Wydział Architektury - Architektura (N2)
Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne i regionalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Planowanie przestrzenne i regionalne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Olga Gazińska <olga.gazinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność definiowania struktury przestrzennej rekreacji i turystyki obszarów nadwodnych oraz koncepcji kształtowania |
W-2 | zaliczone projektowanie urbanistyczne sem. 1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestzrennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej. |
C-2 | Nabywanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia problemów planowania regionalnego i sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Uwarunkowania egzogeniczne (powiązania funkcjonalno-przestrzenne i przyrodnicze z otoczeniem). | 8 |
T-P-2 | Analiza uwarunkowań endogenicznych (wewnętrznych) Synteza dokonana na podstawie dostarczonych materiałów i uzyskanych własnych informacji. | 8 |
T-P-3 | Analizy strategiczne. | 8 |
T-P-4 | Koncepcja rozwoju przestzrennego w oparciu o dokonane analizy. | 8 |
T-P-5 | Prezentacja multimedialna | 4 |
36 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć | 60 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa poprzedzona wizją lokalnąw wybranych jednostkach osadnictwa wiejskiego. |
M-2 | Wykłady zawierające zagadnienia planowania regionalnego, seminaria pozwalające na konstruktywne ujęcie problematyki zakresu warsztatów, warsztaty projektowe obejmujące analizy istniejącego zagospodarowania przestrzennego oraz aktualnych trendów rozwoju przestrzennego i gospodarczego województwa ze szczególnym uwzględnieniem wybranych obszarów problemowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie przedmiotu nastepuje porzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujacych opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, materiały wejściowe i źródłowe, analizy planistyczne i opis koncepcji oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne danej jednostki osadniczej oraz koncepcję transformacji przestrzennej wsi i szczegółową koncepcję wybranego fragmentu zagospodarowania. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie następuje poprzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujących opracowań: część tekstową obejmującą materiały wejściowe i źródłowe, analizy strategiczne, scenariusze rozwojowe i opis koncepcji, oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne rozwoju przestrzennego danego obszaru, graficzne przedstawienie scenariuszów rozwojowych oraz koncepcji rozwoju przestrzennego wybranego obszaru problemowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BN2-III/2_W01 Nabywa wiedzę obejmująca podstawowe elementy struktury planów w skali regionalnej na tle zasad oraz uwarunkowań planowania i gospodarki przestrzennej, organizacji i funkcjonowania systemu planowania przestrzennego w Polsce (z uwzględnieniem specyfiki transgranicznej). | AU_2A_W02, AU_2A_W19 | — | — | C-2 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-P-1, T-P-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BN2-III/2_U01 Nabywanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia problemów planowania regionalnego i sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego. | AU_2A_U13, AU_2A_U16, AU_2A_U03 | — | — | C-2 | T-P-4, T-P-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BN2-III/2_K01 Opracowane koncepcje zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaaru zawierają istotne rozwiazania w zakresie ochrony środowiska i jego znaczenia dla zrównoważonego rozwoju oraz rozwiązania w zakresie zachowania ciągłości kulturowej i tożsamości. | AU_2A_K01, AU_2A_K04 | — | — | C-2 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-P-1, T-P-5 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BN2-III/2_W01 Nabywa wiedzę obejmująca podstawowe elementy struktury planów w skali regionalnej na tle zasad oraz uwarunkowań planowania i gospodarki przestrzennej, organizacji i funkcjonowania systemu planowania przestrzennego w Polsce (z uwzględnieniem specyfiki transgranicznej). | 2,0 | |
3,0 | Dostateczny poziom wiedzy dotyczący sporządzania analiz egzogenicznych i endogenicznych, strategicznych w zakresie opracowania koncepcji zzagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru przy zastosowaniu metody scenariuszowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BN2-III/2_U01 Nabywanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia problemów planowania regionalnego i sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego. | 2,0 | |
3,0 | Opracowanie koncepcji rozwoju przestrzennego wybranego obszaru problemowego w oparciu o poprawnie wykonane analizy uwarunkowań egzogenicznych i endogenicznych, oraz analizę potencjału rozwojowego obszaru i scenariusze rozwojowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BN2-III/2_K01 Opracowane koncepcje zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaaru zawierają istotne rozwiazania w zakresie ochrony środowiska i jego znaczenia dla zrównoważonego rozwoju oraz rozwiązania w zakresie zachowania ciągłości kulturowej i tożsamości. | 2,0 | |
3,0 | Opracowanie koncepcji rozwoju przestrzennego wybranego obszaru problemowego w oparciu o poprawnie wykonane analizy uwarunkowań egzogenicznych i endogenicznych, oraz analizę potencjału rozwojowego obszaru i scenariusze rozwojowe uwzględniające podstawowe aspekty zrównoważonego rozwoju i możliwej partycypacji społecznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Domański R., Podstawy planowania przestrzennego, PWN, Warszawa;, 1989
- Gorzelak G, Polska polityka regionalna wobec zróżnicowań polskiej przestrzeni, „Studia Regionalne i Lokalne” z. 4, Warszawa, 2004
- Jałowiecki B., Metropolie, WSFiZ, Białystok, 1999
- Wysocka E., Plany zagospodarowania przestrzennego województw. Poradnik metodyczny, IPGK, Warszawa, 2000
- RBGPWZ, Plan zagospodarowania przestrzennego województwa Zachodniopomorskiego, RBGPWZ, Szczecin, 2010
Literatura dodatkowa
- Olechnicka A., Szanse regionów peryferyjnych w gospodarce informacyjnej, Scholar, Warszawa, 2003
- Ciok S., Uwarunkowania rozwoju przestrzennego Polski wynikające z sąsiedztwa z Republiką Federalną Niemiec, Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego, Uniwersytet Wrocławski 2008;, Wrocław, 2011
- Czernik L., Regionalne strategie zrównoważonego rozwoju obszarów transgranicznych Pomorza Zachodniego”;, Urbanistyka r.3; Akapit-DTP;, Warszawa, 1998
- Krajowa strategia rozwoju regionalnego 2010-2020:regiony, miasta, obszary wiejskie, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, 2009