Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia ogólna i nieorganiczna 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 45 3,00,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza dotycząca chemii nieorganicznej z zakresu szkoły ponadgimnazjalnej oraz wiedza nabyta w sem. I z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z systematyką związków nieorganicznych oraz z metodami otrzymywania wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Sposób prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych.4
T-L-2Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.4
T-L-3Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów III grupy analitycznej. Związki kompleksowe i ich nazewnictwo. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian dotyczący kationów I i II grupy analitycznej.4
T-L-4Sprawdzian z nazewnictwa związków kompleksowych. Warunki strącania kationów IV grupy analitycznej- cd. Reakcje charakterystyczne kationów IV i V grupy analityczne. Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.4
T-L-5Klasyfikacja anionów. Reakcje charakterystyczne anionów. Identyfikacja wybranych anionów (4x5 identyfikacji). Sprawdzian dotyczący kationów III- V grupy analitycznej.4
T-L-6Identyfikacja wybranych anionów-cd.4
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów.Sprawdzian dotyczący anionów I-IV grupy analitycznej.4
T-L-8Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.4
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.4
T-L-10Systematyczna analiza jakościowa substancji o nieznanym składzie. Badania wstępne. Przygotowanie do analizy. Analiza soli prostej i złożonej (2 sole). Kolokwium4
T-L-11Analiza soli prostej i złożonej-cd.4
T-L-12Kolokwium poprawkowe.1
45
wykłady
T-W-1Związki kompleksowe. Podstawowe pojęcia i nazewnictwo związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych.2
T-W-2Równowagi w roztworach związków kompleksowych.2
T-W-3Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, wystepowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki2
T-W-4Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne.2
T-W-5Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców.3
T-W-6Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.2
T-W-7Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie.3
T-W-8Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania.3
T-W-9Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki.3
T-W-10Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie.2
T-W-11Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców.1
T-W-12Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich zastosowanie.2
T-W-13Wybrane metale, stopy i ich zastosowania. Półprzewodniki. Dielektryki.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-L-2Opracowywanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.12
A-L-3Przygotowanie się do sprawdzianów.15
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium.15
A-L-5Konsultacje3
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza treści wykładów na podstawie zalecanej literatury10
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu17
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne, egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach, sprawozdania z wykonanych zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B07_W01
Student opisuje najważniejsze klasy związków nieorganicznych, metody otrzymywania niektórych pierwiastków i związków nieorganicznych oraz metody służące do identyfikacji podstawowych zwiazków nieorganicznych.
TCH_1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B07_U01
Student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe związki nieorganiczne, interpretuje wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz opisuje te doświadczenia.
TCH_1A_U03C-1T-L-5, T-L-7, T-L-10, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B07_K01
Student ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie.
TCH_1A_K01C-1T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-10, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2
TCH_1A_B07_K02
Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem.
TCH_1A_K02C-1T-L-5, T-L-7, T-L-10, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B07_W01
Student opisuje najważniejsze klasy związków nieorganicznych, metody otrzymywania niektórych pierwiastków i związków nieorganicznych oraz metody służące do identyfikacji podstawowych zwiazków nieorganicznych.
2,0
3,0Wiedza zdobyta przez studenta znajduje się w przedziale [55%, 60%] wymaganej wiedzy dotyczącej systematyki oraz metod otrzymywania i identyfikacji najważniejszych klas związków nieorganicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B07_U01
Student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe związki nieorganiczne, interpretuje wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz opisuje te doświadczenia.
2,0
3,0Umiejętności zdobyte przez studenta znajdują się w przedziale [55%, 60%] umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B07_K01
Student ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie.
2,0
3,0Student rozumie potrzebę uczenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_B07_K02
Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem.
