Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie urbanistyczne-7B:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie urbanistyczne-7B | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl>, Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone projektowanie urbanistyczne sem. 3 i 4 |
W-2 | Podstawa znajomość teorii projektowania architektonicznego i urbanistycznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność sporządzenia inwentaryzacji urbanistycznej przestrzeni zurbanizowanej. Rozumienie wzajemnych relacji miedzy projektowanym obiektem a otoczeniem i środowiskiem. Umiejętność sporządzenia projektu urbanistycznego obszaru w centrum miasta. Uwzględnienie w szczególności wymagań technicznych, jakie wymagane są przy zagospodarowaniu terenu. Umiejętność uwzględnienia w projekcie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych i kulturowych. |
C-2 | Podstawowa wiedza w zakresie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej i analiz zewnętrznych i wewnętrznych obszaru opracowania. | 6 |
T-P-2 | Opracowanie koncepcji zespołu zabudowy w centralnej części miasta z podstawowymi elementami urządzeń miejskich. | 18 |
T-P-3 | Sporządzenie planu realizacyjnego z uwzględnieniem infrastruktury technicznej, przepisów prawa oraz pełne zwymiarowanie. | 9 |
T-P-4 | Opracowanie techniczne detalu małej architektury | 3 |
T-P-5 | Przygotowanie makiety. | 9 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Relacje między elementami kształtującymi przestrzeń. Inwentaryzacja urbanistyczna. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe wymiary i odległości w projektowaniu zagospodarowania terenu zespołów mieszkaniowych -usytuowanie budynków na działce -komunikacja i parkowanie -dojścia i dojazdy -wyposażenie przestrzeni publicznych -przykłady z terenu miasta szczecina i inne -przykłady zapisów WTZ | 2 |
T-W-3 | Przestrzeń publiczna -elementy składowe przestrzeni publicznych -skala przestrzeni publicznych w kontekście różnej zabudowy -parametry przestrzeni publicznych -przykłady charakterystycznych typów układów przestrzeni publicznych w kontekście rozwoju miast | 2 |
T-W-4 | Techniki i przykłady rysunku zagospodarowania terenu w różnych opracowaniach projektowych -przegląd technik i przykładów rysunków ZT -zawartość merytoryczna rysunku ZT -opracowania konkursowe - przykłady -rysunki ZT w różnych skalach projektowych | 1 |
T-W-5 | Nowoczesne wizjonerskie projekty urbanistyczne -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni publicznych -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni mieszkaniowych | 1 |
T-W-6 | Użytkowanie obiektów i przestrzeni publicznych -przykłady badań użytkowania przestrzeni -modelowanie ruchu użytkowników -techniki komputerowe w badaniach -przykłady parametryzacji i odwzorowania graficznego ruchu użytkowników -użytkowanie przestrzeni zespołów mieszkaniowych | 1 |
T-W-7 | Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego składowe miejscowego planu: Rysunek planu Ustalenia planu Linie zabudowy | 1 |
T-W-8 | Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Etapy powstawania miejscowego planu. | 1 |
T-W-9 | Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Skutki ekonomiczne związane z uchwaleniem miejscowego planu | 2 |
T-W-10 | Decyzja o warunkach zabudowy Miejscowy plan a planowanie przestrzenne w Polsce | 1 |
T-W-11 | Poczucie bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania - przestrzeń w najbliższym otoczeniu zabudowy mieszkaniowej - kompozycja i proporcje wnętrz urbanistycznych - odległości dojść do podstawowych usług - orientacja w przestrzeni - nawiązywanie więzi społecznych | 1 |
T-W-12 | Tożsamość miejsca – przestrzeń współczesnego miasta - przestrzeń współczesnego miasta a nowoczesna architektura - przykłady rozwoju miast na przykładach Hiszpanii i Monaco | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | Wizja lokalna na terenie opracowania i sporzadzenie inwentaryzacji urbanistycznej. | 1 |
A-P-3 | Przygotowanie analiz zewnętrznych i wewnętrznych. | 1 |
A-P-4 | Opracowanie koncepcji urbanistycznej dla wyznaczonego obszaru opracowania. | 3 |
A-P-5 | Opracowanie komunikacji i parkingów. | 3 |
A-P-6 | Na podstawie zatwierdzonek koncepcji urbanistycznej sporządzenie planu realizacyjnego z uwzględnieniem infrastruktury technicznej, wymiarowania i przepisów prawa. | 3 |
A-P-7 | Zrobienie makiety urbanistycznej w skali 1:500 obszaru opracowania. | 3 |
A-P-8 | przygotowanie do ćwiczeń | 2 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-3 | uczestnictwo w egzaminie | 1 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją. Metody praktyczne w formie korekt i prezentacji z dyskusją. Klauzury rozpoczynające poszczególne etapy zajęć z dyskusją. |
