Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Procesy i operacje jednostkowe w technologii substancji leczniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy i operacje jednostkowe w technologii substancji leczniczych
Specjalność Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,60zaliczenie
seminariaS1 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z chemii organicznej
W-2podstawowe wiadomości z preparatyki organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1studenci poznają ścieżkę prowadzącą do opracowania nowego środka leczniczego, począwszy od etapu projektowania substancji czynnej, aż do fazy procesów technologicznych zmierzających do przemysłowej produkcji związku
C-2ugruntowanie wiedzy i umiejętnoci studenta z zakresu metod analitycznych stosowanych w technologii otrzymywania substancji leczniczych
C-3studenci zapoznają się z technologią otrzymywania wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie i substancji pomocniczych w skali laboratoryjnej w oparciu o procesy syntezy chemicznej i biotechnologicznej
C-4studenci zapoznają się z jednostkowymi operacjami fizycznymi i chemicznymi w skali laboratoryjnej prowadzącymi do otrzymania substancji aktywnych farmaceutycznie oraz substancji pomocniczych stosowanych w przemyśle farmaceutycznym
C-5studenci zapoznają się z metodami poszukiwania i projektowania nowych środków leczniczych wraz procesami technologicznymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Synteza paracetamolu5
T-L-2Synteza kwasu barbiturowego5
T-L-3Synteza fenytoiny5
T-L-4Synteza lidokainy5
T-L-5Wykonanie badań i analiza wyników potwierdzających tożsamość uzyskanych związków5
T-L-6Reakcje charakterystyczne wybranych grup API. Ocena czystości otrzymanych API5
30
seminaria
T-S-1Podstawy teoretyczne i praktyczne dotyczące procesów i operacji wykorzystywanych w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie (API).5
T-S-2Parametry wpływające na szybkość, kinetykę i wydajność reakcji katalitycznych, a także wpływających na optymalizację reakcji syntezy organicznej.5
T-S-3Poszukiwania i tworzenie planów syntezy wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie, z wykorzystaniem nowoczesnych baz danych w zakresie współczesnej technologii organicznej.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2opracowanie sprawozdania z laboratoriów15
A-L-3przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych13
A-L-4Konsultacje2
60
seminaria
A-S-1uczestnictwo w zajęciach15
A-S-2przygotowanie się do seminariów8
A-S-3przygotowanie prezentacji na wybrany temat5
A-S-4Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
M-3Metody problemowe - metody aktywizujące - seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji i aktywność na seminarium
S-2Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (forma ustna)
S-3Ocena formująca: obserwacja i ocena wykonania ćwiczenia laboratoryjnego
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z zajęć praktycznych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-04_W01
Student wymienia procesy i operacje jednostkowe wykorzystywane w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych; wskazuje niezbędne surowce oraz dobiera aparaturę i urządzenia do otrzymania substancji aktywnych; identyfikuje otrzymane substancje
TCH_2A_W01C-1, C-2T-L-1, T-S-3, T-L-5, T-S-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-3M-1, M-3S-1, S-2, S-4
TCH_2A_D03-04_W02
student wymienia parametry wpływające na szybkość, kinetykę i wydajność reakcji katalitycznych
TCH_2A_W03C-5T-S-2M-3, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-04_U01
Student umie dobierać odpowiednie procesy i operacje jednostkowe oraz niezbędne surowce i aparaturę w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych; potrafi interpretować wyniki analiz w celu potwierdzenia tożsamości otrzymanych substancji
TCH_2A_U01C-4, C-3T-L-1, T-L-5, T-S-2, T-L-4, T-L-2M-2, M-3, M-1S-2, S-4, S-3, S-1
TCH_2A_D03-04_U02
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z literatury do analizy i oceny rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie produkcji leków
TCH_2A_U06C-5T-S-3M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-04_K01
dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; korzystania z obiektywnych źródeł informacji
TCH_2A_K01C-5T-S-3M-3S-1
TCH_2A_D03-04_K02
student nabędzie świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów dotyczących procesów i operacji wykorzystywanych w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie (API);
TCH_2A_K02C-5T-S-3, T-S-1M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-04_W01
Student wymienia procesy i operacje jednostkowe wykorzystywane w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych; wskazuje niezbędne surowce oraz dobiera aparaturę i urządzenia do otrzymania substancji aktywnych; identyfikuje otrzymane substancje
2,0
3,0potrafi wymienić i opisać najczęściej stosowane procesy i operacje jednostkowe wykorzystywane w celu otrzymania związków aktywnych; wskazuje niektóre niezbędne surowce oraz dobiera podstawową aparaturę do ich otrzymania; zna najważniejsze metody identyfikacji związków i podstawowe zasady ich działania; potrafi zidentyfikować proste substancje lecznicze;
