Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)

Sylabus przedmiotu Polish language and culture 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wymiana międzynarodowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Polish language and culture 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Potyrała <Krzysztof.Potyrala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl>, Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK1 60 4,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1None

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student will be able to understand basic phrases and very basic sentences and frequently used expressions related to areas of most immediate relevance (e.g. very basic personal and family information, shopping, local geography, employment).
C-2Student will be able to communicate in very simple and routine tasks requiring a simple and direct exchange of information on familiar and routine matters.
C-3Student will be able to describe in very simple terms aspects of his/her background, immediate environment and matters in areas of immediate need.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1FOOD AND DRINKS Vocabulary: food and drinks (part 2), fruit and vegetables, numbers 100 – 100 000 000; at a café, in a restaurant, telling the prices Grammar: the prepositions z, bez;10
T-LK-2EVERYDAY ACTIVITIES Vocabulary: daily routines, telling the time Grammar: ordinal numbers; personal pronouns in the instrumental case; perfective and imperfective verbs10
T-LK-3APPOINTMENTS AND MEETINGS Vocabulary: days of the week, months, buying tickets Grammar: nouns and adjectives in the genitive case; personal pronouns in the genitive case;10
T-LK-4SHOPPING Vocabulary: shops and shopping, clothes, shoes, accessories, telling compliments Grammar: nouns and adjectives in the genitive case plural; the comparative of adjectives10
T-LK-5DESCRIBING THE PAST Vocabulary: holiday activities, leisure Grammar: names of the months in the local case, past tense (imperfective verbs); adverbs of frequency (part 2);10
T-LK-6POLISH CULTURE Polish festivals, traditions6
T-LK-7REPETITION AND FINAL TESTS4
60

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Participation in classes60
A-LK-2Individual student work36
A-LK-3Consultations4
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3praca z tekstem
M-4słuchanie ze zrozumieniem
M-5dialogi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: continuous assessment
S-2Ocena formująca: written exam

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-SPNJO_1-_P2_W01
student posiada wiedzę dotyczącą fonetyki, podstawowego słownictwa i gramatyki na poziomie A1
C-1, C-2, C-3T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7M-3, M-4, M-1, M-5, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-SPNJO_1-_P2_U01
student posiada umiejętność porozumiewania się na poziomie A1 z różnymi podmiotami na tematy z życia codziennego
C-1, C-2, C-3T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7M-3, M-4, M-1, M-5, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-SPNJO_1-_P2_K01
student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwijania kompetencji językowych
C-1, C-2, C-3T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7M-3, M-4, M-1, M-5, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-SPNJO_1-_P2_W01
student posiada wiedzę dotyczącą fonetyki, podstawowego słownictwa i gramatyki na poziomie A1
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą gramatyki, słownictwa oraz fonetyki języka polskiego na poziomie A1.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-SPNJO_1-_P2_U01
student posiada umiejętność porozumiewania się na poziomie A1 z różnymi podmiotami na tematy z życia codziennego
2,0
3,0Student potrafi w niewielkim stopniu porozumiewać się z różnymi podmiotami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-SPNJO_1-_P2_K01
student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Małolepsza, A. Szymkiewicz, Hurra!!! Po polsku 1, Prolog, Kraków, 2006
  2. I. Stempek, A. Stelmach, S. Dawidek, A. Szymkiewicz, Polski - Krok po kroku, Glossa, Kraków, 2013

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1FOOD AND DRINKS Vocabulary: food and drinks (part 2), fruit and vegetables, numbers 100 – 100 000 000; at a café, in a restaurant, telling the prices Grammar: the prepositions z, bez;10
T-LK-2EVERYDAY ACTIVITIES Vocabulary: daily routines, telling the time Grammar: ordinal numbers; personal pronouns in the instrumental case; perfective and imperfective verbs10
T-LK-3APPOINTMENTS AND MEETINGS Vocabulary: days of the week, months, buying tickets Grammar: nouns and adjectives in the genitive case; personal pronouns in the genitive case;10
T-LK-4SHOPPING Vocabulary: shops and shopping, clothes, shoes, accessories, telling compliments Grammar: nouns and adjectives in the genitive case plural; the comparative of adjectives10
T-LK-5DESCRIBING THE PAST Vocabulary: holiday activities, leisure Grammar: names of the months in the local case, past tense (imperfective verbs); adverbs of frequency (part 2);10
T-LK-6POLISH CULTURE Polish festivals, traditions6
T-LK-7REPETITION AND FINAL TESTS4
60

