za pomocą różnych metod |
C-3 | Zapoznanie studentów z regulacją REACH |
C-4 | Zapoznanie studentów z kosztami jakości, jak można wpływać na koszty jakości w celu osiągnięcia korzystnych wyików finansowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historia zarządzania jakością w przedsiębiorstwach | 1 |
T-W-2 | Koncepcje i systemy jakości, zasady Deminga, idea jakości kompleksowej (TQM) | 2 |
T-W-3 | Pojęcie jakości, jakość produktów, procesów, jakość totalna, metody oceny jakości produktów | 2 |
T-W-4 | Cykl życia produktu, zarządzanie produktem | 1 |
T-W-5 | Działanie Systemu Zarządzania Jakością wg norm ISO 9001, przykłady | 3 |
T-W-6 | Metody i narzędzia doskonalenia jakości | 2 |
T-W-7 | Koszty jakości | 1 |
T-W-8 | Certyfikacja i bezpieczeństwo wyrobów | 1 |
T-W-9 | Zasady Szczupłego Zarządzania: Kaizen i Lean Management | 1 |
T-W-10 | System REACH, karty charakterystyki substancji niebezpiecznych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Zbieranie materiałów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą | 3 |
A-W-5 | Analiza treści programowych | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C01_W01 Student zna systemy zarządzania jakościa oraz metody oceny i poprawy jakości, wie na czym polega zarządzanie jakością w przemysle chemicznym oraz w przemysłach pokrewnych, zna regulację REACH, dotyczącą zarządzania chemikaliami w Europie. | TCH_1A_W07 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C01_U01 Student wybiera rozwiązania techniczne w przemyśle, uwzględniając ich wpływ na środowisko, generowane koszty ekonomiczne oraz społeczne; ocenia wpływ wadliwych produktów na generowane koszty finansowe i środowiskowe; ocenia skutki działania regulacji REACH | TCH_1A_U06 | — | — | C-3, C-4 | T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-4, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C01_K01 Student robi krytyczną analizę posiadanych treści, samodzielnie wynajduje najbardziej korzystne metody zarządzania jakością oraz metody poprawy jakości. | TCH_1A_K01 | — | — | C-2, C-4, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
TCH_1A_C01_K02 Student z zarządzaniu jakością kieruje się zasadami zrównoważonego rozwoju, wybiera modele zarządzania oparte na współpracy i budowaniu dobrych relacji społecznych oraz poszanowaniu wartości kulturowych wszystkich pracowników; kieruje się zasadą, że działalność firmy powinna przynosić korzyści nie tylko firmie, ale także i społeczeństwu. | TCH_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C01_W01 Student zna systemy zarządzania jakościa oraz metody oceny i poprawy jakości, wie na czym polega zarządzanie jakością w przemysle chemicznym oraz w przemysłach pokrewnych, zna regulację REACH, dotyczącą zarządzania chemikaliami w Europie. | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie testu sprawdzającego wiadomości na koniec zajęć z wynikiem co najmniej 50%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C01_U01 Student wybiera rozwiązania techniczne w przemyśle, uwzględniając ich wpływ na środowisko, generowane koszty ekonomiczne oraz społeczne; ocenia wpływ wadliwych produktów na generowane koszty finansowe i środowiskowe; ocenia skutki działania regulacji REACH | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie testu sprawdzającego wiadomości na koniec zajęć z wynikiem co najmniej 50%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C01_K01 Student robi krytyczną analizę posiadanych treści, samodzielnie wynajduje najbardziej korzystne metody zarządzania jakością oraz metody poprawy jakości. | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie testu sprawdzającego na koniec zajęć z wynikiem co najmniej 50%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_C01_K02 Student z zarządzaniu jakością kieruje się zasadami zrównoważonego rozwoju, wybiera modele zarządzania oparte na współpracy i budowaniu dobrych relacji społecznych oraz poszanowaniu wartości kulturowych wszystkich pracowników; kieruje się zasadą, że działalność firmy powinna przynosić korzyści nie tylko firmie, ale także i społeczeństwu. | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie testu sprawdzającego wiadomości na koniec zajęć z wynikiem co najmniej 50%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Adam Hamrol, Zarządzanie Jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2008
- Jerzy Łunarski, Zarządzanie Jakością. Standardy i zasady., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
- pod. red. Tadeusza Sikory, Zarządzanie Jakością według normi ISO 9000:2000, Wydawnictow Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2005
- pod red. J. Bagińskiego, Menedżer jakości: jakość, środowisko, bezpieczenstwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- pod red. Adama Tabora, Andrzeja Zająca, Marka Rączki, Zarządzanie Jakością, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2000
- L. Dwiliński, Zarządzanie jakością i niezawodnością wyrobów, Oficyna Wysdawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- pod. red. Bogdana Sojkina, Zarządzanie produktem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
- Marcin Pigłowski, Joanna Wierzowiecka, Zarządzanie jakością wyrobów, Wydawnictwo Akademii Morskiej, Gdynia, 2002