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D03-04_W02
student wymienia parametry wpływające na szybkość, kinetykę i wydajność reakcji katalitycznych
2,0
3,0potrafi wymienić najważniejsze parametry wpływajace na szybkość, kinetykę i wydajność reakcji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-04_U01
Student umie dobierać odpowiednie procesy i operacje jednostkowe oraz niezbędne surowce i aparaturę w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych; potrafi interpretować wyniki analiz w celu potwierdzenia tożsamości otrzymanych substancji
2,0
3,0potrafi dobierać podstawowe procesy i operacje jednostkowe oraz określa niezbędne surowce i aparaturę dla syntezy prostych substancji aktywnych; potrafi zaprezentować wyniki badań identyfikacyjnych bez umiejętności efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D03-04_U02
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z literatury do analizy i oceny rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie produkcji leków
2,0
3,0posiada podstawowe umiejętności korzystania z literatury fachowej, podręcznikowej i źródłowej, polsko- i obcojęzycznej, testowych i elektronicznych baz danych,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-04_K01
dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; korzystania z obiektywnych źródeł informacji
2,0
3,0korzysta z wiarygodnych źródeł literaturowych podczas opracowywania problemu;
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D03-04_K02
student nabędzie świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów dotyczących procesów i operacji wykorzystywanych w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie (API);
2,0
3,0Student zna zasady poprawnego wykorzystania narzędzi badawczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Maciej Pawłowski, Chemia leków, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa, 2020, 1
  2. Richard Silverman, Chemia organiczna w projektowaniu leków, WNT, Warszawa, 2004, 1
  3. Gawroński Jacek, Gawrońska Krystyna, Kacprzak Karol, Kwit Marcin, Współczesna synteza organiczna. Wybór eksperymentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, 1

Literatura dodatkowa

  1. Henryk Marona (red.), Syntezy środków leczniczych, WUJ, Kraków, 2006
  2. Peter J. Harrington, Pharmaceutical Process Chemistry for Synthesis: Rethinking the Routes to Scale-Up, WILEY, 2011
  3. Fulvio Gualtier, New trends in synthetic medicinal chemistry, WILEY-VCH Verlag GmbH, 2000
  4. Farmakopee Polskie
  5. Graham L. Patrick, Chemia medyczna, Wydawnictwo PWN, 2019
  6. Dieter Steinhilber, Manfred Schubert-Zsilavecz, Chemia Medyczna, MedPharm, Wrocław, 2012, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Synteza paracetamolu5
T-L-2Synteza kwasu barbiturowego5
T-L-3Synteza fenytoiny5
T-L-4Synteza lidokainy5
T-L-5Wykonanie badań i analiza wyników potwierdzających tożsamość uzyskanych związków5
T-L-6Reakcje charakterystyczne wybranych grup API. Ocena czystości otrzymanych API5
30

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Podstawy teoretyczne i praktyczne dotyczące procesów i operacji wykorzystywanych w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie (API).5
T-S-2Parametry wpływające na szybkość, kinetykę i wydajność reakcji katalitycznych, a także wpływających na optymalizację reakcji syntezy organicznej.5
T-S-3Poszukiwania i tworzenie planów syntezy wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie, z wykorzystaniem nowoczesnych baz danych w zakresie współczesnej technologii organicznej.5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2opracowanie sprawozdania z laboratoriów15
A-L-3przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych13
A-L-4Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1uczestnictwo w zajęciach15
A-S-2przygotowanie się do seminariów8
A-S-3przygotowanie prezentacji na wybrany temat5
A-S-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-04_W01Student wymienia procesy i operacje jednostkowe wykorzystywane w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych; wskazuje niezbędne surowce oraz dobiera aparaturę i urządzenia do otrzymania substancji aktywnych; identyfikuje otrzymane substancje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01Absolwent posiada pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów chemicznych/biochemicznych oraz metod charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
Cel przedmiotuC-1studenci poznają ścieżkę prowadzącą do opracowania nowego środka leczniczego, począwszy od etapu projektowania substancji czynnej, aż do fazy procesów technologicznych zmierzających do przemysłowej produkcji związku
C-2ugruntowanie wiedzy i umiejętnoci studenta z zakresu metod analitycznych stosowanych w technologii otrzymywania substancji leczniczych
Treści programoweT-L-1Synteza paracetamolu
T-S-3Poszukiwania i tworzenie planów syntezy wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie, z wykorzystaniem nowoczesnych baz danych w zakresie współczesnej technologii organicznej.
T-L-5Wykonanie badań i analiza wyników potwierdzających tożsamość uzyskanych związków
T-S-1Podstawy teoretyczne i praktyczne dotyczące procesów i operacji wykorzystywanych w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie (API).
