Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S2)

Sylabus przedmiotu Computer Graphics and Visualisation:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wymiana międzynarodowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Computer Graphics and Visualisation
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Okarma <Krzysztof.Okarma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Okarma <Krzysztof.Okarma@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie
projektyP1 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fundamentals of computer engineering, mathematics (a short introduction to 3-D geometry is provided)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1This course is intended to present the fundamental algorithms in computer graphics as well as some more advanced techniques used in image synthesis

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Software project in chosen environment related to some specific computer graphics or visualisation30
30
wykłady
T-W-1Digital image – classes, representations and conversion methods. Characteristics and parameters of computer images. Raster and vector graphics.3
T-W-2Methods of line drawing in raster computer graphics. Bresenham’s algorithm.2
T-W-3Polygon triangulation methods. Techniques of area’s filling in raster images.2
T-W-4Geometric operations on raster images in two-dimensional and 3-D spaces. Visualisation of 3-D figures.2
T-W-5Field of view. Virtual camera model used in computer graphics.2
T-W-6Algorithms for surfaces’ visibility detection. Depth buffer.2
T-W-7Texturing methods. Modelling of smooth shapes and surfaces.3
T-W-8Applications of fractals in computer graphics.2
T-W-9Data structures used in computer graphics2
T-W-10Methods of colours’ representing (colour spaces).2
T-W-113-D images synthesis methods.2
T-W-12Light modelling and shading methods.3
T-W-13Ray-tracing and radiosity methods in computer visualisation.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1classes with consultations of project issues30
A-P-2preparation of project45
75
wykłady
A-W-1participation in lectures30
A-W-2individual preparation for classes and final test/discussion, literature studies20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1lectures based on presentations nad case studies
M-2project based learning

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: written test and/or oral discussion
S-2Ocena podsumowująca: project assessment

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WE_2-_null_W01
knowledge about typical computer graphics algorithms and visualisation methods
C-1T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-12, T-W-2, T-W-4, T-W-10, T-W-13, T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WE_2-_null_U01
ability to solve a chosen problem related to computer graphics or visualisation
C-1T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WE_2-_null_W01
knowledge about typical computer graphics algorithms and visualisation methods
2,0
3,0knowledge about typical computer graphics algorithms and visualisation methods
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WE_2-_null_U01
ability to solve a chosen problem related to computer graphics or visualisation
2,0
3,0ability to solve a chosen problem related to computer graphics or visualisation
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Foley J.D. et al, An Introduction to Computer Graphics, Addison-Wesley, 2000
  2. Pavlidis T., Algorithms for Graphics and Image Processing, Computer Science Press, Rockville, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Yun Q. Shi, Huifang Sun, Image and Video Compression for Multimedia Engineering - Fundamentals, Algorithms and Standards., 2000
  2. Ling Guan, Sun-Yuan Kung, Larsen J., Multimedia Image and Video Processing, CRC Press, 2001
  3. OpenGL library documentation

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Software project in chosen environment related to some specific computer graphics or visualisation30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Digital image – classes, representations and conversion methods. Characteristics and parameters of computer images. Raster and vector graphics.3
T-W-2Methods of line drawing in raster computer graphics. Bresenham’s algorithm.2
T-W-3Polygon triangulation methods. Techniques of area’s filling in raster images.2
T-W-4Geometric operations on raster images in two-dimensional and 3-D spaces. Visualisation of 3-D figures.2
T-W-5Field of view. Virtual camera model used in computer graphics.2
T-W-6Algorithms for surfaces’ visibility detection. Depth buffer.2
T-W-7Texturing methods. Modelling of smooth shapes and surfaces.3
T-W-8Applications of fractals in computer graphics.2
T-W-9Data structures used in computer graphics2
T-W-10Methods of colours’ representing (colour spaces).2
T-W-113-D images synthesis methods.2
T-W-12Light modelling and shading methods.3
T-W-13Ray-tracing and radiosity methods in computer visualisation.3
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1classes with consultations of project issues30
A-P-2preparation of project45
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1participation in lectures30
A-W-2individual preparation for classes and final test/discussion, literature studies20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WE_2-_null_W01knowledge about typical computer graphics algorithms and visualisation methods
Cel przedmiotuC-1This course is intended to present the fundamental algorithms in computer graphics as well as some more advanced techniques used in image synthesis
Treści programoweT-W-1Digital image – classes, representations and conversion methods. Characteristics and parameters of computer images. Raster and vector graphics.
T-W-6Algorithms for surfaces’ visibility detection. Depth buffer.
T-W-3Polygon triangulation methods. Techniques of area’s filling in raster images.
T-W-5Field of view. Virtual camera model used in computer graphics.
T-W-12Light modelling and shading methods.
T-W-2Methods of line drawing in raster computer graphics. Bresenham’s algorithm.
T-W-4Geometric operations on raster images in two-dimensional and 3-D spaces. Visualisation of 3-D figures.
T-W-10Methods of colours’ representing (colour spaces).
T-W-13Ray-tracing and radiosity methods in computer visualisation.
T-W-9Data structures used in computer graphics
T-W-113-D images synthesis methods.
T-W-8Applications of fractals in computer graphics.
T-W-7Texturing methods. Modelling of smooth shapes and surfaces.
Metody nauczaniaM-1lectures based on presentations nad case studies
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: written test and/or oral discussion
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0knowledge about typical computer graphics algorithms and visualisation methods
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WE_2-_null_U01ability to solve a chosen problem related to computer graphics or visualisation
Cel przedmiotuC-1This course is intended to present the fundamental algorithms in computer graphics as well as some more advanced techniques used in image synthesis
Treści programoweT-P-1Software project in chosen environment related to some specific computer graphics or visualisation
Metody nauczaniaM-2project based learning
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: project assessment
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ability to solve a chosen problem related to computer graphics or visualisation
3,5
4,0
4,5
5,0