Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia polimerów syntetycznych i biomateriałów
Sylabus przedmiotu Właściwości i badanie polimerów i biomateriałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Właściwości i badanie polimerów i biomateriałów | ||
Specjalność | Technologia polimerów syntetycznych i biomateriałów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z zakresu chemii polimerów, fizyki i podstaw technologii polimerów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności opisywania właściwości fizyko-chemicznych polimerów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie polimerów metodą DSC i MDSC | 3 |
T-L-2 | Wyznaczanie modułu sprężystości i tangensa kata stratności tworzyw metodą DMTA | 3 |
T-L-3 | Wyznaczanie temperatur rozkładu polimerów metodą TG | 3 |
T-L-4 | Ocena stopnia modyfikacji polisacharydu metodą FTIR | 3 |
T-L-5 | Badanie właściwości sorpcyjnych materiałów polimerowych | 3 |
T-L-6 | Przygotowanie próbek do badań wybranymi metodami przetwórstwa | 3 |
T-L-7 | Charakterystyka powierzchni oraz badanie zwilżalności otrzymanych próbek polimerowych | 3 |
T-L-8 | Oznaczanie frakcji żelowej metodą ekstrakcyjną | 3 |
T-L-9 | Określanie transparentności folii polimerowych metodą spektrofotometrii UV-VIS | 3 |
T-L-10 | Wyznaczanie wielkości cząstek polimerowych metodą dynamicznego rozpraszania światła | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki wykładów - podział metod w zależności od rodzaju analizowanych właściwości (makroskopowe, mikroskopowe, struktura molekularna) | 2 |
T-W-2 | Spektroskopia optyczna w zakresie podczerwieni i spektroskopia Ramana - podstawy teoretyczne, techniki pomiarowe, zastosowanie | 3 |
T-W-3 | Spektroskopia optyczna UV-VIS - technika pomiaru, przykłady zastosowań | 3 |
T-W-4 | Magnetyczny rezonans jądrowy - zjawisko magnetycznego rezonansu jądrowego, spektrometr NMR, przykłady | 3 |
T-W-5 | Dynamiczne rozpraszanie światła- podstawy techniki, zastosowanie w badaniach biopolimerów i biomateriałów; oznaczanie potencjału Zeta | 2 |
T-W-6 | Właściwości na granicy faz (kąt zwilżalności, napięcie powierzchniowe, sorpcja wody) | 2 |
T-W-7 | Mikroskopia optyczna: warianty, budowa i zastosowanie Mikroskopia sił atomowych AFM – zastosowanie | 3 |
T-W-8 | Mikroskopia elektronowa: SEM i TEM, rodzaje (m.in. CTEM, STEM, HRTEM), budowa, zastosowanie, preparatyka | 4 |
T-W-9 | Analiza termiczna polimerów i tworzyw: metody badań, zmiany właściwości termicznych, analiza i zastosowanie | 4 |
T-W-10 | Refrakcja molowa i właściwości optyczne polimerów; przezroczystość, współczynnik załamania światła, polaryzacja światła. Wpływ dodatków (napełniaczy, modyfikatorów, pigmentów) na właściwości optyczne materiałów polimerowych | 2 |
T-W-11 | Materiały polimerowe biodegradowalne i mechanizmy biodegradacji | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 24 |
A-W-3 | egzamin pisemny | 2 |
A-W-4 | konsultacje z prowadzącym | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
S-2 | Ocena formująca: sprawozdanie |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-10_W01 Student potrafi opisać oraz wytłumaczyć zależności pomiędzy budową polimerów a ich właściwościami. Posiada pogłębioną wiedzę dot. właciwości materiałów polimerowych. | TCH_2A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-11 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-10_U01 Student potrafi interpretować i opisywać właściwości fizykochemiczne polimerów w zależności od ich budowy chemicznej i molekularnej. Student potrafi uzupełnić informacje uzyskane na zajęciach. | TCH_2A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-9, T-L-10, T-L-8 | M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-10_W01 Student potrafi opisać oraz wytłumaczyć zależności pomiędzy budową polimerów a ich właściwościami. Posiada pogłębioną wiedzę dot. właciwości materiałów polimerowych. | 2,0 | |
3,0 | osiągięcie wyniku 55% na egzaminie pisemnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-10_U01 Student potrafi interpretować i opisywać właściwości fizykochemiczne polimerów w zależności od ich budowy chemicznej i molekularnej. Student potrafi uzupełnić informacje uzyskane na zajęciach. | 2,0 | |
3,0 | przygotowanie wszystkich sprawozdań oraz osiągnięcie wyniku 55% na zaliczeniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- H. Galina, Fizykochemia polimerów, Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, 1998
- Rabek J.F., Współczesna wiedza o polimerach, PWN, 2009
- Broniewski T. i inni, Metody badań i ocena własności tworzyw sztucznych, WNT, 1970
Literatura dodatkowa
- David D.J., Misra A., Handbook and software for polymer calculations and materials properties Relating materials properties to structure, Technomic Publishing Co., 1999
- publikacje tematyczne w czasopismach z zakresu materiałów polimerowych