Wydział Architektury - Architektura (N2)
Sylabus przedmiotu Teoria i historia architektury i urbanistyki współczesnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria i historia architektury i urbanistyki współczesnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>, Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych stylów, porządków i detalu architektonicznego od starożytności do XIX w |
W-2 | lab- Wymagane wiedza przedmiotu historii architektury i urbanistyki na poziomie S1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej. |
C-2 | Pogłębienie wiedzy na temat współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju. |
C-3 | Zapoznanie się ze spuścizną architektoniczną i powojennym dorobkiem twórczym na terenie Pomorza Zachodniego. |
C-4 | Lab-Ćwiczenie umiejętności samodzielnej analizy i oceny architektury, posługiwania się szkicem rysunkowym i podstawowymi pojęciami dot. stylów i nurtów. |
C-5 | Lab- Pogłębienie widzenia współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju. |
C-6 | Lab- Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej. |
C-7 | Lab- Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku. | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu | 16 |
A-L-2 | Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej | 8 |
A-L-3 | Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu | 22 |
A-W-2 | obecność na wykładach | 9 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym |
M-2 | Lab- Ćwiczenia prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: obecność na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: wykład studenci przygotowują prezentację multimedialną na zadany temat |
S-3 | Ocena formująca: Lab-przygotowanie referatu na zadany temat |
S-4 | Ocena formująca: Lab- wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1 |
S-5 | Ocena formująca: Lab- kolokwium końcowe bądź zaliczenie ustne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BN2-I/1_W01 zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych), zna wybitnych twórców | AU_2A_W16 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-5, S-4, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BN2-I/1_U01 W projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury | AU_2A_U13 | — | — | C-2, C-4, C-3, C-6, C-7, C-5, C-1 | T-L-1 | M-2, M-1 | S-1, S-5, S-4, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BN2-I/1_K01 jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, dyskutuje w śro-dowisku branżowym, | AU_2A_K06 | — | — | C-2, C-4, C-3, C-6, C-7, C-5, C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-5, S-4, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BN2-I/1_W01 zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych), zna wybitnych twórców | 2,0 | |
3,0 | zna w stopniu podstawowym ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych , zna kilku wybitnych twórców | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BN2-I/1_U01 W projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury | 2,0 | |
3,0 | W projektowaniu i planowaniu w stopniu podstawowym odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, dostatecznie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury, wystarczajaco przedstawia w formie rysunkowej wybrane dzieło. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BN2-I/1_K01 jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, dyskutuje w śro-dowisku branżowym, | 2,0 | |
3,0 | wyraża swoje poglądy , słąbo podejmuje dyskusję w na zadany temat | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zachwatowicz J., Budownictwo i Architektura w Polsce 1945-1966, Warszawa, 1968
- Olszewski A., Nowa forma w architekturze polskiej, 1900-1925, Warszawa, 1968
- 4. Szafer P., Polska Architektura Współczesna, Warszawa, 1988
- Czapelski M., Bohdan Pniewski – warszawski architekt XX wieku, Warszawa 2008, 2008
- Faryna-Paszkiewicz H., Geometria wyobraźni. Szkice o architekturze dwudziestolecia międzywojennego, Gdańsk, 2003
- Sołtysik M. J., Gdynia – miasto dwudziestolecia międzywojennego: urbanistyka i architektura, Warszawa, 1993
- Turowski A., Konstruktywizm polski: Próba rekonstrukcji nurtu (1921-1934), Wrocław, 1981
- Kotarbiński A., Rozwój urbanistyki i Architektury Polskiej w latach 1944-1964, Warszawa, 1967
- Szymski A. Dawidowski R. Długopolski R., Architektura modernistyczna lat 1928-1940 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2001
- Bal W., Dawidowski R., Szymski A., Architektura Polska lat 1945-1960 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2004
- Bal W., Dawidowski R., Raczyński M., Siennicki M., Szymski A. Architektura Polska lat 1961-1975 na obszarze Pomorza Zachodniego, Architektura Polska lat 1961-1975 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2007
- Bal W., Dawidowski R., Raczyński M., Siennicki M., Szymski A., Architektura Polska lat 1961-1975 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2007