Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia polimerów syntetycznych i biomateriałów

Sylabus przedmiotu Polimery reaktywne i specjalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polimery reaktywne i specjalne
Specjalność Technologia polimerów syntetycznych i biomateriałów
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,50,60zaliczenie
laboratoriaL2 30 1,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza i umiejetności z zakresu chemii i technologii polimerów i tworzyw sztucznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studenta z aktualnym stanem wiedzy w zakresie reaktywnych oraz specjalnych polimerów i tworzyw sztucznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badania wpływu dodatków na termostabilność i wytrzymałość cieplną polimerów .5
T-L-2Badania wpływy dodatków na palność polimerów.5
T-L-3Badania krzemoorganicznych promotorów adhezji .5
T-L-4Ocena właściwości specjalnych żywic epoksydowych i poliestrowych.5
T-L-5Wytwarzanie i ocena właściwości polianiliny.5
T-L-6Badanie efektywności hybrydowych flokulantów polimerowych5
30
wykłady
T-W-1Specjalne żywice epoksydowe i poliestrowe. Żywice cykloalifatyczne i alifatyczne, epoksydowane oleje roślinne, epoksyestry i poliepoksyakrylany, żywice winyloestrowe. Polimoczniki. Żywice fotoreaktywne.10
T-W-2Modyfikatory i polimery krzemoorganiczne. Oleje silikonowe, Polimery termostabilne i termowytrzymałe. Uniepalnianie tworzyw sztucznych. Polimery samogasnące10
T-W-3Polimery prądoprzewodzące.2
T-W-4Polimerowe materiały budowlane. Specjalne materiały piankowe.4
T-W-5Polimery w ochronie środowiska. Flokulanty i absorbenty zanieczyszczeń. Zaliczenie przedmiotu.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z zajęć5
A-L-4Konsultacje5
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu10
A-W-3Konsultacje5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-09_W01
Student wymienia oraz zna metody wytwarzania i właściwości polimerów reaktywnych i specjalnych
TCH_2A_W01, TCH_2A_W04C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-09_U01
Student potrafi wytworzyć, przetworzyć i scharakteryzować określone polimery reaktywne i specjalne
TCH_2A_U01, TCH_2A_U03C-1T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-09_W01
Student wymienia oraz zna metody wytwarzania i właściwości polimerów reaktywnych i specjalnych
2,0
3,0Student potrafi wymienić i opisać właściwości co najmniej jednego materiału polimerowego z każdej z grup: polimery reaktywne, prądoprzewodzące, uniepalnione, piankowe, polimery stosowane w budownictwie, flokulanty
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-09_U01
Student potrafi wytworzyć, przetworzyć i scharakteryzować określone polimery reaktywne i specjalne
2,0
3,0Student potrafi wytworzyć lub scharakteryzować pod kątem jednej właściwości co najmniej jeden materiał polimerowy z każdej z grup: polimery termostabilne, uniepalnione, prądoprzewodzące, reaktywne, flokulanty
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z. Floriańczyk, S. Penczek, Chemia polimerów (T1, T2, T3), OWPW, Warszawa, 1997
  2. D. Żuchowska, Polimery konstrukcyjne, WNT, Warszawa, 2000
  3. J.Pielichowski, Technologia tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2003
  4. W. Szlezyngier, Tworzywa sztuczne, WO FOSZE, Rzeszów, 2012
  5. W. Przygocki, A. Włochowicz, Fizyka polimerów, PWN, Warszawa, 2001
  6. T. Broniewski i inni, Metody badań i ocena właściwości tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2000
  7. G. Janowska, W. Przygocki, A. Włochowicz, Palność polimerów i materiałów polimerowych, WNT, Warszawa, 2007
  8. W. Królikowski, Polimerowe kompozyty konstrukcyjne, PWN, Warszawa, 2012
  9. P. Czub, Chemia i technologia żywic epoksydowych, PWN, Warszawa, 2002
  10. Z. Kłosowska-Wołkowicz, Nienasycone żywice poliestrowe, WNT, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. T. Spychaj, S. Spychaj, Farby i kleje wodorozcieńczalne, WNT, Warszawa, 1995
  2. 2011, publikacje w czasopismach specjalistycznych

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania wpływu dodatków na termostabilność i wytrzymałość cieplną polimerów .5