T-L-2Synteza kwasu barbiturowego
T-L-4Synteza lidokainy
T-L-6Reakcje charakterystyczne wybranych grup API. Ocena czystości otrzymanych API
T-L-3Synteza fenytoiny
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody problemowe - metody aktywizujące - seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji i aktywność na seminarium
S-2Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (forma ustna)
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z zajęć praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienić i opisać najczęściej stosowane procesy i operacje jednostkowe wykorzystywane w celu otrzymania związków aktywnych; wskazuje niektóre niezbędne surowce oraz dobiera podstawową aparaturę do ich otrzymania; zna najważniejsze metody identyfikacji związków i podstawowe zasady ich działania; potrafi zidentyfikować proste substancje lecznicze;
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-04_W02student wymienia parametry wpływające na szybkość, kinetykę i wydajność reakcji katalitycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W03Absolwent posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą zagadnienia dotyczące kinetyki, termodynamiki, zjawisk powierzchniowych i katalizy procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-5studenci zapoznają się z metodami poszukiwania i projektowania nowych środków leczniczych wraz procesami technologicznymi
Treści programoweT-S-2Parametry wpływające na szybkość, kinetykę i wydajność reakcji katalitycznych, a także wpływających na optymalizację reakcji syntezy organicznej.
Metody nauczaniaM-3Metody problemowe - metody aktywizujące - seminarium
M-2Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obserwacja i ocena wykonania ćwiczenia laboratoryjnego
S-2Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (forma ustna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienić najważniejsze parametry wpływajace na szybkość, kinetykę i wydajność reakcji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-04_U01Student umie dobierać odpowiednie procesy i operacje jednostkowe oraz niezbędne surowce i aparaturę w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych; potrafi interpretować wyniki analiz w celu potwierdzenia tożsamości otrzymanych substancji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01Absolwent potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów chemicznych/biochemicznych oraz potrafi zastosować metody charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
Cel przedmiotuC-4studenci zapoznają się z jednostkowymi operacjami fizycznymi i chemicznymi w skali laboratoryjnej prowadzącymi do otrzymania substancji aktywnych farmaceutycznie oraz substancji pomocniczych stosowanych w przemyśle farmaceutycznym
C-3studenci zapoznają się z technologią otrzymywania wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie i substancji pomocniczych w skali laboratoryjnej w oparciu o procesy syntezy chemicznej i biotechnologicznej
Treści programoweT-L-1Synteza paracetamolu
T-L-5Wykonanie badań i analiza wyników potwierdzających tożsamość uzyskanych związków
T-S-2Parametry wpływające na szybkość, kinetykę i wydajność reakcji katalitycznych, a także wpływających na optymalizację reakcji syntezy organicznej.
T-L-4Synteza lidokainy
T-L-2Synteza kwasu barbiturowego
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
M-3Metody problemowe - metody aktywizujące - seminarium
M-1Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (forma ustna)
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z zajęć praktycznych
S-3Ocena formująca: obserwacja i ocena wykonania ćwiczenia laboratoryjnego
S-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji i aktywność na seminarium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi dobierać podstawowe procesy i operacje jednostkowe oraz określa niezbędne surowce i aparaturę dla syntezy prostych substancji aktywnych; potrafi zaprezentować wyniki badań identyfikacyjnych bez umiejętności efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-04_U02potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z literatury do analizy i oceny rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie produkcji leków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U06Absolwent w oparciu o właściwe źródła literaturowe potrafi rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w obszarze wybranych zagadnień technologii chemicznej
Cel przedmiotuC-5studenci zapoznają się z metodami poszukiwania i projektowania nowych środków leczniczych wraz procesami technologicznymi
Treści programoweT-S-3Poszukiwania i tworzenie planów syntezy wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie, z wykorzystaniem nowoczesnych baz danych w zakresie współczesnej technologii organicznej.
Metody nauczaniaM-3Metody problemowe - metody aktywizujące - seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji i aktywność na seminarium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada podstawowe umiejętności korzystania z literatury fachowej, podręcznikowej i źródłowej, polsko- i obcojęzycznej, testowych i elektronicznych baz danych,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-04_K01dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; korzystania z obiektywnych źródeł informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz do stałego poszerzania wiedzy, w tym do samodzielnego jej uzupełniania.
Cel przedmiotuC-5studenci zapoznają się z metodami poszukiwania i projektowania nowych środków leczniczych wraz procesami technologicznymi
Treści programoweT-S-3Poszukiwania i tworzenie planów syntezy wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie, z wykorzystaniem nowoczesnych baz danych w zakresie współczesnej technologii organicznej.
Metody nauczaniaM-3Metody problemowe - metody aktywizujące - seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji i aktywność na seminarium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0korzysta z wiarygodnych źródeł literaturowych podczas opracowywania problemu;
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-04_K02student nabędzie świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów dotyczących procesów i operacji wykorzystywanych w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie (API);
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02Absolwent ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz jest gotowy do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Cel przedmiotuC-5studenci zapoznają się z metodami poszukiwania i projektowania nowych środków leczniczych wraz procesami technologicznymi
Treści programoweT-S-3Poszukiwania i tworzenie planów syntezy wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie, z wykorzystaniem nowoczesnych baz danych w zakresie współczesnej technologii organicznej.
T-S-1Podstawy teoretyczne i praktyczne dotyczące procesów i operacji wykorzystywanych w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie (API).
Metody nauczaniaM-3Metody problemowe - metody aktywizujące - seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji i aktywność na seminarium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady poprawnego wykorzystania narzędzi badawczych
3,5
4,0
4,5
5,0