Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w technologii chemicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska w technologii chemicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu chemii nieorganicznej, analitycznej, organicznej, bezpieczeństwa pracy, technologii chemicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze ze strategią zrównoważonego rozwoju, problemami ochrony środowiska oraz rolą chemii i technologii chemicznej w zakresie zmniejszania obciążenia środowiskowego, a także koncepcjami projektowania i strategiami ochrony środowiska stosowanymi w procesach technologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Koncepcja zrównoważonego rozwoju na przykładzie Elektrownii Dolna Odra w Nowym Czarnowie. | 5 |
T-L-2 | Biologiczne oczyszczanie ścieków na przykładzie Oczyszczalni Ścieków "Pomorzany" w Szczecinie. | 5 |
T-L-3 | Zastosowanie surowców odnawialnych na przykładzie Elektrowni Szczecin. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje, pojęcia podstawowe (środowisko i jego funkcje, ochrona środowiska, zasady ochrony środowiska, ekologia, system, ekosystem) oraz rys historyczny i dokumenty regulujące prawo ochrony środowiska; globalne zagrożenia środowiskowe. | 2 |
T-W-2 | Zrównoważony rozwój - definicje podstawowe, rola chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska, w tym w krajowych i unijnych programach ramowych. | 2 |
T-W-3 | Ochrona środowiska w technologii chemicznej: podstawowe informacje, rozwój koncepcji technologicznej ochrony środowiska, metody zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń. | 2 |
T-W-4 | Zmiana paradygmatu w technologii chemicznej, „Czyste technologie” „technologie zrównoważone”. | 2 |
T-W-5 | Zielona chemia, zielona technologia, zielona inżynieria - definicje, zasady, sposoby realizacji i dostosowywania procesów technologicznych. | 2 |
T-W-6 | Koncepcja „Czystszej produkcji” - definicje, zasady, zapobieganie i gospodarka odpadami; koncepcje „Od kolebki do grobu” „Od kolebki do kolebki”. | 2 |
T-W-7 | Koncepcja „Gospodarki o obiegu zamkniętym”, Chemia 4.0, Przemysł 4.0. | 2 |
T-W-8 | Koncepcja” Symbiozy przemysłowej”. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 9 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z laboratoriów | 4 |
A-L-4 | Konsultacje z nauczycielem prowadzącym | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z nauczycielem prowadzącym | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 11 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny, informacyjny i prowadzony z dyskusją problemów i kontrowersji dotyczących omawianych zagadnień. |
M-2 | Wizyta studyjna w zakładach przemysłowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny po zakończeniu cyklu wykładów. Egzamin ustny w drugim terminie. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z laboratoriów po zakończeniu wyzyty studyjnej do zakładu przemysłowego. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności i zaangażowania podczas zajęć laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_C02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien omówić strategię zrównoważonego rozwoju, wymienić i omówić podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, wyjaśnić istotę zmiany paradygmatu w technologii chemicznej, wskazać koncepcje i strategie zmniejszania obciążenia środowiskowego procesów technologicznych i ich najważniejsze cechy. | TCH_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_C02_U01 Student posiada umiejętności analizowania procesów technologicznych pod kątem zmnieszania ich negatywnego oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym potrafi zastosować podstawowe strategie ochrony środowiska do tego celu. | TCH_2A_U05 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_C02_K01 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje | TCH_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_C02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien omówić strategię zrównoważonego rozwoju, wymienić i omówić podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, wyjaśnić istotę zmiany paradygmatu w technologii chemicznej, wskazać koncepcje i strategie zmniejszania obciążenia środowiskowego procesów technologicznych i ich najważniejsze cechy. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wskazuje podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, wyjaśnia istotę zrównoważonego rozwoju, a także wymienia podstawowe strategie i koncepcje ochrony środowiska stosowane w procesach technologicznych i ich najważniejsze cechy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | . |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_C02_U01 Student posiada umiejętności analizowania procesów technologicznych pod kątem zmnieszania ich negatywnego oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym potrafi zastosować podstawowe strategie ochrony środowiska do tego celu. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu postawowym potrafi formułować czynniki wpływające na oddziaływanie procesów technologicznych na środowisko przyrodnicze, a także wskazać rozwiązania, które zmniejszają lub eliminują negatywne skutki oddziaływania procesu na środowisko przyrodnicze. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_C02_K01 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym nabył kompetencje do oceny zagrożeń środowiska wynikających z realizacji procesów technologicznych, rozumie potrzebę stosowania właściwych aktów prawnych, ma świadomość konieczności ochrony środowiska w szerokim wymiarze i dla przyszłych pokoleń, rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się, szczególnie w przypadku dziedzin dynamicznie zmieniających się. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gary W. van Loon, Stephen J.Duffy, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 2007, pierwsze
- Alloway B.J., Ayres D.C., Chemiczne podstawy zanieczyszczenia środowiska, PWN, Warszawa, 1999, pierwsze
- Praca zbiorowa pod red. M.Żygadło, Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2001, pierwsze
- B. Burczyk, Zielona Chemia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
Literatura dodatkowa
- Migaszewski Z.M., Gałuszka A., Podstawy geochemii środowiska, WNT, Warszawa, 2007, pierwsze
- Wiąckowski S.K., Wiąckowska I., Globalne zagrożenia środowiska, WSP Kielce, Kielce, 1999, pierwsze
- Isidorow W., Jaroszyńska J., Chemiczne problemy ekologii, Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 1998, pierwsze
- Praca zbiorowa pod redakcją E.Szczepaniec-Cięciak i P.Kościelniaka, Chemia Srodowiska ćwiczenia i seminaria cz.1 i 2, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999, Pierwsze