Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych

Sylabus przedmiotu Polimery dla medycyny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polimery dla medycyny
Specjalność Technologia polimerów syntetycznych i biomateriałów
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sobolewski <psobolewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,60egzamin
laboratoriaL2 30 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii oraz matematyki. Zna podstawy chemii polimerów naturalnych i syntetycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawami dotyczącymi biomaterłów polimerowych, wraz z analizą wybranych przykładów ('case study')

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Enzymatyczna synteza poliestru I: Przygotowanie odczynników i aparatury3
T-L-2Enzymatyczna synteza poliestru II: Synteza3
T-L-3Enzymatyczna synteza poliestru III: Otrzymanie i oczyszczenie produktu4
T-L-4Modyfikacja powierzchni polimerów5
T-L-5Enkapsulacja białka w mikrokapsułkach poliestrowych I: Przygotowanie kapsułek3
T-L-6Enkapsulacja białka w mikrokapsułkach poliestrowych II: Wydajność oraz stopień załadowanie4
T-L-7Enkapsulacja białka w mikrokapsułkach poliestrowych III: Profil uwalniania3
T-L-8Otrzymanie hydrożeli metodą fotosieciowania5
30
wykłady
T-W-1Wstęp: biomateriały, biozgodność1
T-W-2Biozgodność4
T-W-3Powierzchnie oraz ich modyfikacja4
T-W-4Degradacja polimerów w kontekście medycznym2
T-W-5Systemy kontrolowanego uwalniania leków I: układy ograniczone przez dyfuzję3
T-W-6Systemy kontrolowanego uwalniania leków II: układy ograniczone przez degradację2
T-W-7Soczewki wewnątrzgałkowe I: Wstęp1
T-W-8Soczewki wewnątrzgałkowe II: Rozwój dziedziny2
T-W-9Soczewki wewnątrzgałkowe II: Współczesne strategie2
T-W-10Przykłady z zakresu kardiologii I: cewniki3
T-W-11Przykłady z zakresu kardiologii II: stenty2
T-W-12Przykłady z zakresu ortopedycznego I: łąkotki2
T-W-13Przykłady z zakresu ortopedycznego II: więzadła2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach30
30
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Egzamin2
A-W-3Praca własna (studiowanie literatury)15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu11
A-W-5Konsultacje2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne za pomocą prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania ustne w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z ćw. laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-08_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia związane z biomateriałami
TCH_2A_W01C-1T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1S-1, S-2
TCH_2A_D02-08_W02
Student objaśnia proces doboru polimeru do wybranych zastosowań biomedycznych.
TCH_2A_W04C-1T-W-7, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-8, T-W-13, T-W-10M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-08_U01
Student przeprowadza procesy syntezy polimeru oraz modyfikacji chemicznej pod kątem zastosowań w medycynie.
TCH_2A_U01C-1T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2S-3
TCH_2A_D02-08_U02
Student wykorzystuje wybrane techniki przetwórcze w celu otrzymania materiałów polimerowych o potencjalnych zastosowaniach w biomedycynie.
TCH_2A_U03C-1T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-7M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-08_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia związane z biomateriałami
2,0
3,0Student prawidłowo definjuje kilka najważniejszych pojęć związanych z biomateriałami polimerowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D02-08_W02
Student objaśnia proces doboru polimeru do wybranych zastosowań biomedycznych.
2,0
3,0Student prawidłowo proponuje kilka najważniejszych aspektów procesu doboru polimeru do wybranych zastosowań w medycynie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-08_U01
Student przeprowadza procesy syntezy polimeru oraz modyfikacji chemicznej pod kątem zastosowań w medycynie.
2,0
3,0Student w podstawy sposób przedstawia wykonane reakcje oraz wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D02-08_U02
Student wykorzystuje wybrane techniki przetwórcze w celu otrzymania materiałów polimerowych o potencjalnych zastosowaniach w biomedycynie.
2,0
3,0Student w podstawy sposób przedstawia otrzymane materiały oraz wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Błażewicz, Jan Marciniak (red.), Biomateriały, Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, Warszawa, 2016
  2. Buddy D. Ratner, Allan S. Hoffman, Frederick J. Schoen, Jack E. Lemons (eds), Biomaterials Science: An Introduction to Materials in Medicine, Academic Press (Elsevier), Waltham, MA, 2013, 3, https://www.sciencedirect.com/book/9780123746269/biomaterials-science

