Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Przedmiot humanistyczno-społeczny - Historia sztuki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedmiot humanistyczno-społeczny - Historia sztuki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagane są podstawowe wiadomości z historii, historii sztuki i architektury na poziomie programu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce i architekturze europejskiej, w tym polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. |
C-2 | Wzbudzenie zainteresowania przedmiotem poprzez syntezę danych, analizę i opracowanie graficzne plansz z zakresu sztuki i architektury nowożytnej, a przede wszystkim współczesnej, w tym wybitnych dzieł inżynierskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu | 2 |
T-W-2 | Sztuka romańska w Europie i Polsce | 2 |
T-W-3 | Sztuka gotycka w Europie i Polsce | 2 |
T-W-4 | Renesans w Europie Tło epoki, cechy stylu, najwybitniejsi twórcy | 2 |
T-W-5 | Renesans w Polsce Wybitni twórcy i ich dzieła | 2 |
T-W-6 | Barok w Europie i Polsce przyczyny powstania, cechy, twórcy Urbanistyka doby baroku | 2 |
T-W-7 | Klasycyzm w Europie i Polsce główne nurty | 2 |
T-W-8 | Sztuka baroku w Europie i Polsce, twórcy i ich dzieła | 2 |
T-W-9 | Klasycyzm w Europie i Polsce | 2 |
T-W-10 | Impresjonizm i secesja w Europie i Polsce | 2 |
T-W-11 | Nowe prądy w sztuce i Art deco | 2 |
T-W-12 | Sztuka I połowy XX w. modernizm, ekspresjonizm, kubizm | 2 |
T-W-13 | Sztuka współczesna, kierunki i tendencje | 2 |
T-W-14 | Współczesna sztuka polska | 2 |
T-W-15 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie go | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie syntetycznej planszy w formacie A 3 na wybrany, z zakresu wykładów, temat | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | 1. Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem mltimedialnym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Studenci zobowiązani są do wykonania arkusza na wybrany temat, pozyskując informacje z literatury i baz danych, następnie je syntetycznie ujmując. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do zaliczenia kolokwium podsumowującego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/C/2C_W02 Absolwent poznaje kierunki i style w sztuce europejskiej od czasów Grecji starożytnej do czasów nam współczesnych. W toku wykładów zwracana jest szczególna uwaga na dokonania wybitnych twórców, na tle epoki w której tworzą i na ich wkład w rozwój architektury, malarstwa i rzeźby. | AU_2A_W10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-15, T-W-4, T-W-14, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
AU_2A_S2/C/2C_W1 Student rozpoznaje style i kierunki w sztuce i architekturze, zna najwybitniejszych twórców. Rozpoznaje stosowane na przestrzeni wieków techniki i środki warsztatowe. | AU_2A_W18 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-15, T-W-4, T-W-14, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/C/2C_U25 Absolwent potrafi posługiwać się właściwie takimi pojęciami jak wartość estetyczna, piękno i przeżycie estetyczne oraz dostrzec szerszy, filozoficzny kontekst zagadnień związanych z projektowaniem architektonicznym i urbanistycznym; | AU_2A_U25 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-4, T-W-14, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
AU_2A_S2/C/2C_U26 Student uzyskuje informacje z literatury i baz danych w języku polskim i obcym. Student potrafi dokonać selekcji zawartych w źródłach danych, opracować je i zaprezentować. | AU_2A_U26 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-15, T-W-4, T-W-14, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/C/2C_K04 W toku wykładów prezentowane jest dziedzictwo kulturowe Europy i Polski oraz wybrane, wybitne przykłady sztuki i architektury światowej. Jego ochrona jest naszym obowiązkiem. | AU_2A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-15, T-W-4, T-W-14, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