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym zadaniem
3,0Student potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym prostym zadaniem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2010, 6, lub starsze wydania
  2. L. Kolditz, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1994, 1
  3. J. D. Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1999, 5
  4. L.Pajdowski, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 1982, 6

Literatura dodatkowa

  1. F.A. Cotton, G. Wilkinson, P. L. Gaus, Chemia nieorganiczna. Podstawy., PWN, Warszawa, 1995, 1
  2. P.A. Cox, Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 2003, 1
  3. L. Pauling, P. Pauling, Chemia, PWN, Warszawa, 1997, 1
  4. B. Jasińska, Chemia ogólna, AGH, Kraków, 1998
  5. A. Górska, Klasyfikacja pierwiastkó chemicznych i związków chemicznych, WNT, Warszawa, 1994
  6. M. Wesołowska, K. Szefer, D. Zimna, Zbiór zadań z analizy chemicznej, WNT, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Sposób prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych.4
T-L-2Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.4
T-L-3Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów III grupy analitycznej. Związki kompleksowe i ich nazewnictwo. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian dotyczący kationów I i II grupy analitycznej.4
T-L-4Sprawdzian z nazewnictwa związków kompleksowych. Warunki strącania kationów IV grupy analitycznej- cd. Reakcje charakterystyczne kationów IV i V grupy analityczne. Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.4
T-L-5Klasyfikacja anionów. Reakcje charakterystyczne anionów. Identyfikacja wybranych anionów (4x5 identyfikacji). Sprawdzian dotyczący kationów III- V grupy analitycznej.4
T-L-6Identyfikacja wybranych anionów-cd.4
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów.Sprawdzian dotyczący anionów I-IV grupy analitycznej.4
T-L-8Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.4
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.4
T-L-10Systematyczna analiza jakościowa substancji o nieznanym składzie. Badania wstępne. Przygotowanie do analizy. Analiza soli prostej i złożonej (2 sole). Kolokwium4
T-L-11Analiza soli prostej i złożonej-cd.4
T-L-12Kolokwium poprawkowe.1
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Związki kompleksowe. Podstawowe pojęcia i nazewnictwo związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych.2
T-W-2Równowagi w roztworach związków kompleksowych.2
T-W-3Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, wystepowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki2
T-W-4Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne.2
T-W-5Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców.3
T-W-6Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.2
T-W-7Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie.3
T-W-8Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania.3
T-W-9Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki.3
T-W-10Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie.2
T-W-11Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców.1
T-W-12Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich zastosowanie.2
T-W-13Wybrane metale, stopy i ich zastosowania. Półprzewodniki. Dielektryki.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-L-2Opracowywanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.12
A-L-3Przygotowanie się do sprawdzianów.15
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium.15
A-L-5Konsultacje3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza treści wykładów na podstawie zalecanej literatury10
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu17
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B07_W01Student opisuje najważniejsze klasy związków nieorganicznych, metody otrzymywania niektórych pierwiastków i związków nieorganicznych oraz metody służące do identyfikacji podstawowych zwiazków nieorganicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W03Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii nieorganicznej, organicznej, polimerów, analitycznej, obejmujące budowę, właściwości i reaktywność pierwiastków i związków chemicznych, główne metody syntezy związków, z uwzględnieniem procesów i operacji jednostkowych oraz zasady i metody analizy chemicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systematyką związków nieorganicznych oraz z metodami otrzymywania wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych
Treści programoweT-W-1Związki kompleksowe. Podstawowe pojęcia i nazewnictwo związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych.
T-W-2Równowagi w roztworach związków kompleksowych.
T-W-3Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, wystepowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki
T-W-5Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców.
T-W-4Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne.
T-W-6Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.
T-W-7Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie.
T-W-8Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania.
T-W-9Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki.
T-W-10Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie.
T-W-11Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców.
T-W-12Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich zastosowanie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne, egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedza zdobyta przez studenta znajduje się w przedziale [55%, 60%] wymaganej wiedzy dotyczącej systematyki oraz metod otrzymywania i identyfikacji najważniejszych klas związków nieorganicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B07_U01Student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe związki nieorganiczne, interpretuje wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz opisuje te doświadczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z chemią nieorganiczną, organiczną, polimerów, analityczną formułując i rozwiązując złożone i nietypowe zadania inżynierskie w obszarze przedmiotów studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systematyką związków nieorganicznych oraz z metodami otrzymywania wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych
Treści programoweT-L-5Klasyfikacja anionów. Reakcje charakterystyczne anionów. Identyfikacja wybranych anionów (4x5 identyfikacji). Sprawdzian dotyczący kationów III- V grupy analitycznej.
