Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia chemiczna nieorganiczna
Sylabus przedmiotu Technologia barwników i pigmentów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia barwników i pigmentów | ||
Specjalność | Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z chemii ogólnej i organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z nazewnictwem, klasyfikacją i przemysłowymi procesami wytwarzania barwników i pigmentów |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności otrzymywania wybranych barwników, ich oczyszczania, oceny ich czystości i aplikacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Synteza barwników lodowych | 5 |
T-L-2 | Synteza barwników azowych | 5 |
T-L-3 | Oczyszczanie i analiza chromatograficzna i spektralna w ocenie czystości barwników | 5 |
T-L-4 | Aplikacja barwnika - wybarwianie wełny, bawełny, włókien poliestrowych | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizyczne podstawy barwy, teorie barwności związków organicznych. Zależność między budową związku a jego barwą. | 1 |
T-W-2 | Klasyfikacja chemiczna i techniczna barwników. Nomenklatura barwników wg katalogu Colour Index; metody oceny jakości barwników | 1 |
T-W-3 | Omówienie najczęściej stosowanych grup barwników organicznych wg klasyfikacji chemicznej (azowe, antrachinonowe, arylometanowe) i ich technologii produkcji. Barwniki zawiesinowe, zasadowe i kationowe, kadziowe i siarkowe. | 5 |
T-W-4 | Pigmenty organiczne - wpływ budowy na właściwości. Technologia wytwarzania ważniejszych grup pigmentów; Pigmenty azowe, karbocykliczne i heterocykliczne; Pigmenty i barwniki rozpuszczalne w wodzie | 4 |
T-W-5 | Handlowe postaci barwników. Substancje toksyczne, odpady w przemyśle barwników. Metody oczyszczania wód ściekowych. | 2 |
T-W-6 | Aplikacja barwników. Barwniki do wełny, włokien celulozowych, polietsrowych i akrylonitrylowych. Barwniki do papieru, skóry, tworzyw sztucznych. Barwniki w fotografii, technikach laserowych i ciekłych kryształach. Barwniki w produktach spożywczych, kosmetycznych i lekach. Metody barwienia włókien | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i opracowanie sprawozdania z wykonanego ćwiczenia | 8 |
A-L-3 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: ocena przygotowania i aktywności studenta na zajęciach laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-12a_W01 Student klasyfikuje barwniki i pigmentyh, opisuje aktualne technologie ich wytwarzania, rozpoznaje struktury najczęściej stosowanych barwników; ocenia przydatność aplikacyjną poszczególnych grup barwników i pigmentów | TCH_2A_W01, TCH_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-12a_U01 student otrzymuje i oczyszcza różne barwniki, ocenia ich czystość stosując odpowiednie metody analityczne; wykonuje ocenę przydatności aplikacyjnej otrzymanych barwników; opisuje i analizuje uzyskane wyniki | TCH_2A_U01 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4 | M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-12a_W01 Student klasyfikuje barwniki i pigmentyh, opisuje aktualne technologie ich wytwarzania, rozpoznaje struktury najczęściej stosowanych barwników; ocenia przydatność aplikacyjną poszczególnych grup barwników i pigmentów | 2,0 | |
3,0 | Podaje prawidłowo klasyfikację barwników i pigmentów; opisuje lub rozpoznaje strukturę nielicznych barwników i ocenia ich przydatność aplikacyjną; wymienia i objaśnia metody otrzymywania i charakteryzuje nieliczne barwniki i pigmenty organiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-12a_U01 student otrzymuje i oczyszcza różne barwniki, ocenia ich czystość stosując odpowiednie metody analityczne; wykonuje ocenę przydatności aplikacyjnej otrzymanych barwników; opisuje i analizuje uzyskane wyniki | 2,0 | |
3,0 | student poprawnie otrzymuje wybrane barwniki i z pomocą prowadzącego dokonuje oceny ich czystości oraz przydatności aplikacyjnej, opisuje wyniki bez jakiejkolwiek ich interpretacji i dyskusji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stiepanow B.I., Podstawy chemii i technologii barwników organicznych, WNT, W-wa, 1980
- Warring D.R., Hallas G., The Chemistry and Application of Dyes, Plenum Press, Nowy Jork, 1990
- Gurses A., Acikkyildiz M., Gunes K., Gurses M.S., Dyes and Pigments, Springer Int. Pub., 2016, e-Book
Literatura dodatkowa
- Dyes and Pigments, Elsevier, Czasopismo