AU_2A_S2/C/2C_K07 Pracując nad projektem plastycznym absolwent twórczo wykorzystuje zdobytą na wykładach wiedzę i przedstawia go autorsko lub w wybranym przez siebie stylu. Precyzuje także w logiczny sposób adekwatny do tematu opis. | AU_2A_K07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-15, T-W-4, T-W-14, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/C/2C_W02 Absolwent poznaje kierunki i style w sztuce europejskiej od czasów Grecji starożytnej do czasów nam współczesnych. W toku wykładów zwracana jest szczególna uwaga na dokonania wybitnych twórców, na tle epoki w której tworzą i na ich wkład w rozwój architektury, malarstwa i rzeźby. | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać prezentowanego stylu lub kierunku w sztuce, w tym w architekturze. |
3,0 | Student, potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić jego podstawowe cechy charakterystyczne. | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić jego cechy charakterystyczne. Zna najwybitniejszych twórców. | |
4,5 | Student rozpoznaje prawidłowo prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Zna jego cechy charakterystyczne i wybitnych twórców. | |
5,0 | Student bezbłędnie rozpoznaje style w sztuce i architekturze. Zna jego cechy charakterystyczne, okres występowania i wybitnych twórców. | |
AU_2A_S2/C/2C_W1 Student rozpoznaje style i kierunki w sztuce i architekturze, zna najwybitniejszych twórców. Rozpoznaje stosowane na przestrzeni wieków techniki i środki warsztatowe. | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać prezentowanego stylu lub kierunku w sztuce, w tym w architekturze. |
3,0 | Student, potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić jego podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić jego podstawowe cechy charakterystyczne. | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić jego cechy charakterystyczne. Zna najwybitniejszych twórców. | |
4,5 | Student rozpoznaje prawidłowo prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Zna jego cechy charakterystyczne i wybitnych twórców. | |
5,0 | Student bezbłędnie rozpoznaje style w sztuce i architekturze. Zna jego cechy charakterystyczne, okres występowania i wybitnych twórców. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/C/2C_U25 Absolwent potrafi posługiwać się właściwie takimi pojęciami jak wartość estetyczna, piękno i przeżycie estetyczne oraz dostrzec szerszy, filozoficzny kontekst zagadnień związanych z projektowaniem architektonicznym i urbanistycznym; | 2,0 | Student nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić. |
3,0 | Student umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_S2/C/2C_U26 Student uzyskuje informacje z literatury i baz danych w języku polskim i obcym. Student potrafi dokonać selekcji zawartych w źródłach danych, opracować je i zaprezentować. | 2,0 | Student nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić. |
3,0 | Student umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/C/2C_K04 W toku wykładów prezentowane jest dziedzictwo kulturowe Europy i Polski oraz wybrane, wybitne przykłady sztuki i architektury światowej. Jego ochrona jest naszym obowiązkiem. | 2,0 | Student nieobowiązkowy |
3,0 | Student obowiązkowy i sumienny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student bardzo obowiązkowy i odpowiedzialny, znający bardzo dobrze prezentowany materiał. Wynikiem takiego zaangażowania jest świadomość wagi dziedzictwa kulturowego i potrzeba jego ochrony. | |
AU_2A_S2/C/2C_K07 Pracując nad projektem plastycznym absolwent twórczo wykorzystuje zdobytą na wykładach wiedzę i przedstawia go autorsko lub w wybranym przez siebie stylu. Precyzuje także w logiczny sposób adekwatny do tematu opis. | 2,0 | Student nieobowiązkowy |
3,0 | Student sumienny, współpracujący z zespołem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Sudent bardzo sumienny, twórczy, bardzo dobrze współpracujący z zespołem. |
Literatura podstawowa
- Bell J., Lustro świata, Arkady, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-21346021
- Koch Wilfried, Style w architekturze, Świat Książki, Warszawa, 1995, ISBN 83-7129-288-0
- Miłobędzki Adam, Zarys dziejów architektury w Polsce, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1988, ISBN 83-214-0578-9
- Toman R., Historia architektury. Od starożytności po czasy współczesne, Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki, 2009, ISBN 078-1-4075-5277-4
Literatura dodatkowa
- Watkin David, Historia architektury zachodniej, ARKADY, Warszawa, 2001, ISBN - 83-213-4178-0
- Krausse A., The Story of Painting, from the Renaissance to the Present, h.f. ullmann, Bonn, 2005, ISBN 978-3-8331-5015-9