Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Preparatyka mikroskopowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Preparatyka mikroskopowa | ||
Specjalność | Nanobioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiadomości o strukturach biologicznych oraz podstawowe wiadomości z fizyki z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami badań struktury w oparciu o możliwości techniczne Uczelni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Barwienie hematoksyliną i eozyną (H&E) – najczęściej stosowana metoda w rutynowej histologii i histopatologii. Istota metody barwienia. Barwienie preparatów metodą H&E. | 3 |
T-L-2 | Histochemiczne techniki barwienia tkanek. Zastosowanie reakcji kwas nadjodowy-odczynnik Schiffa (reakcja PAS). Barwienie skrawków metodą PAS. Analiza i interpretacja uzyskanych obrazów | 3 |
T-L-3 | Techniki immunohistechemiczne (IHC). Istota metody IHC. Zastosowanie metody IHC w badaniach naukowych i diagnostyce klinicznej. Właściwy dobór przeciwciał. Odkrywanie antygenów. Blokowanie. Inkubacja z przeciwciałami. Detekcja. Analiza i interpretacja wyników | 2 |
T-L-4 | Mikroskopia fluorescencyjna. Fluorescencyjne metody badania żywych komórek. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pobieranie i przygotowywanie materiału biologicznego do badań mikroskopowych. Utrwalanie materiału. Substancje utrwalające. Zamrażanie i odwadnianie. Liofilizacja. Płukanie i odwadnianie utrwalonych wycinków. Przeprowadzenie preparatów przez płyny pośrednie. Technika zatapiania materiału. Nowoczesne systemy do zatapiania w parafinie. Technika cięcia. Nowoczesne systemy do cięcia skrawków. Mikrotomy. Kriostaty. | 3 |
T-W-2 | Barwienie preparatów. Techniki barwienia (hematoksylina i eozyna, PAS, barwienie trójbarwne Massona, metoda van Giesoma i.in.). Techniki immunohistochemiczne. Nowoczesne systemy do barwienia preparatów. Analiza i interpretacja obrazów mikroskopowych. | 6 |
T-W-3 | Podsumowanie treści wykładów i laboratoriów. Pisemny sprawdzian wiadomości | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń laboratoryjnych | 13 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 13 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. Ćwiczenia laboratoryne z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń i technik mikroskopowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemny sprawdzia wiadomości treści wykładów i laboratoriów. Zaliczenie końcowe wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien dobrać metodę badawczą do badań struktury | BT_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować i interpretować wyniki uzyskanych badań | BT_2A_U05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę aktywnego i kreatywnego podejścia do prowadzonych badań | BT_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien dobrać metodę badawczą do badań struktury | 2,0 | |
3,0 | Znajomość podstawowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do badń struktury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować i interpretować wyniki uzyskanych badań | 2,0 | |
3,0 | Znajomość podstwowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do badań struktury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę aktywnego i kreatywnego podejścia do prowadzonych badań | 2,0 | |
3,0 | Znajomość podstawowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do dadań struktury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Litwin J.A., Podstawy technik mikroskopowych, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999
- Zabel M., Immunocytochemia, PWN, Warszawa, 1999
- Kawiak J., Mirecka J., Olszewska M., Warchoł J., Podstawy cytofizjologii, PWN, Warszawa, 1997
- Kilarski W., Strukturalne podstawy biologii komórki, PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Postępy Biologii Komórki - kwartalnik Polskiego Towarzystwa Biologii Komórki, 2011
- Cieciura L., Techniki stosowane w mikroskopiii elektronowej, PWN, Warszawa, 1989
- Materiały własne Zakładu Histologii i Biologii Rozwoju PUM, 2011
- Materiały własne Zakładu Metaloznawstwa i Odlewnictwa ZUT, 2011
- Baranowska J., Biedunkiewicz A., Chylińska R., Drotlew A., Fryska S., Garbiak M., Jasiński W., Jędrzejewski R., Kochmańska A., Kochmański P., Lenart S., Piekarski B., Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych pod red. B. Piekarskiego, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2013