Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia polimerów syntetycznych i biomateriałów

Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość w systemach zarządzania jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedsiębiorczość w systemach zarządzania jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność pracy z programem Excel oraz Statistica
W-2Podstawowa wiedza z metod statystycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istniejącycmi systemami zarządzania jakością
C-2Zapoznanie studentów z ekonomią zarządzania firmą
C-3Zapoznanie studentów z metodami poprawy i oceny jakości
C-4umiejętność wykorzystania metod statystycznych do oceny jakości procesu i zarządzania jakością

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykorzystanie metod statycznych do oceny i kształtowania jakości procesu2
T-A-2Obliczanie wskaźnika zdolności jakościowej procesu2
T-A-3Projektowanie kart kontrolnych produktu2
T-A-4Analiza kosztów jakości2
T-A-5Metoda Pareto-Lorenz’a w ocenie jakości2
T-A-6Szacowanie analizy ryzyka procesu2
T-A-7Zastosowanie diagramu Ishikawy do analizy niezgodności2
T-A-8Ocena jakości systemów pomiarowych1
15
wykłady
T-W-1Wstęp do zarządzania1
T-W-2Ekonomia jakości zarządzania1
T-W-3Rola przywództwa w zarządzaniu1
T-W-4Ewolucja systemów zarządzania jakością1
T-W-5Analiza ryzyka1
T-W-6Szczupłe Zarządzanie i Lean Management1
T-W-7Metody poprawy jakości i przedsiębiorcze zarządzanie1
T-W-8Koszty jakości1
T-W-9Zdolność jakościowa procesów1
T-W-10Karty kontrolne w sterowaniu jakością1
T-W-11Kontrola jakości1
T-W-12Reenginering jako metoda poprawy efektywności działania firm1
T-W-13Prawo przedsiębiorców2
T-W-14Podsumowanie wraz z zaliczeniem w postaci testu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie sprawozdania z wykonanych zadań7
A-A-3Konsultacje z prowadzącycm zajęcia3
A-A-4Praca samodzielna z analizą danych5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Zbieranie materiałów5
A-W-3Samodzielna praca z materiałem wykładowym5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-5Konsultacje z wykładowcą2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2objaśnienie
M-3nauczanie z użyciem komputera i programów Statistica oraz Excel

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_A05a_W01
Student wie w jaki sposób można efektywnie zarządzać fimą, zna systemy zarządzania jakością i ich możliwy wpływ na wyniki finansowe firmy
TCH_2A_W06C-3, C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-12, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-14, T-W-13, T-W-11, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_A05a_U01
Student wykorzystuje metody statystycznej oceny jakości procesów i produktów w zarządzaniu jakością
TCH_2A_U03C-4T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-8M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_A05a_W01
Student wie w jaki sposób można efektywnie zarządzać fimą, zna systemy zarządzania jakością i ich możliwy wpływ na wyniki finansowe firmy
2,0
3,0zaliczenie testu na koniec zajęć z wynikiem co najmniej 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_A05a_U01
Student wykorzystuje metody statystycznej oceny jakości procesów i produktów w zarządzaniu jakością
2,0
3,0Oddane sprawozdanie w terminie z poprawnie wykonanymi zadaniami w co najmniej 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Adam Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2008
  2. Blikle Andrzej Jacek, Doktryna Jakości, one press, Warszawa, 2021, 2
  3. Adam Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, PWN, Warszawa, 2021, 1
  4. Grażyna Paulina Wójcik, Zarządzanie jakością w aspekcie kosztowym, CeDeWu, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Wiśniewska Małgorzata Z, Grudowski Piotr, Kultura jakości, doskonałości i bezpieczeństwa w organizacji, CeDeWu
  2. Teresa Piecuch, Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, 2013, 2

