Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Laboratorium technologiczne w powiększonej skali:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Laboratorium technologiczne w powiększonej skali | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl>, Iwona Pełech <Iwona.Pelech@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Marta Piątek-Hnat <marp@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>, Marek Żwir <Marek.Zwir@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość procesów przemysłowych w przemyśle chemicznym i pokrewnych |
W-2 | Bezpieczeństwo produkcji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z operacjami i procesami jednostkowymi z zakresu biotechnologii i technologii chemicznej wchodzącymi w skład procesów realizowanych w powiększonej skali |
C-2 | Przekazanie umiejętności kształtowania nowego procesu technologicznego w zakresie budowy stanowiska badawczego, doboru metod kontroli procesu i produktów w skali laboratoryjnej i powiększonej |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności przekazywania swojej wiedzy innym w zakresie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych oraz ich oddziaływania na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Poszerzenie wiedzy o procesach biotechnologicznych i z obszaru technologii chemicznej realizowanych w skali laboratoryjnej i powiększonej | 40 |
T-L-2 | Poszerzenie wiedzy o oddziaływaniu na środowisko procesów związanych z technologą chemiczną realizowanych w skali przemysłowej | 40 |
80 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 80 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć, opracowanie w formie sprawozdania i zaliczenie | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia w skali wielkolaboratoryjnej |
M-2 | Ćwiczenia produkcyjne na terenie zakładów przemysłowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i produkcyjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena samodzielności i aktywności |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_C05_U01 student wykorzystuje pogłębioną wiedzę w zakresie procesów i technologii chemicznych oraz biortechnologii do realizacji procesów chemicznych lub biochemicznych, charakteryzuje surowce i produkty | TCH_2A_U01 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
TCH_2A_C05_U02 student opracowuje statystycznie otrzymane wyniki z procesów technologicznych i badań eksperymentalnych, tworzy modele na potrzeby planowania, projektowania i optymalizacji procesów jednostkowych | TCH_2A_U02 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_C05_K01 Student ocenia jakość i wydajność procesów jednostkowych oraz stosowanych technologii przemysłowych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko naturalne; wykorzystuje swoją wiedzę do szukania lepszych i nowoczesnych rozwiązań technologicznych z uwzględnieniem BAT (Best Availabe Techniques) | TCH_2A_K01 | — | — | C-3 | T-L-2, T-L-1 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_C05_U01 student wykorzystuje pogłębioną wiedzę w zakresie procesów i technologii chemicznych oraz biortechnologii do realizacji procesów chemicznych lub biochemicznych, charakteryzuje surowce i produkty | 2,0 | |
3,0 | wykonanie poprawnie sprawozdania oraz ustne zaliczenie - znajomość procesów jednostkowych i technologii w zakresie co najmniej 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_C05_U02 student opracowuje statystycznie otrzymane wyniki z procesów technologicznych i badań eksperymentalnych, tworzy modele na potrzeby planowania, projektowania i optymalizacji procesów jednostkowych | 2,0 | |
3,0 | oddanie poprawnie wykonanego sprawozdania oraz zaliczenie ustne ze znajomości oceny i projektowania procesów technologicznych z wynikiem co najmniej 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_C05_K01 Student ocenia jakość i wydajność procesów jednostkowych oraz stosowanych technologii przemysłowych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko naturalne; wykorzystuje swoją wiedzę do szukania lepszych i nowoczesnych rozwiązań technologicznych z uwzględnieniem BAT (Best Availabe Techniques) | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie ustne ze znajomości nowych rozwiązań technologicznych z wynikiem co najmniej 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Szarawara, J. Piotrowski, Podstawy teoretyczne technologii chemicznej, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
- R. Koch, A. Noworyta, Procesy mechaniczne w inzynierii chemicznej, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1998
- R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawajder, Technologia chemiczna organiczna, Wydawnictwo Akademii-Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992
- K. Schmidt-Szałowski i inni, Podstawy technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2004
- H. Saechtling, Tworzywa sztuczne - poradnik, WNT, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- E. Grzywa, J. Molenda, Technmologia podstawowych syntez organicznych, t 1, WNT, Warszawa, 2000
- E. Grzywa, J. Molenda, Technologia podstawowych syntes organicznych, Syntezy, t 2, WNT, Warszawa, 1996
- W. Królikowski, Polimerowe kompozyty konstrukcyjne, WN PWN, Warszawa, 2010