M-2 | Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych. |
M-3 | Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zagospodarowania terenu |
M-4 | Wizje terenowe - obserwacja przepływu ludzi w poszczególnych przestrzeniach |
M-5 | Prezentacja zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych faz powiązana jest z ich prezentacją i dyskusją. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/7B_W01 ma wiedzę służącą do rozwiązywania problemów projektowych z zakresu urbanistyki | AU_1A_W05 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-12, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2 |
AU_1A_CS1-XIV/7B_W02 Zna ogólne ramy systemu planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i proces powstawania miejscowego prawa przestrzennego | AU_1A_W10 | — | — | C-2 | T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
AU_1A_CS1-XIV/7B_W03 Zna podstawy procesu planowania miejscowego | AU_1A_W22 | — | — | C-2 | T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/7B_U01 sprawnie rysuje, sporządza, użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych modele przestrzenne; modeluje wirtualnie i fizycznie | AU_1A_U07 | — | — | C-1 | T-P-5 | M-2 | S-2 |
AU_1A_CS1-XIV/7B_U02 potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów | AU_1A_U13 | — | — | C-1 | T-P-2 | M-2 | S-2 |
AU_1A_CS1-XIV/7B_U03 potrafi projektować obiekty złożone i małe zespoły złożone z kilku obiektów powiązanych funkcjonalnie | AU_1A_U18 | — | — | C-1 | T-P-2 | M-2 | S-2 |
AU_1A_CS1-XIV/7B_U04 uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych | AU_1A_U23 | — | — | C-2 | T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
AU_1A_CS1-XIV/7B_U05 potrafi opracować różnych rodzajów dokumentację, w tym inwentaryzację | AU_1A_U03 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/7B_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym | AU_1A_K01 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-12, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/7B_W01 ma wiedzę służącą do rozwiązywania problemów projektowych z zakresu urbanistyki | 2,0 | |
3,0 | Poprawne opracowanie projetu zagospodarowania terenu opracowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-XIV/7B_W02 Zna ogólne ramy systemu planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i proces powstawania miejscowego prawa przestrzennego | 2,0 | |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu podstaw dotyczących planowania przestrzennego w Polsce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-XIV/7B_W03 Zna podstawy procesu planowania miejscowego | 2,0 | |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu podstaw dotyczących miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/7B_U01 sprawnie rysuje, sporządza, użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych modele przestrzenne; modeluje wirtualnie i fizycznie | 2,0 | . |
3,0 | Poprawne przygotowanie makiety. Przygotowanie wizualizacji koncepcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-XIV/7B_U02 potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów | 2,0 | |
3,0 | Przygotowanie zagospodarowania koncepcji projektowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-XIV/7B_U03 potrafi projektować obiekty złożone i małe zespoły złożone z kilku obiektów powiązanych funkcjonalnie | 2,0 | |
3,0 | Przygotowanie koncepcji budynkowej zagospodarowania terenu opracowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-XIV/7B_U04 uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych | 2,0 | |
3,0 | Posiadanie wiedzy z zakresu planu miejscowego i decyzji o warunkach zabudowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-XIV/7B_U05 potrafi opracować różnych rodzajów dokumentację, w tym inwentaryzację | 2,0 | |
3,0 | Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XIV/7B_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym | 2,0 | |
3,0 | Przygotowanie projektu w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmielewski J.M, Teoria urbanistyki - wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2001
- Czekiel-Świtalska E., Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni bezpośredniego zamieszkania, Oficyna Wydawnicza PK, Kraków, 2005
- Czekiel-Świtalska E, Przestrzeń przydomowa jako czynnik integracji mieszkańców, hogben, Szczecin, 2005, 2, Przestrzeń i forma
- Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1974
- Kosiński W, "Serce świata” – Manhattan, Czasopismo tech. PK, Kraków, 2008, 3-A/2008