Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia żywności
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 15 1,40,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 0,60,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, mikrobiologii i biotechnologii spożywczej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dotyczącymi mikrobiologii żywności. Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody ilościowe w mikrobiologicznych badaniach żywności. Pobieranie prób do badań.3
T-A-2Procesy psucia się żywności powodowane przez drobnoustroje2
5
laboratoria
T-L-1Charakterystyka drobnoustrojów wskaźnikowych i metod ocenu stanu sanitarnego żywności np. mięsa, wędlin, mleka, przetworów mlecznych, kiszonek warzywnych.6
T-L-2Drobnoustroje wskaźnikowe. Pałeczki z grupy Escherichia coli.2
T-L-3Charakterystyka nowych patogenów w żywności (Listeria, Campylobacter, Yersinia)2
10
wykłady
T-W-1Drobnoustroje występujące w żywności4
T-W-2Czynniki środowiska zewnętrznego i wewnętrznego, procesy psucia się żywności.Utrwalanie żywności.3
T-W-3Mikrobiologia mięsa, mikrobiologia konserw i wędlin.3
T-W-4Mikrobiologia wędlin i konserw2
T-W-5Mikrobiologia ryb i przetworów z ryb1
T-W-6Mikrobiologia mleka i przetworów mlecznych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie do zajęć5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia5
15
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych.10
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.5
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia tematyki wykładów.13
A-W-4Konsultacje2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena formująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnychh.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O6.4_W01
Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym.
BT_2A_W04, BT_2A_W06C-1T-L-3, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O6.4_U01
Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
BT_2A_U04C-1T-L-3, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O6.4_K01
Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej. Studenci znają także podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasycznej. Ponadto znają i mają śiadomość zagrożenia wynikające z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
BT_2A_K03C-1T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O6.4_W01
Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym.
2,0Brak wiedzy w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Brak znajomości teoretycznych i praktycznych podstaw do zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Nie rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów.
3,0Podstawowa wiedza w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Dostateczna znajomość teoretycznych i praktycznych podstaw do zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Nie rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O6.4_U01
Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
2,0Brak umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych.Brak teoretycznych podstaw i praktycznego zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
3,0Dostateczna umiejętność identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Dostateczna znajomość teoretycznych podstaw i praktycznego zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O6.4_K01
Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej. Studenci znają także podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasycznej. Ponadto znają i mają śiadomość zagrożenia wynikające z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
2,0Studenci nie znają podstawowych technik badawczych z zakresu mikrobiologii klasycznej . Ponadto nie znają i nie mają świadomość zagrożenia wynikających z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
3,0Studenci znają podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasycznej . Ponadto znają na poziomie dostatecznym i mają dostateczną świadomość zagrożenia wynikających z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Molenda, Mikrobiologia żywności, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2010, I
  2. Jadwiga Szostak -Kot, Mikrobiologia produktów, Uniwersytetu w Krakowie, Kraków, 2010, I
  3. Krystyna trojanowska, Helena Giebel, Barbara Gołębiowska, Mikrobiologia żywności, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2013, IV
  4. Małgorzata Gniewoszi Edyta Lipińska, Zastosowanie wybranych drobnoustrojów w biotechnologii żywności, SGGW, Warszawa, 2013, I

Literatura dodatkowa

  1. Stanisław Błażejak i Iwona Gientka, Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywnosci, SGGW, Warszawa, 2010, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody ilościowe w mikrobiologicznych badaniach żywności. Pobieranie prób do badań.3
T-A-2Procesy psucia się żywności powodowane przez drobnoustroje2
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka drobnoustrojów wskaźnikowych i metod ocenu stanu sanitarnego żywności np. mięsa, wędlin, mleka, przetworów mlecznych, kiszonek warzywnych.6
T-L-2Drobnoustroje wskaźnikowe. Pałeczki z grupy Escherichia coli.2
T-L-3Charakterystyka nowych patogenów w żywności (Listeria, Campylobacter, Yersinia)2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Drobnoustroje występujące w żywności4
T-W-2Czynniki środowiska zewnętrznego i wewnętrznego, procesy psucia się żywności.Utrwalanie żywności.3
T-W-3Mikrobiologia mięsa, mikrobiologia konserw i wędlin.3
T-W-4Mikrobiologia wędlin i konserw2
T-W-5Mikrobiologia ryb i przetworów z ryb1
T-W-6Mikrobiologia mleka i przetworów mlecznych2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie do zajęć5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych.10
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.5
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia tematyki wykładów.13
A-W-4Konsultacje2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O6.4_W01Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W04ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W06posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dotyczącymi mikrobiologii żywności. Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej
Treści programoweT-L-3Charakterystyka nowych patogenów w żywności (Listeria, Campylobacter, Yersinia)
T-W-3Mikrobiologia mięsa, mikrobiologia konserw i wędlin.
T-W-1Drobnoustroje występujące w żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena formująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnychh.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Brak znajomości teoretycznych i praktycznych podstaw do zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Nie rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów.
3,0Podstawowa wiedza w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Dostateczna znajomość teoretycznych i praktycznych podstaw do zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Nie rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O6.4_U01Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dotyczącymi mikrobiologii żywności. Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej
Treści programoweT-L-3Charakterystyka nowych patogenów w żywności (Listeria, Campylobacter, Yersinia)
T-W-3Mikrobiologia mięsa, mikrobiologia konserw i wędlin.
T-W-1Drobnoustroje występujące w żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena formująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych.Brak teoretycznych podstaw i praktycznego zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
3,0Dostateczna umiejętność identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Dostateczna znajomość teoretycznych podstaw i praktycznego zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O6.4_K01Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej. Studenci znają także podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasycznej. Ponadto znają i mają śiadomość zagrożenia wynikające z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dotyczącymi mikrobiologii żywności. Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej
Treści programoweT-L-1Charakterystyka drobnoustrojów wskaźnikowych i metod ocenu stanu sanitarnego żywności np. mięsa, wędlin, mleka, przetworów mlecznych, kiszonek warzywnych.
T-L-3Charakterystyka nowych patogenów w żywności (Listeria, Campylobacter, Yersinia)
T-W-3Mikrobiologia mięsa, mikrobiologia konserw i wędlin.
T-W-1Drobnoustroje występujące w żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena formująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnychh.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studenci nie znają podstawowych technik badawczych z zakresu mikrobiologii klasycznej . Ponadto nie znają i nie mają świadomość zagrożenia wynikających z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
3,0Studenci znają podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasycznej . Ponadto znają na poziomie dostatecznym i mają dostateczną świadomość zagrożenia wynikających z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
3,5
4,0
4,5
5,0