Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Termodynamika techniczna i chemiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Termodynamika techniczna i chemiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, Chemia fizyczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przeliczanie jednostek SI na inne układy w zakresie jednostek siły, ciśnienia, mocy i energii (pracy). | 3 |
T-A-2 | Obliczenia termodynamiczne dla stanu gazowego,ciekłego i stałego | 7 |
T-A-3 | Obliczenia termidynamiczne związane z I i II zasadą termodynamiki | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Podstawowe pojęcia termodynamiczne Temperatura i metody jej pomiaru | 1 |
T-W-2 | Gazy i ich rodzaje, skraplanie gazów, prawa gazowe | 2 |
T-W-3 | Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje | 3 |
T-W-4 | Silniki cieplne, silniki spalinowe tłokowe (budowa i zasada działania, charakterystyka pracy), silniki turbinowe (podział, zasada działania) | 3 |
T-W-5 | Obiegi teoretyczne: Carnota, Otto, Diesla, Sabathe | 2 |
T-W-6 | Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych | 2 |
T-W-7 | Równowagi chemiczne. Prawo Hessa | 1 |
T-W-8 | Mieszaniny gazów – termodynamika mieszanin | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo z zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia zajęć | 13 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć i egzaminu z przedmiotu | 13 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocenia ciągła podczas zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zajęć audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C10_W01 Student zna podstawowe prawa oraz zasady termodynamiki | TCH_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C10_U01 Student potrafi wskazać obszary zastosowania praw termodynamiki oraz zastosować je do interpretacji określonych zjawisk | TCH_1A_U02 | — | — | C-1 | T-W-7, T-A-3, T-W-1, T-A-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-W-6, T-W-8, T-W-4 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C10_K01 Student jest świadomy potrzeby poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności w obliczu konieczności rozwiązania określonego problemu dot. przemian termodynamicznych | TCH_1A_K01, TCH_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-A-3 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C10_W01 Student zna podstawowe prawa oraz zasady termodynamiki | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie co najmniej 55% maksymalnej liczby punktów z egzaminu pisemnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C10_U01 Student potrafi wskazać obszary zastosowania praw termodynamiki oraz zastosować je do interpretacji określonych zjawisk | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać obszary zastosowania 0, I i II zasady termodynamiki oraz uzyskał co najmniej 55% maksymalnej liczby punktów z zaliczenia pisemnego ćwiczeń audytoryjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C10_K01 Student jest świadomy potrzeby poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności w obliczu konieczności rozwiązania określonego problemu dot. przemian termodynamicznych | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje chęć do poszerzania swoje wiedzy z termodynamiki w obliczu takiej konieczności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. Hołyst, A. Poniewierski, A. Ciach, Termodynamika dla chemików, fizyków i inżynierów, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, 2005
- J. Szargut, Zadania z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- P.W. Atkins, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 2007