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów.Sprawdzian dotyczący anionów I-IV grupy analitycznej.
T-L-10Systematyczna analiza jakościowa substancji o nieznanym składzie. Badania wstępne. Przygotowanie do analizy. Analiza soli prostej i złożonej (2 sole). Kolokwium
T-L-6Identyfikacja wybranych anionów-cd.
T-L-8Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.
T-L-11Analiza soli prostej i złożonej-cd.
T-L-2Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.
T-L-4Sprawdzian z nazewnictwa związków kompleksowych. Warunki strącania kationów IV grupy analitycznej- cd. Reakcje charakterystyczne kationów IV i V grupy analityczne. Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.
T-L-3Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów III grupy analitycznej. Związki kompleksowe i ich nazewnictwo. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian dotyczący kationów I i II grupy analitycznej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne, egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach, sprawozdania z wykonanych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętności zdobyte przez studenta znajdują się w przedziale [55%, 60%] umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B07_K01Student ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01Absolwent jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, jest gotów do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systematyką związków nieorganicznych oraz z metodami otrzymywania wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia organizacyjne. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Sposób prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych.
T-L-5Klasyfikacja anionów. Reakcje charakterystyczne anionów. Identyfikacja wybranych anionów (4x5 identyfikacji). Sprawdzian dotyczący kationów III- V grupy analitycznej.
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów.Sprawdzian dotyczący anionów I-IV grupy analitycznej.
T-L-10Systematyczna analiza jakościowa substancji o nieznanym składzie. Badania wstępne. Przygotowanie do analizy. Analiza soli prostej i złożonej (2 sole). Kolokwium
T-L-6Identyfikacja wybranych anionów-cd.
T-L-8Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.
T-L-11Analiza soli prostej i złożonej-cd.
T-L-2Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.
T-L-4Sprawdzian z nazewnictwa związków kompleksowych. Warunki strącania kationów IV grupy analitycznej- cd. Reakcje charakterystyczne kationów IV i V grupy analityczne. Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.
T-L-3Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów III grupy analitycznej. Związki kompleksowe i ich nazewnictwo. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian dotyczący kationów I i II grupy analitycznej.
T-W-1Związki kompleksowe. Podstawowe pojęcia i nazewnictwo związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych.
T-W-2Równowagi w roztworach związków kompleksowych.
T-W-3Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, wystepowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki
T-W-5Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców.
T-W-4Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne.
T-W-6Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.
T-W-7Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie.
T-W-8Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania.
T-W-9Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki.
T-W-10Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie.
T-W-11Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców.
T-W-12Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich zastosowanie.
T-W-13Wybrane metale, stopy i ich zastosowania. Półprzewodniki. Dielektryki.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne, egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach, sprawozdania z wykonanych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę uczenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B07_K02Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systematyką związków nieorganicznych oraz z metodami otrzymywania wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych
Treści programoweT-L-5Klasyfikacja anionów. Reakcje charakterystyczne anionów. Identyfikacja wybranych anionów (4x5 identyfikacji). Sprawdzian dotyczący kationów III- V grupy analitycznej.
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów.Sprawdzian dotyczący anionów I-IV grupy analitycznej.
T-L-10Systematyczna analiza jakościowa substancji o nieznanym składzie. Badania wstępne. Przygotowanie do analizy. Analiza soli prostej i złożonej (2 sole). Kolokwium
T-L-6Identyfikacja wybranych anionów-cd.
T-L-8Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd.
T-L-11Analiza soli prostej i złożonej-cd.
T-L-2Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.
T-L-4Sprawdzian z nazewnictwa związków kompleksowych. Warunki strącania kationów IV grupy analitycznej- cd. Reakcje charakterystyczne kationów IV i V grupy analityczne. Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.
T-L-3Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów III grupy analitycznej. Związki kompleksowe i ich nazewnictwo. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian dotyczący kationów I i II grupy analitycznej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne, egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach, sprawozdania z wykonanych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym zadaniem
3,0Student potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym prostym zadaniem
3,5
4,0
4,5
5,0