T-L-2Badania wpływy dodatków na palność polimerów.5
T-L-3Badania krzemoorganicznych promotorów adhezji .5
T-L-4Ocena właściwości specjalnych żywic epoksydowych i poliestrowych.5
T-L-5Wytwarzanie i ocena właściwości polianiliny.5
T-L-6Badanie efektywności hybrydowych flokulantów polimerowych5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Specjalne żywice epoksydowe i poliestrowe. Żywice cykloalifatyczne i alifatyczne, epoksydowane oleje roślinne, epoksyestry i poliepoksyakrylany, żywice winyloestrowe. Polimoczniki. Żywice fotoreaktywne.10
T-W-2Modyfikatory i polimery krzemoorganiczne. Oleje silikonowe, Polimery termostabilne i termowytrzymałe. Uniepalnianie tworzyw sztucznych. Polimery samogasnące10
T-W-3Polimery prądoprzewodzące.2
T-W-4Polimerowe materiały budowlane. Specjalne materiały piankowe.4
T-W-5Polimery w ochronie środowiska. Flokulanty i absorbenty zanieczyszczeń. Zaliczenie przedmiotu.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z zajęć5
A-L-4Konsultacje5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu10
A-W-3Konsultacje5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D02-09_W01Student wymienia oraz zna metody wytwarzania i właściwości polimerów reaktywnych i specjalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01Absolwent posiada pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów chemicznych/biochemicznych oraz metod charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
TCH_2A_W04Absolwent posiada pogłębioną wiedzę o najnowszych technologiach chemicznych i materiałowych, zna aktualne trendy rozwoju technologii chemicznej i możliwości jej zastosowania w wybranych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z aktualnym stanem wiedzy w zakresie reaktywnych oraz specjalnych polimerów i tworzyw sztucznych
Treści programoweT-W-4Polimerowe materiały budowlane. Specjalne materiały piankowe.
T-W-5Polimery w ochronie środowiska. Flokulanty i absorbenty zanieczyszczeń. Zaliczenie przedmiotu.
T-W-2Modyfikatory i polimery krzemoorganiczne. Oleje silikonowe, Polimery termostabilne i termowytrzymałe. Uniepalnianie tworzyw sztucznych. Polimery samogasnące
T-W-1Specjalne żywice epoksydowe i poliestrowe. Żywice cykloalifatyczne i alifatyczne, epoksydowane oleje roślinne, epoksyestry i poliepoksyakrylany, żywice winyloestrowe. Polimoczniki. Żywice fotoreaktywne.
T-W-3Polimery prądoprzewodzące.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i opisać właściwości co najmniej jednego materiału polimerowego z każdej z grup: polimery reaktywne, prądoprzewodzące, uniepalnione, piankowe, polimery stosowane w budownictwie, flokulanty
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D02-09_U01Student potrafi wytworzyć, przetworzyć i scharakteryzować określone polimery reaktywne i specjalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01Absolwent potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów chemicznych/biochemicznych oraz potrafi zastosować metody charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
TCH_2A_U03Absolwent potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę o najnowszych technologiach chemicznych i materiałowych, zna aktualne trendy rozwoju technologii chemicznej i potrafi wskazać możliwości jej zastosowania w wybranych obszarach nauki i techniki mając na uwadze poznane modele zarządzania jakością
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z aktualnym stanem wiedzy w zakresie reaktywnych oraz specjalnych polimerów i tworzyw sztucznych
Treści programoweT-L-3Badania krzemoorganicznych promotorów adhezji .
T-L-5Wytwarzanie i ocena właściwości polianiliny.
T-L-2Badania wpływy dodatków na palność polimerów.
T-L-4Ocena właściwości specjalnych żywic epoksydowych i poliestrowych.
T-L-6Badanie efektywności hybrydowych flokulantów polimerowych
T-L-1Badania wpływu dodatków na termostabilność i wytrzymałość cieplną polimerów .
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wytworzyć lub scharakteryzować pod kątem jednej właściwości co najmniej jeden materiał polimerowy z każdej z grup: polimery termostabilne, uniepalnione, prądoprzewodzące, reaktywne, flokulanty
3,5
4,0
4,5
5,0