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Enzymatyczna synteza poliestru I: Przygotowanie odczynników i aparatury3
T-L-2Enzymatyczna synteza poliestru II: Synteza3
T-L-3Enzymatyczna synteza poliestru III: Otrzymanie i oczyszczenie produktu4
T-L-4Modyfikacja powierzchni polimerów5
T-L-5Enkapsulacja białka w mikrokapsułkach poliestrowych I: Przygotowanie kapsułek3
T-L-6Enkapsulacja białka w mikrokapsułkach poliestrowych II: Wydajność oraz stopień załadowanie4
T-L-7Enkapsulacja białka w mikrokapsułkach poliestrowych III: Profil uwalniania3
T-L-8Otrzymanie hydrożeli metodą fotosieciowania5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp: biomateriały, biozgodność1
T-W-2Biozgodność4
T-W-3Powierzchnie oraz ich modyfikacja4
T-W-4Degradacja polimerów w kontekście medycznym2
T-W-5Systemy kontrolowanego uwalniania leków I: układy ograniczone przez dyfuzję3
T-W-6Systemy kontrolowanego uwalniania leków II: układy ograniczone przez degradację2
T-W-7Soczewki wewnątrzgałkowe I: Wstęp1
T-W-8Soczewki wewnątrzgałkowe II: Rozwój dziedziny2
T-W-9Soczewki wewnątrzgałkowe II: Współczesne strategie2
T-W-10Przykłady z zakresu kardiologii I: cewniki3
T-W-11Przykłady z zakresu kardiologii II: stenty2
T-W-12Przykłady z zakresu ortopedycznego I: łąkotki2
T-W-13Przykłady z zakresu ortopedycznego II: więzadła2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Egzamin2
A-W-3Praca własna (studiowanie literatury)15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu11
A-W-5Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D02-08_W01Student definiuje podstawowe pojęcia związane z biomateriałami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01Absolwent posiada pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów chemicznych/biochemicznych oraz metod charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami dotyczącymi biomaterłów polimerowych, wraz z analizą wybranych przykładów ('case study')
Treści programoweT-W-5Systemy kontrolowanego uwalniania leków I: układy ograniczone przez dyfuzję
T-W-3Powierzchnie oraz ich modyfikacja
T-W-6Systemy kontrolowanego uwalniania leków II: układy ograniczone przez degradację
T-W-4Degradacja polimerów w kontekście medycznym
T-W-1Wstęp: biomateriały, biozgodność
T-W-2Biozgodność
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne za pomocą prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania ustne w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prawidłowo definjuje kilka najważniejszych pojęć związanych z biomateriałami polimerowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D02-08_W02Student objaśnia proces doboru polimeru do wybranych zastosowań biomedycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W04Absolwent posiada pogłębioną wiedzę o najnowszych technologiach chemicznych i materiałowych, zna aktualne trendy rozwoju technologii chemicznej i możliwości jej zastosowania w wybranych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami dotyczącymi biomaterłów polimerowych, wraz z analizą wybranych przykładów ('case study')
Treści programoweT-W-7Soczewki wewnątrzgałkowe I: Wstęp
T-W-11Przykłady z zakresu kardiologii II: stenty
T-W-9Soczewki wewnątrzgałkowe II: Współczesne strategie
T-W-12Przykłady z zakresu ortopedycznego I: łąkotki
T-W-8Soczewki wewnątrzgałkowe II: Rozwój dziedziny
T-W-13Przykłady z zakresu ortopedycznego II: więzadła
T-W-10Przykłady z zakresu kardiologii I: cewniki
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne za pomocą prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania ustne w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prawidłowo proponuje kilka najważniejszych aspektów procesu doboru polimeru do wybranych zastosowań w medycynie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D02-08_U01Student przeprowadza procesy syntezy polimeru oraz modyfikacji chemicznej pod kątem zastosowań w medycynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01Absolwent potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów chemicznych/biochemicznych oraz potrafi zastosować metody charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami dotyczącymi biomaterłów polimerowych, wraz z analizą wybranych przykładów ('case study')
Treści programoweT-L-4Modyfikacja powierzchni polimerów
T-L-3Enzymatyczna synteza poliestru III: Otrzymanie i oczyszczenie produktu
T-L-2Enzymatyczna synteza poliestru II: Synteza
T-L-1Enzymatyczna synteza poliestru I: Przygotowanie odczynników i aparatury
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z ćw. laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawy sposób przedstawia wykonane reakcje oraz wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D02-08_U02Student wykorzystuje wybrane techniki przetwórcze w celu otrzymania materiałów polimerowych o potencjalnych zastosowaniach w biomedycynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U03Absolwent potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę o najnowszych technologiach chemicznych i materiałowych, zna aktualne trendy rozwoju technologii chemicznej i potrafi wskazać możliwości jej zastosowania w wybranych obszarach nauki i techniki mając na uwadze poznane modele zarządzania jakością
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami dotyczącymi biomaterłów polimerowych, wraz z analizą wybranych przykładów ('case study')
Treści programoweT-L-6Enkapsulacja białka w mikrokapsułkach poliestrowych II: Wydajność oraz stopień załadowanie
T-L-5Enkapsulacja białka w mikrokapsułkach poliestrowych I: Przygotowanie kapsułek
T-L-8Otrzymanie hydrożeli metodą fotosieciowania
T-L-7Enkapsulacja białka w mikrokapsułkach poliestrowych III: Profil uwalniania
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z ćw. laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawy sposób przedstawia otrzymane materiały oraz wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0