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykorzystanie metod statycznych do oceny i kształtowania jakości procesu2
T-A-2Obliczanie wskaźnika zdolności jakościowej procesu2
T-A-3Projektowanie kart kontrolnych produktu2
T-A-4Analiza kosztów jakości2
T-A-5Metoda Pareto-Lorenz’a w ocenie jakości2
T-A-6Szacowanie analizy ryzyka procesu2
T-A-7Zastosowanie diagramu Ishikawy do analizy niezgodności2
T-A-8Ocena jakości systemów pomiarowych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do zarządzania1
T-W-2Ekonomia jakości zarządzania1
T-W-3Rola przywództwa w zarządzaniu1
T-W-4Ewolucja systemów zarządzania jakością1
T-W-5Analiza ryzyka1
T-W-6Szczupłe Zarządzanie i Lean Management1
T-W-7Metody poprawy jakości i przedsiębiorcze zarządzanie1
T-W-8Koszty jakości1
T-W-9Zdolność jakościowa procesów1
T-W-10Karty kontrolne w sterowaniu jakością1
T-W-11Kontrola jakości1
T-W-12Reenginering jako metoda poprawy efektywności działania firm1
T-W-13Prawo przedsiębiorców2
T-W-14Podsumowanie wraz z zaliczeniem w postaci testu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie sprawozdania z wykonanych zadań7
A-A-3Konsultacje z prowadzącycm zajęcia3
A-A-4Praca samodzielna z analizą danych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Zbieranie materiałów5
A-W-3Samodzielna praca z materiałem wykładowym5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-5Konsultacje z wykładowcą2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A05a_W01Student wie w jaki sposób można efektywnie zarządzać fimą, zna systemy zarządzania jakością i ich możliwy wpływ na wyniki finansowe firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W06Absolwent posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą przedsiębiorczości, zarządzania, w tym zarządzania jakością
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami poprawy i oceny jakości
C-1Zapoznanie studentów z istniejącycmi systemami zarządzania jakością
C-2Zapoznanie studentów z ekonomią zarządzania firmą
Treści programoweT-W-4Ewolucja systemów zarządzania jakością
T-W-2Ekonomia jakości zarządzania
T-W-12Reenginering jako metoda poprawy efektywności działania firm
T-W-3Rola przywództwa w zarządzaniu
T-W-1Wstęp do zarządzania
T-W-7Metody poprawy jakości i przedsiębiorcze zarządzanie
T-W-5Analiza ryzyka
T-W-8Koszty jakości
T-W-6Szczupłe Zarządzanie i Lean Management
T-W-14Podsumowanie wraz z zaliczeniem w postaci testu
T-W-13Prawo przedsiębiorców
T-W-11Kontrola jakości
T-W-9Zdolność jakościowa procesów
T-W-10Karty kontrolne w sterowaniu jakością
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu na koniec zajęć z wynikiem co najmniej 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A05a_U01Student wykorzystuje metody statystycznej oceny jakości procesów i produktów w zarządzaniu jakością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U03Absolwent potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę o najnowszych technologiach chemicznych i materiałowych, zna aktualne trendy rozwoju technologii chemicznej i potrafi wskazać możliwości jej zastosowania w wybranych obszarach nauki i techniki mając na uwadze poznane modele zarządzania jakością
Cel przedmiotuC-4umiejętność wykorzystania metod statystycznych do oceny jakości procesu i zarządzania jakością
Treści programoweT-A-6Szacowanie analizy ryzyka procesu
T-A-7Zastosowanie diagramu Ishikawy do analizy niezgodności
T-A-3Projektowanie kart kontrolnych produktu
T-A-1Wykorzystanie metod statycznych do oceny i kształtowania jakości procesu
T-A-4Analiza kosztów jakości
T-A-5Metoda Pareto-Lorenz’a w ocenie jakości
T-A-2Obliczanie wskaźnika zdolności jakościowej procesu
T-A-8Ocena jakości systemów pomiarowych
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3nauczanie z użyciem komputera i programów Statistica oraz Excel
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Oddane sprawozdanie w terminie z poprawnie wykonanymi zadaniami w co najmniej 60%
3,5
4,0
4,5
5,0