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Participation in classes60
A-LK-2Individual student work36
A-LK-3Consultations4
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-SPNJO_1-_P2_W01student posiada wiedzę dotyczącą fonetyki, podstawowego słownictwa i gramatyki na poziomie A1
Cel przedmiotuC-1Student will be able to understand basic phrases and very basic sentences and frequently used expressions related to areas of most immediate relevance (e.g. very basic personal and family information, shopping, local geography, employment).
C-2Student will be able to communicate in very simple and routine tasks requiring a simple and direct exchange of information on familiar and routine matters.
C-3Student will be able to describe in very simple terms aspects of his/her background, immediate environment and matters in areas of immediate need.
Treści programoweT-LK-1FOOD AND DRINKS Vocabulary: food and drinks (part 2), fruit and vegetables, numbers 100 – 100 000 000; at a café, in a restaurant, telling the prices Grammar: the prepositions z, bez;
T-LK-2EVERYDAY ACTIVITIES Vocabulary: daily routines, telling the time Grammar: ordinal numbers; personal pronouns in the instrumental case; perfective and imperfective verbs
T-LK-3APPOINTMENTS AND MEETINGS Vocabulary: days of the week, months, buying tickets Grammar: nouns and adjectives in the genitive case; personal pronouns in the genitive case;
T-LK-4SHOPPING Vocabulary: shops and shopping, clothes, shoes, accessories, telling compliments Grammar: nouns and adjectives in the genitive case plural; the comparative of adjectives
T-LK-5DESCRIBING THE PAST Vocabulary: holiday activities, leisure Grammar: names of the months in the local case, past tense (imperfective verbs); adverbs of frequency (part 2);
T-LK-6POLISH CULTURE Polish festivals, traditions
T-LK-7REPETITION AND FINAL TESTS
Metody nauczaniaM-3praca z tekstem
M-4słuchanie ze zrozumieniem
M-1zajęcia praktyczne
M-5dialogi
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: continuous assessment
S-2Ocena formująca: written exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą gramatyki, słownictwa oraz fonetyki języka polskiego na poziomie A1.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-SPNJO_1-_P2_U01student posiada umiejętność porozumiewania się na poziomie A1 z różnymi podmiotami na tematy z życia codziennego
Cel przedmiotuC-1Student will be able to understand basic phrases and very basic sentences and frequently used expressions related to areas of most immediate relevance (e.g. very basic personal and family information, shopping, local geography, employment).
C-2Student will be able to communicate in very simple and routine tasks requiring a simple and direct exchange of information on familiar and routine matters.
C-3Student will be able to describe in very simple terms aspects of his/her background, immediate environment and matters in areas of immediate need.
Treści programoweT-LK-1FOOD AND DRINKS Vocabulary: food and drinks (part 2), fruit and vegetables, numbers 100 – 100 000 000; at a café, in a restaurant, telling the prices Grammar: the prepositions z, bez;
T-LK-2EVERYDAY ACTIVITIES Vocabulary: daily routines, telling the time Grammar: ordinal numbers; personal pronouns in the instrumental case; perfective and imperfective verbs
T-LK-3APPOINTMENTS AND MEETINGS Vocabulary: days of the week, months, buying tickets Grammar: nouns and adjectives in the genitive case; personal pronouns in the genitive case;
T-LK-4SHOPPING Vocabulary: shops and shopping, clothes, shoes, accessories, telling compliments Grammar: nouns and adjectives in the genitive case plural; the comparative of adjectives
T-LK-5DESCRIBING THE PAST Vocabulary: holiday activities, leisure Grammar: names of the months in the local case, past tense (imperfective verbs); adverbs of frequency (part 2);
T-LK-6POLISH CULTURE Polish festivals, traditions
T-LK-7REPETITION AND FINAL TESTS
Metody nauczaniaM-3praca z tekstem
M-4słuchanie ze zrozumieniem
M-1zajęcia praktyczne
M-5dialogi
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: continuous assessment
S-2Ocena formująca: written exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w niewielkim stopniu porozumiewać się z różnymi podmiotami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-SPNJO_1-_P2_K01student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwijania kompetencji językowych
Cel przedmiotuC-1Student will be able to understand basic phrases and very basic sentences and frequently used expressions related to areas of most immediate relevance (e.g. very basic personal and family information, shopping, local geography, employment).
C-2Student will be able to communicate in very simple and routine tasks requiring a simple and direct exchange of information on familiar and routine matters.
C-3Student will be able to describe in very simple terms aspects of his/her background, immediate environment and matters in areas of immediate need.
Treści programoweT-LK-1FOOD AND DRINKS Vocabulary: food and drinks (part 2), fruit and vegetables, numbers 100 – 100 000 000; at a café, in a restaurant, telling the prices Grammar: the prepositions z, bez;
T-LK-2EVERYDAY ACTIVITIES Vocabulary: daily routines, telling the time Grammar: ordinal numbers; personal pronouns in the instrumental case; perfective and imperfective verbs
T-LK-3APPOINTMENTS AND MEETINGS Vocabulary: days of the week, months, buying tickets Grammar: nouns and adjectives in the genitive case; personal pronouns in the genitive case;
T-LK-4SHOPPING Vocabulary: shops and shopping, clothes, shoes, accessories, telling compliments Grammar: nouns and adjectives in the genitive case plural; the comparative of adjectives
T-LK-5DESCRIBING THE PAST Vocabulary: holiday activities, leisure Grammar: names of the months in the local case, past tense (imperfective verbs); adverbs of frequency (part 2);
T-LK-6POLISH CULTURE Polish festivals, traditions
T-LK-7REPETITION AND FINAL TESTS
Metody nauczaniaM-3praca z tekstem
M-4słuchanie ze zrozumieniem
M-1zajęcia praktyczne
M-5dialogi
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: continuous assessment
S-2Ocena formująca: written exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0